Förstå 8N1
Förstå 8N1
Hej jag har mycket lösa planer på att koppla in några knappar och en display till min ipod för att ha i bilen inkopplad till bilsterion.
Man kan kommunicera med Ipoden seriellt via tre pinnar; GND, TxD och RxD. TxD är för att skicka data till Ipoden och RxD är för att ta emot data. Enligt ipodlinux wiki så använder ipoden ett protokoll som heter Apple Accessory Protocol och, citat,: "The connections uses a standard 8N1 serial protocol."
Jag har sökt en del på 8N1, men jag hittar inte så mycket hur detta fungerar. Så min fråga är hur ser signalerna ut? Vet Ni någon sida där jag kan läsa mer om 8N1? Hur skickar jag följande via 8N1?
0x00 0x29 0x01 som är play
om ni tycker jag är allt för dum i huvudet så kolla gärna in följande länkar, speciellt den andra.
Länkar:
Ipod Pinouts - http://pinouts.ru/Devices/ipod_pinout.shtml
Apple accessory Protocol - http://www.ipodlinux.org/Apple_Accessory_Protocol
//Kalf
Man kan kommunicera med Ipoden seriellt via tre pinnar; GND, TxD och RxD. TxD är för att skicka data till Ipoden och RxD är för att ta emot data. Enligt ipodlinux wiki så använder ipoden ett protokoll som heter Apple Accessory Protocol och, citat,: "The connections uses a standard 8N1 serial protocol."
Jag har sökt en del på 8N1, men jag hittar inte så mycket hur detta fungerar. Så min fråga är hur ser signalerna ut? Vet Ni någon sida där jag kan läsa mer om 8N1? Hur skickar jag följande via 8N1?
0x00 0x29 0x01 som är play
om ni tycker jag är allt för dum i huvudet så kolla gärna in följande länkar, speciellt den andra.
Länkar:
Ipod Pinouts - http://pinouts.ru/Devices/ipod_pinout.shtml
Apple accessory Protocol - http://www.ipodlinux.org/Apple_Accessory_Protocol
//Kalf
Tack för denna infon. Jag vet redan att man inte skall koppla in ipoden direkt till datorn. Jag såg en krets där de hade kopplat in en MAX3232CPE emellan. Denna gör det möjligt att koppla in den til datorn.
Jag skall nu försöka sätta mig in i RS-232. Jag har inte hunnit och söka speciellt mycket än. Så någon utav mina följande frågor kanske blir lite "onödiga", men ni får gätte gärna svara på dem, eftersom jag inte kan detta än.
Rs-232 fungerar att genom pulser som man mäter för att få ut värden? Ifall man skall skicka en hexadecilamt tal ex 0x4C. Hur ser denna pulsen ut?
//Kalf
Jag skall nu försöka sätta mig in i RS-232. Jag har inte hunnit och söka speciellt mycket än. Så någon utav mina följande frågor kanske blir lite "onödiga", men ni får gätte gärna svara på dem, eftersom jag inte kan detta än.
Rs-232 fungerar att genom pulser som man mäter för att få ut värden? Ifall man skall skicka en hexadecilamt tal ex 0x4C. Hur ser denna pulsen ut?
//Kalf
- JimmyAndersson
- Kontakt:
> Rs-232 fungerar att genom pulser som man mäter för att få ut värden?
Begreppen "pulser" och "värden" är använda på lite, hm, annorlunda sätt här...
> Ifall man skall skicka en hexadecilamt tal ex 0x4C. Hur ser denna pulsen ut?
Igen, "pulsen" ? Det är inte *en* "puls"...
"4C" i HEX är *alltid* "01001100" binärt och inget annat, helt
oberoende på om det är RS232 kodning eller inte...
Begreppen "pulser" och "värden" är använda på lite, hm, annorlunda sätt här...
> Ifall man skall skicka en hexadecilamt tal ex 0x4C. Hur ser denna pulsen ut?
Igen, "pulsen" ? Det är inte *en* "puls"...
"4C" i HEX är *alltid* "01001100" binärt och inget annat, helt
oberoende på om det är RS232 kodning eller inte...
Att sedan "ettorna" och "nollorna" kan representeras av olika saker/nivåer är en annan sak.
En "etta" kan t.ex. anges som +5V, -12V, 24VAC, en puls på 50us, en tänd lampa, ett grönt äpple eller en av mormors raggsockor... ellar vad som helst.
Bara det finns något annat som anger vad en "nolla" är, gärna motsatsen till "ettan" då.
En "etta" kan t.ex. anges som +5V, -12V, 24VAC, en puls på 50us, en tänd lampa, ett grönt äpple eller en av mormors raggsockor... ellar vad som helst.
Bara det finns något annat som anger vad en "nolla" är, gärna motsatsen till "ettan" då.