Hur stora kondingar sitter i såna kameror? Jag tänkte att jag behöver inte ha den så stärk så att jag skjuter rakt genom vägon o ut i någons huvud som går förbi ;P Men man kan väll öka storleken på kondensator banken ifall den är för klen?
Edit: Nu har jag laggt upp en egen projekt tråd.
Hur gör man spolen best? Jag har en lackad tråd, 0.3mm (?) i diameter. Kan den vara något? Hur många varv?
ska du gå från 12(24?)v till 250v i en step upp ?
nu har jag inte full koll på det men jag hadde problem när jag försökte köra 5* spänningen och sedan gjorde jag med transformator koppling och det blev mycket smidigare
Runt 6v eller 12v hade jag tänkt utgå från, men jag ska ju inte ha strömen konstant. Först tar det några sekunder att ladda upp en kondensatorn sen laddar man ut den geom spolen, o sen laddar man upp den igen Eller missuppfattade jag vad du menade?
man kan inte gå hur högt som helst i spänning med en sådan stepupp omvandlare, 6v till 250v är mycket, nästan 42 *
stämmer med kondensatorerna
ett tips på kondingar är från vanliga switchande nätagg, brukar sitta 350 till 450v kondingar där, det är sådanna man brukar löda loss från kort som ska slängas, finns ju i tvapparater och nätdelar till datorer och massor av annat för den del med
ok. Jag har utanproblem kommit upp i 70v nu. Jag har byggt en liten kondensatorbank 732uF/96v. Testade ladda upp den till 70v o koppla på spolen, hände inget..... Jag får se om jag kan hitta något gammalt nätagg eller liknande som jag kan plocka kondingar från, så kan jag testa hur högt jag kan komma med mitt step-up. Har jag nämnt att den nu har en elektrisk 555'a istället för en mänsklig .
Hur många uF tror ni man behöver ha vid 100v för att skjuta iväg en liten projektil?
Edit: Tack för tippset! Slaktade ett nätag o hittade en 400v konding 120uF tror jag det var. Har nu dragit upp den till 130v utan problem.
Nu håller jag på att linda upp en ny spole till avfyrningsröret. Ska jag då börja linda i ena kanten o linda upp så att där är 1cm tjockt o sen fortsätta åt venster, eller kan jag börja linda upp den på ena sidan o sen gå mot andra sidan och tilbaks igen ett par gånger?