logikkrets 74ALS10A
-
Ett litet tillägg: Koppla två stycken, Nand så insignalen går på alla 3 ingångar. Dvs, dom sitter sammankopplade, då används endast inverteringsfunktionen.
Koppla en sådan, sedan, i serie, en resistor och en kondensator. Och sedan likadan koppling med Nand så det blir en inverterare, och därifrån får du utsignalen och där sätter du även in andra pinnen från kondensatorn.
Du har nu gjort en pulsgenerator, frekvensen kan ändras genom att variera Resistorn och kondensatorn.
|----R------|
| |
|---NOT----|-----NOT------|-->Ut
| |
C |
|-----------------------------|
Koppla en sådan, sedan, i serie, en resistor och en kondensator. Och sedan likadan koppling med Nand så det blir en inverterare, och därifrån får du utsignalen och där sätter du även in andra pinnen från kondensatorn.
Du har nu gjort en pulsgenerator, frekvensen kan ändras genom att variera Resistorn och kondensatorn.
|----R------|
| |
|---NOT----|-----NOT------|-->Ut
| |
C |
|-----------------------------|
-
Woohoo jag kan citerasodjan skrev: Har man köpt kretsar för 6.200:- inkl moms "av misstag",
så är väl ett återköp en helt rimlig lösning.
(Jag kommenterar inte att du *senare* kom med kompletterande
info att det kom från en junk-box. Det är naturligtsvis helt irrelevant
med avseende på mitt första svar...)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Köp några rör till och bygg en datorkolis62 skrev: kom igen, skulle kunna tänka mig att skänka några till den som kommer med bästa användningsområdet. Lämmna tillbaka dom var nog ett av dom sämre alternativen, kostar mig mer i reskostnad än vad jag gav för kretsarna.

Skulle vara ett coolt projekt, om än totalt meningslöst tidsslöseri