ARM-9 (AT91RM9200)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Geron

ARM-9 (AT91RM9200)

Inlägg av Geron »

Någon här som har någon större erfarenhet av Atmels ARM9-proffessor (AT91RM9200 närmare bestämt)?

Funderar på att bygga en liten pjäs mha en sådan och en sticka vanligt PC100-minne (vilket verkar fungera så länge som varje SDRAM-modul på stickan inte är större än 32M)

Har kollat runt lite på nätet, verkar tyvär inte finnas speciellt många hemmabyggarprojekt som är baserade på denna CPU (om man inte räknar dom som är baserad på Atmel egna utvecklingsbord). Så frågan är om den är alldelens för bökig eller om det finns bättre alternativ med samma/bättre prestanda för billigare peng.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Någon här som har någon större erfarenhet av Atmels ARM9-proffessor (AT91RM9200 närmare bestämt)?
Kan man heta ARM9 ? Visste inte att en av Atmels professorer heter det..
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Den verkar ju riktigt rolig :)

Snabbkollade databladet, verkar som det är 16bits databuss? PC100-stickor är 64 bitar breda så 3/4 av minnet faller bort direkt. Ett alternativ är att göra som jag till mitt blackfin-kort (tråd). Jag köpte en SODIMM på tradera och snodde ett av chipen (16bit breda chip). Visserligen bara 16Meg, men det finns även större chip att hitta.
Användarvisningsbild
Geron

Inlägg av Geron »

Cyr skrev:Den verkar ju riktigt rolig

Snabbkollade databladet, verkar som det är 16bits databuss? PC100-stickor är 64 bitar breda så 3/4 av minnet faller bort direkt. Ett alternativ är att göra som jag till mitt blackfin-kort. Jag köpte en SODIMM på tradera och snodde ett av chipen (16bit breda chip). Visserligen bara 16Meg, men det finns även större chip att hitta.
Nejdå. Kör man SDRAM så har den (AT91...) en inbyggd SDRAM-controller.. Blir lite förvirrande med adresseringen då. RAS/CAS osv gör att man totalt får 27 adressbitar (2 "bank", 13 RAS, 11 CAS, 1 M0, se sid 193 i databladet). Har kollat det rätt noga.. Dock får man en begränsning på max 128Meg (mer än nog för en handhållen liten pjäs). Har pejlat hem PC100-standard datablad plus lite andra dokument som behandlar standarden för "PC"-minnen..

Sen kan man välja om man vill ha 16 eller 32-bit data. Så det ska inte vara några problem.

Men det är sant.. 32 bit är ändå bara hälften av de 64 som PC100 använder sig av.. Tankevurpa av mig.. *DOH*... Finns inga "bättre" ställen att norpa SDRAM ifrån istället för att löda lös från en relativt "dyr" SO-DIMM? Den har även lite krav på sig (AT91...) minnena måste ha en CAS-Latency på 2...

Sen, ingen som vet av vart man kan få tag på en ekonomiskt försvarbar sockel för PQFP (208-ben). Känns lite knökigt att löda CPUn för hand, för att sedan upptäcka fel i PCB eller rent av förstöra CPU pga värme..
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

Jag har också tänkt komma igång med ARM, hade dock tänkt börja med AT91R40008, en lite mindre pjäs, nu har det dock legat på hyllan ett tag.
Här finns en del info och även ett litet forum:
http://www.at91.com/
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

När det gäller sockel så tror jag det är lite tveksam ide. Dels med tanke på priset, men inte minst med tanke på signalkvalitet. Jag har ju egentligen fuskat ganska ordentligt med min blackfin bara genom att inte använda 4-lagerskort med ordentliga jord- och vcc-plan.
rogan

Inlägg av rogan »

Melker skrev:Jag har också tänkt komma igång med ARM, hade dock tänkt börja med AT91R40008, en lite mindre pjäs, nu har det dock legat på hyllan ett tag.
Här finns en del info och även ett litet forum:
http://www.at91.com/
Atmel armar :lol: verkar vara svår arbetade tycker jag, mycket BGA och stora qfp kapslar. Dock så har Philips en serie som heter LPC2100 som verkar vara mycket intressant. Finns med Flash, SRAM, CAN, med eller utan exern adressbus och inte minst i en rolig kapsel qfp64 (LPC210X serien).

Funderar att fixa till ett experimetkort nu i sommar. Samt att det finns fri utvecklingsmiljö (GNU)

Mvh RA
Användarvisningsbild
Geron

Inlägg av Geron »

rogan skrev:Atmel armar :lol: verkar vara svår arbetade tycker jag, mycket BGA och stora qfp kapslar. Dock så har Philips en serie som heter LPC2100 som verkar vara mycket intressant. Finns med Flash, SRAM, CAN, med eller utan exern adressbus och inte minst i en rolig kapsel qfp64 (LPC210X serien).

Funderar att fixa till ett experimetkort nu i sommar. Samt att det finns fri utvecklingsmiljö (GNU)

Mvh RA
Atmels har en hel del fördelar också. Till skillnad från tex Philips ARM, så har Atmel (AT91..) inbyggd; USB (Host+Client), SDRAM-controller, div minneskortsstöd, Ethernet-controller och lite annat smått o gott. Så man slipper en hel del kringkomponenter.. Men visst, det är ett meck att kapseln blir enormt stor och dessutom i udda storlek :(

EDIT: Efter att ha plöjt igenom erratan för AT91RM200'an, så börjar jag fundera på nån annan krets.. I stort sätt varje inbyggd del (förutom ARM9-kärnan) är det buggar i.. Och inte så lite alvarliga vissa av dom heller. =/
Skriv svar