Bästa prestanda med PWM

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Carl

Bästa prestanda med PWM

Inlägg av Carl »

Hej!

Jag har precis köpt en pwm motordrivkrets av typen Allegro
A 3953 från ELFA och kopplat den till en 9V dc motor. Min fråga är nu:
Hur får jag ut bästa möjliga prestanda (framförallt acceleration är ganska viktigt) ur motorn utan att överskrida kretsens maxvärden (1.3 A max last)?
Vad ska man tänka på?

mvh
Calle
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Maximal acceleration får du av största möjliga ström. Ställ in strömbegränsningen på kretsen till lämpligt värde och kör på!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, och maxström är också alltid något angivet vid vissa konditioner - under start om man inte startar för ofta så kan man för det mesta utan att skämmas accerera med tredubbla märkströmmen så länge rotationströgeheten är rimligt liten så att starttiden inte blir för lång. Termisk impedans och massan på delarna som blir varma (samt i viss mån värmetåligheten på permanentmagneter och värmetåligheten på lindingarns isolering påverkar också).
Carl

Inlägg av Carl »

Tack för svaren!

En till fråga, på den krets jag kör kan man välja mellan "fast current decay" och "slow current decay". Vad bör man välja? Spelar PWM-frekvensen någon roll för prestandan?

mvh
calle
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

PWM-frekvensen påverkar många saker.

Ökad frekvens ger:
Ökade switchförluster i MOSFETen
Mer störningar
Ofta något högre verkningsgrad på själv motorn på grund av jämnare ström vilken i sin tur minskar hysteresförlusterna i järnet.
Kan innebära en tystare drivning om frekvensen väljs över 20kHz (man slipper PWM-sång i lindningarna - eller snarare hör den inte längre)
Jämnare gång - speciellt om alternativet är PWM-frekvens under 10-100 Hz
Lägre slitage på kondensatorna i nätaggregatet

Låg frekvens ger:
Ungefär det omvända emot hög frekvens
Kan ge högre startmoment vid samma pulsfaktor

Valet beror på många saker så svårt att råda till vilken frekvens som är "bäst". Det beror likssom på - kan man välja så tycker jag att 12-20 kHz är rätt vettig kompromiss för små motorer (5-200W). Det är i princip tyst och switchförlusterna är acceptabla. Kombinerar man det med aktiv likriktning/frihjulare så minskar man diodförlusterna - vid högre drivspänningar så är vinsten inte riktigt lönt besväret, men med 6-9V i matningsspänning så är det meningsfullt om verkningsgrad och låga förlusteffekter är en issue.
Carl

Inlägg av Carl »

Ok, tack så mycket!
Skriv svar