Hmm tror då att jag luskat ut problemet..
"Default Clock Source
The device is shipped with CKSEL = 0001 and SUT = 10. The default clock source
setting is therefore the Internal RC Oscillator with longest start-up time. This default setting
ensures that all users can make their desired clock source setting using an In-
System or Parallel Programming."
Men när jag ändrade till
CKSEL 0-3 [x]
SUT0 [x] Så vill den då absolut inte leva
Dessa ändrinar gjordes i PonyProg2000
Du måste parallell-programera den för att få liv i den igen. Eller ge den dom vilkor som du satte
Jag har oxå tabbat mig med ponyprog en gång.
Det verkar vara något lurigt med dom funtionerna. Bakvänt? (alltså inverterade kryss?)
Nej det där är en ISP programmerare (sådan som du redan har en).
Man måste programmera paralellt på mikrodatorn.
Det klarar tex. STK500:an utav.
HÄR finns massa scheman på fina ISP programmerare, verkar även finnas en parallell.
Annars så kan någon (inklusive mig) skrämma liv i den med en STK500:a.
Jo jag idlar i Radioseven (lyssnar för övrigt på kanalen hela dagarna oxå på jobbet).
Men några galna grodor har jag inte skapat
Men jag har däremot varit lite i konflikt med den andre Hedis om namnet på irc
VA dum jag e det ör klart att det är en ISP trötter
Känns nästan värt å skicka iväg den ifall du nu har en byggd paralell programmerare =)
Aja man har ju 3 st AVR:er men med tanke på att dom inte e så billiga på elfa så e jag tacksam ifall den skulle återupplivas =)
Mer offt. så det finns 2 stycken.. å båda lyssanr på R7.. märkligt =)
i höstas gjorde jag samma fel som du med PonyProg fast på en ATMega8. Det var sent en fredagkväll och jag hade ingen annan ATMega8 i reserv. Fick då bita i det sura äpplet och sätta ihop en enkel (?) parallellprogrammerare som kopplas till parallellporten på en PC.
Som minimum går det åt en spänningsregulator, 4st transistorer och en näve motstånd. Det är lite jobb att sätta upp den på en experimentplatta, men dom andra alternativen som finns på nätet kräver att man har en enklare slavprocessor (1200 el 2313 typ) som man kan programmera.
Jag kan skicka filerna till dig om du är nyfiken. Den är dock otestad på 8515, men borde fungera när jag jämförde dokumenten. Benkonfigurationen skiljer dock.
Synd att man inte har enns en enda transistor :-/ men det kanse skulle vara en investering att köpa en bunke. tipps på annat bra man kan behöva i skafferiet motstånd och kondenasorer har jag i överflöd
jensa skrev:Hmm tror då att jag luskat ut problemet..
"Default Clock Source
The device is shipped with CKSEL = 0001 and SUT = 10. The default clock source
setting is therefore the Internal RC Oscillator with longest start-up time. This default setting
ensures that all users can make their desired clock source setting using an In-
System or Parallel Programming."
Men när jag ändrade till
CKSEL 0-3 [x]
SUT0 [x] Så vill den då absolut inte leva
Dessa ändrinar gjordes i PonyProg2000
Om du har ställt om fusebitarna till extern klocka (CKSEL0-3 = 0000) så kan du ansluta en funktionsgenerator eller något liknande till XTAL1 och ställa om den till det du vill ha, Jag har aldrig behövt att använd mig av "Lockbit programmerare", har säket räddat ett 10tal "döda" AVR av olika sorter.
Observera att Armels datablad är lite kryptiskt skrivna vad det gäller fusebitarna 0=programmerad och 1=oprogrammerad, sidan 255 i databladet för mega32 och jag tror att för Ponyprog är det tvärtemot (använder inte ponyprog längre så minnet börjar svikta)
Exact Rogan, dom lär vara tvärtemot. Har för mig jag kom fram till det sist jag trampade i klaveret oxå.
Men inte behövs en funktiongenerator. Släng på en kristall bara (finns på massa gamla kretskort som ändå ligger i "bra ha lådan".
Nätverkskort mm brukar ha fina kristaller.
Värt att prova iaf. Annars finns det alltid brev så kan jag väcka den åt dig.
Jensa> Är det något du byggt eller färdig labbmiljö?
Voltage detektorn (Brown out) behövs inte. Finns inbyggd i processorerna (alla modernare även 8515)
Hedis skrev:Exact Rogan, dom lär vara tvärtemot. Har för mig jag kom fram till det sist jag trampade i klaveret oxå.
Men inte behövs en funktiongenerator. Släng på en kristall bara (finns på massa gamla kretskort som ändå ligger i "bra ha lådan".
Nätverkskort mm brukar ha fina kristaller.
Värt att prova iaf. Annars finns det alltid brev så kan jag väcka den åt dig.
Jag tänkte så att om Jensa (han som hade proplem) har ställt in avr på extern klocka så hjälper det inte med att hänga på en kristall, drivningen av kristallen är avstängd internt i avren. Då måste man ha en klock signal eller någon annan typ 50/50 (fyrkantssignal eller nästan) logik signal gärna på någon Mhz. Går att bygga med några grindar, resistorer och en konding.
Jag sitter och utvecklar med avr dagligen (jobb) så nog kan jag sparka igång en fel fusad krets . Kan nämna att jag sitter med avrisp samt på dom nyare kretsarna använder jag Jtag, mycket trevligt vid felsökning i kod.