Spärra elfläkt?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Spärra elfläkt?
I min gamla Saab har jag monterat en elfläkt för att hjälpa till med kylningen. För tillfället slår jag av och på fläkten genom att sätta i säkringen, senare ska den bli styrd av en termogivare.
Fläkten fungerar bra, problemet är fartvinden. När man kommer upp i runt 70 hörs ett ansträngt vin från motorrummet som inte har hörts förr. Antagligen får fartvinden fläkten att snurra alltför fort, vilket inte känns som en bra idé. Frågan är om man skulle kunna spärra elfläkten på något smart sätt? Ett elektriskt jalusi? Ström åt fel håll? En solenoid som spärrar bladen? Fler idéer?
Fläkten är en Delta datorfläkt, avsedd för 12 volt.
Fläkten fungerar bra, problemet är fartvinden. När man kommer upp i runt 70 hörs ett ansträngt vin från motorrummet som inte har hörts förr. Antagligen får fartvinden fläkten att snurra alltför fort, vilket inte känns som en bra idé. Frågan är om man skulle kunna spärra elfläkten på något smart sätt? Ett elektriskt jalusi? Ström åt fel håll? En solenoid som spärrar bladen? Fler idéer?
Fläkten är en Delta datorfläkt, avsedd för 12 volt.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31535
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Det brukar vara borstlösa motorer av vanlig datorfläktmodell i en datorfläkt 
Datorfläktar är inte gjorda för att dras runt av luften i så hög hastighet. Lagrena lär ta stryk osv. som du säkert själv kommit fram till. Misstänker att det kan gå för hög ström i lindningarna om man kortsluter matningen för att bromsa på det viset.

Datorfläktar är inte gjorda för att dras runt av luften i så hög hastighet. Lagrena lär ta stryk osv. som du säkert själv kommit fram till. Misstänker att det kan gå för hög ström i lindningarna om man kortsluter matningen för att bromsa på det viset.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Det är det, tackar! Här finns fler bilder:
http://www.garaget.org/?car=31192
En vanlig bilfläkt skulle väl funka, men då får man ta bort den mekaniska fläkten. Och det vill jag inte... Elfläkten finns inte på denna bild, sitter nu i kylets övre vänstra hörn till vänster i bilden.
Edit: Råkade citera lite fel
Edit 2: Gick visst inte att länka bilder så :/
http://www.garaget.org/?car=31192
En vanlig bilfläkt skulle väl funka, men då får man ta bort den mekaniska fläkten. Och det vill jag inte... Elfläkten finns inte på denna bild, sitter nu i kylets övre vänstra hörn till vänster i bilden.
Edit: Råkade citera lite fel

Edit 2: Gick visst inte att länka bilder så :/
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Ojdå.. den var välvårdad! Den ser ju ny ut!
Går det att få tag i delar till en sånhär? Tänker på t.ex "gummi-stänkskydden" och diverse detaljer som borde åldras.
Det blev ganska off-topic, men det var svårt att låta bli.
edit:
"Gick visst inte att länka bilder så"
Mjo? Jag såg bilden utan problem.


Går det att få tag i delar till en sånhär? Tänker på t.ex "gummi-stänkskydden" och diverse detaljer som borde åldras.
Det blev ganska off-topic, men det var svårt att låta bli.

edit:
"Gick visst inte att länka bilder så"
Mjo? Jag såg bilden utan problem.
Senast redigerad av JimmyAndersson 16 april 2007, 23:55:22, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Hmm fick upp nånting om att Hotlink inte var tillåtet... Jaja ni fattar nog vilken av bilderna på Garaget jag syftar på 
För att fortsätta Offtopic, så ja, det mesta går att få tag i vad gäller delar. Vissa detaljer nytillverkas, annars är det mest NOS-delar och begagnat som gäller. Just Saab är väl sådär med detta, kör man tex PV så finns det mesta att köpa nytt.
Jo det är ju det jag är rädd för, lagrena i fläkten lär inte hålla länge med det varvtalet den kommer upp i, och det är just därför jag vill låsa den. Solenoidelektromagneten är det bästa jag kommit på, tänkte typ att när termogivaren/relät slår av fläkten går solenoiden in och hindrar fläkten från att rotera. Blir en liten utmaning att montera det snyggt, men det löser sig

För att fortsätta Offtopic, så ja, det mesta går att få tag i vad gäller delar. Vissa detaljer nytillverkas, annars är det mest NOS-delar och begagnat som gäller. Just Saab är väl sådär med detta, kör man tex PV så finns det mesta att köpa nytt.
Jo det är ju det jag är rädd för, lagrena i fläkten lär inte hålla länge med det varvtalet den kommer upp i, och det är just därför jag vill låsa den. Solenoidelektromagneten är det bästa jag kommit på, tänkte typ att när termogivaren/relät slår av fläkten går solenoiden in och hindrar fläkten från att rotera. Blir en liten utmaning att montera det snyggt, men det löser sig

-
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
- PHermansson
- EF Sponsor
- Inlägg: 4340
- Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
- Ort: Särestad Grästorp
- Kontakt:
Jimmy: 
Slå av och på strömmen lite också
Danei: Det är ju tanken att det ska blåsa mycket där då kylet sitter där, även om det inte räcker till vid cruising varma sommardagar.
Mindmapper: Det har du rätt i, det är nog också ett effektivt sätt att förstöra fläkten. Har funderat lite mer, och en sån lösning skulle ju egentligen inte fungera perfekt heller. Om motorn är varm och fläkten snurrar och man drar upp farten så kommer ju fläkten i alla fall att snurra för fort. Alternativet vore att slå av fläkten först och spärra sen, kanske med nån gummimoj som trycker mot fläktens centrum.
Men, med (Tony-brytning):
Jag tror jag kommit på något enklare och bättre, med lite hjälp av Mindmappers förslag. Funderar på om man kan göra en platta som är lika stor som fläkten som hängs upp med gångjärn i fläktens underkant. Plattan böjs på något smart sätt som gör den till ett vindfång.
Vid låg fart pekar plattan rakt ut från fläkten, när farten ökar tar vinden tag i den och drar upp den mot fläkten som därmed täcks.
Frågan är bara hur man ska få till rätt storlek på vindfånget, går ju inte att se vad som händer när man kör...

Slå av och på strömmen lite också

Danei: Det är ju tanken att det ska blåsa mycket där då kylet sitter där, även om det inte räcker till vid cruising varma sommardagar.
Mindmapper: Det har du rätt i, det är nog också ett effektivt sätt att förstöra fläkten. Har funderat lite mer, och en sån lösning skulle ju egentligen inte fungera perfekt heller. Om motorn är varm och fläkten snurrar och man drar upp farten så kommer ju fläkten i alla fall att snurra för fort. Alternativet vore att slå av fläkten först och spärra sen, kanske med nån gummimoj som trycker mot fläktens centrum.
Men, med (Tony-brytning):
Jag tror jag kommit på något enklare och bättre, med lite hjälp av Mindmappers förslag. Funderar på om man kan göra en platta som är lika stor som fläkten som hängs upp med gångjärn i fläktens underkant. Plattan böjs på något smart sätt som gör den till ett vindfång.
Vid låg fart pekar plattan rakt ut från fläkten, när farten ökar tar vinden tag i den och drar upp den mot fläkten som därmed täcks.
Frågan är bara hur man ska få till rätt storlek på vindfånget, går ju inte att se vad som händer när man kör...
nu kommer jag visserligen in lite sent i debatten och har kanske inte riktigt koll på allt som skrivits.
Jag tycker det ser ut som du har ungefär 70 mm mellan fläkt och kylare, har jag fel?
köpte en fläkt till min förra audi, av märket SPAL, det fanns då modeller som bara byggde typ 30mm, kostade en knapp tusing..
sen har jag en fundering till, varför inte sätta en tryckande fläkt framför kylaren istället!? där måste det ju finnas en del plats, eller!?
Jag tycker det ser ut som du har ungefär 70 mm mellan fläkt och kylare, har jag fel?
köpte en fläkt till min förra audi, av märket SPAL, det fanns då modeller som bara byggde typ 30mm, kostade en knapp tusing..
sen har jag en fundering till, varför inte sätta en tryckande fläkt framför kylaren istället!? där måste det ju finnas en del plats, eller!?
-
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
- Skype: crypto-master
- Ort: Nyköping