Gate driver trubbel!
Gate driver trubbel!
Jag försöker få igång en h-brygga med ett par IR2111 utan att lyckas! FET:arna går sönder direkt så jag löd loss dom och mätte spänningen mellan jord och dom olika benen på IR2111:
VCC: 13,3V
LO: 13,3V
VB: 13,0V
HO: 7,9V
VS: 8,0V
Jag har pulldown motstånd på IN och PWM:ar med 50% dutycycle på den ena sidan, den andra är inte ikopplad i något alls, trots detta ger båda ic samma värden! Testade även ett par helt nya och där fick jag samma värden!
Dioderna är 1N4004 och kondensatorerna är: 0,1µF
Är bootstrap kondensatorn eller dioden olämpliga? Vad ska jag pröva för några komponenter?
Här är ett kopplingsschema över hur jag har gjort kretskortet!
VCC: 13,3V
LO: 13,3V
VB: 13,0V
HO: 7,9V
VS: 8,0V
Jag har pulldown motstånd på IN och PWM:ar med 50% dutycycle på den ena sidan, den andra är inte ikopplad i något alls, trots detta ger båda ic samma värden! Testade även ett par helt nya och där fick jag samma värden!
Dioderna är 1N4004 och kondensatorerna är: 0,1µF
Är bootstrap kondensatorn eller dioden olämpliga? Vad ska jag pröva för några komponenter?
Här är ett kopplingsschema över hur jag har gjort kretskortet!
1n4004 är väl inte speciellt snabba, kolla trr i databladet. HER108 är en
bra allrounddiod, 800V 1A 50ns (nån siffra är kanske fel). 1n4148 är väldigt
snabba men klarar bara 200mA(?), kolla om du kan prova med såna.
0,1uF ser lite lite ut. Jag gjorde ett excel-ark som enkelt räknar upp
lämpligt värde, den finns här. Det är också viktigt med en skaplig
glättningskonding på gatedrivematningen.
bra allrounddiod, 800V 1A 50ns (nån siffra är kanske fel). 1n4148 är väldigt
snabba men klarar bara 200mA(?), kolla om du kan prova med såna.
0,1uF ser lite lite ut. Jag gjorde ett excel-ark som enkelt räknar upp
lämpligt värde, den finns här. Det är också viktigt med en skaplig
glättningskonding på gatedrivematningen.
1k är kanske lite mycket, snarare 10-100 ohm och ca 20 V matning borde vara lagom. Av mätvärdena att döma så tycks den nedre transistorn leda mest hela tiden, men du kanske kör en sån dutycycle på insignalen. Jag förslår att du provar med symmetrisk fyrkantvåg. Då bör ett universalinstrument visa ca V+/2 mellan utgången och gnd efter LP filtrering. Annars är det ju enklare med ett oscilloscope men det tycks du inte ha.
jag kör 15V och har bara 1/4W motstånd, därför jag valde 1K.
Symmetrisk = 50% dutycycle?
Jag resistansmätte mellan VS och GND och det är 0 ohm (= den nedre FET:en är konstant på) Samma sak mellan HO: och GND. Är IR2111:orna trasiga?
Kan ju inte gärna köpa nya och koppla in i den här dödsfällan för gate drivers
Inte utan att veta exakt vad som är fel iaf! Kan någon berätta EXAKT vilka kringkomponenter som är beprövade och fungerar?
Symmetrisk = 50% dutycycle?
Jag resistansmätte mellan VS och GND och det är 0 ohm (= den nedre FET:en är konstant på) Samma sak mellan HO: och GND. Är IR2111:orna trasiga?

Kan ju inte gärna köpa nya och koppla in i den här dödsfällan för gate drivers

Det verkar som driverkretsen är trasig. Den kan ha gått sönder när du körde med 1N4004 diod eftersom de är slöa och du kan fått för hög spänning på matningen till drivern. Det kommer inte att gå bra med 1 k eftersom det kommer att dras en del ström för drivningen av den övre FETen, ta en lampa eller liknande istället. Om du kör med seriresistans så ska du inte kunna ha sönder något.
Det är gate kapacitansen och switchningsfrekvensen som är orsaken till att strömmen går upp på gaten. Vid låg switchfrekvens så behöver man normalt inte ha något motstånd men vid höga frekvenser så börjar gate kapacitansen att göra väsen av sig då den måste urladdas och laddas upp mycket snabbare vilket kräver högre ström för att göra det snabbt. Är det ordentliga effektfetar med hög gate kapacitans så kan det börja handla om strömmar i Ampere klassen. Det kan man vilja begränsa ibland så att inte gate drivern brinner upp om den inte är designad för så stora strömmar plus att det kanske inte heller alltid behöver vara en sådan hög ström som den drar på gaten för att feten ändå skall fungera som den skall.