H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Inlägg av H.O »

Hej,
Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på mitt bygge. Detta är egentligen min andra maskin, den första var en betydligt enklare historia med "låd-gejdrar", trapetsgängad stång, stegmotorer från gamla matrisskrivare och egendesignade stegmotordrivsteg. När Master5 (det som nu är Mach3) började ta form bestämmde jag mig för att "uppgradera".

Bygget av maskinen på dessa bilder påbörjades runt April 2000 och har väl i stort sätt pågått sen dess.... till och från alltså....

Tyvärr har jag inte så många bilder av själva tillverkningen men här kommer några utvalda i alla fall:

Bild
Här kan man se den övergripande konstruktionen. Kraftiga aluminiumprofiler från BOSCH, linjärkomponenter, kulskruvar och T-not profil från Solectro. Pelaren för Z-axeln är ännu inte bearbetad och lagerhus etc för densamma saknas.


Bild
Bordets storlek är 600X210 och rörelsemofånget är ca 290*230. Från början var tanken att bara ha en uppsättning "vagnar" för X-axeln men jag märkte att det blev för ostabilt så jag "bytte" ca 130mm slaglängd mot ökad stabilitet.


Bild
Tredje bilden visar X-axeln snett underifrån. Kulskruven är en 16X4 och hålls fast av två vinkelkontakt lager (7200 tror jag) i ena änden och i ett enkelt spårkullager i den andra. Axelkopplingen är även den från Solectro. Flänsen som kan ses run axelkopplingen förspänner vinkelkontaktlagrenas ytterbanor mot varandra och plattan är borrad för en NEMA34 motor.


Bild
Inte mycket att säga om denna, en liten översikt.


Hopp framåt i tiden.
Bild
OK, här har tydligen Z-axeln blivit färdig och det vankas provkörning. En BOSCH handöverfräs på 600W tjänstgör som spindel.


Bild
Närbild på infästningen av handöverfräsen.

Även om handöverfräsen fungerar så är det höga varvtalet inte alltid så bra. Så jag bestämmde mig för att bygga en annan spindel.



Bild
Här är en bild framifrån. Spindelhuset är svarvat i stål och sedan använde jag en bit aluminium profil från ITEM som kylfläns. Fick ner temperaturen ca 20 grader vid 8000rpm jämfört med utan kylfäns.


Bild
Här ser man den drivna änden, diameter på huset är 43mm så den passar i samma fäste som BOSCH spindeln gjorde. Själva spindeln är en standard ER16 spännhylse-chuck från LUNA. Dubbla kullager i framänden och ett enkelt i bakänden.


Bild
Så där ja. Kuggremshjul fastsatt och spindeln monterad på maskinen. En utväxling på 1:2 gör att.....


Bild
...den här motorn på 1.1kW kan dra upp spindeln i ca 10000 varv/pin. Tyvärr är inte lagrena specade för så höga varvtal och spindeln blir RIKTIGT varm om jag kör den en längre stund så jag försöker hålla mig under 8000 varv/min. Eventullet så byter jag ut lagrena mot bättre men de som sitter i nu får gå sönder först. Motorn drivs av en ABB frekvensomformare som i sin tur får styrsignal från Mach3.


Bild
Och så här ser maskinen ut i dagsläget. De röda och blå anslutningarna på kåpa för spindelmotorn är tänkta för tryckluft och kylvätska. Tryckluft skulle fungera idag men för att kylvätska ska funger måste jag nog ordna något bättre skydd för linjärkomponenterna och kulskruvarna. För närvarande sprutar jag lite sprit etc för hand med en "dusch-flaska". Samtliga stegmotorer är på ~3.7Nm och drivs av 3st G210 som är monterade i den här boxen:


Bild
Framsidan har nätströmbrytare, enable- och disable-switch, nödstopp och ett gäng lysdioder som indikerar diverse fukntioner i styrningen.


Bild
Baksidan har nätintag/filter och säkring. Kablage för nödstoppsslinga och MPG'n i kontollpanelen. Kontaktson för anslutning av frekvensomformaren, LPT-anslutningar från datorn, generell I/O (ref-brytare etc) samt säkringar och uttag för respektive stegmotor.


Bild
Kotrollpaneln består av ett svetat ramverk av 20mm fyrkantsrör i aluminium, en 15" LCD-monitor, ett X-keys matrixboard för interface av tryckknapparna och en MPG från Nemicon. Feed- och Speed-override sköts med två små pulsgivare som via en PIC är kopplad till ovan nämda X-keys. Enn uppsättning egentillverkade "skärmar" till Mach3 gör att tryckknapparna runt skärmen fungerar som soft-keys. De under känstgör som "skärm-växlare" (Auto, MDI, Offsets etc) och de på sidan byter funktion lite beroende på vilken "skärm" och mode man är i för tillfället. Mycket jobb men fungerar extremt bra!


Bild
Och så till sist ett bild på en fixturplatta jag gjorde i helgen. Ett 40mm raster med 6mm hål för cylidriska pinnar och ett 40mm raster med M6 hål för fastättning (inte gängade på bilden). Plattans "omkrets" är fräst en större manuell maskin men ytan och hålen är körda i ovanstående CNC.

OK, nöjer mig där för tillfället tror jag.

EDIT: Rubriken...

/H.O
Senast redigerad av H.O 20 april 2007, 07:29:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor
Inlägg: 810
Blev medlem: 3 oktober 2005, 18:00:43
Ort: Karlskrona

Inlägg av Jeppsson »

Nice :bravo:
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Söt liten maskin :drool:
Användarvisningsbild
Greger!
Inlägg: 418
Blev medlem: 6 mars 2006, 17:37:47
Ort: Stockholm -> Sollentuna

Inlägg av Greger! »

Gillar "kontrollpanelen", kanske blir något liknande till min.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Godkännes :D.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

WOW!
Ett mycket fint, det blir svårt att matcha detta bygge!
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Otroligt bra :bravo: :tumupp:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor
Inlägg: 1280
Blev medlem: 14 september 2005, 20:00:14
Ort: Malmö

Inlägg av pcmper »

Det var en fin maskin :bravo:
Och den har kostat totalt :?: säkert multum, men fin är den.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Mycket snyggt! :bravo:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Helt klart mycket imponerande!! De där cannon donen på baksidan... Gissar att det är surplus du fått från något för bara de kostar en förmögenhet!!

Det mest ambitiösa bygget jag sett!! :shock:
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tänkte också på kontaktdonen :wink:

Otroligt fint bygge... har maskinen tillverkat något kul?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Wow! Mycket fint bygge! Du har dessutom "tagit" min idé om frässpindel, vilket jag tyckte var kul (för det visar ju att idén funkar)!

Jag har faktiskt kollat på just en sån där ER16-chuck från Luna. Hur hålls den fast axiellt i spindelhuset? Har du varit där och petat på den med svarven?

Arvid
Användarvisningsbild
Eson
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 september 2004, 08:31:51
Ort: Huddinge - STHLM
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Underbar maskin!

Vad har du för remdrift till spindeln? Hur stora är remkuggarna och vart fick du tag på dem? Är ute efter lågprofilremkuggar som är under 30mm med ungefär 8mm hål.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Tackar för komplimangerna!

pcmper,
Vad den har kostat? För mycket.... Jag har uppskattat nerlagt kapital till ca 40.000:- inklusive programvara (Mach3 och VectorCAD/CAM). Man tror inte att det blir så mycket men när man lägger ihop alla smågrejer så sticker det iväg.

Andax,
Ang. kontaktdonen, jag jobbade tidigare för flygvapnet och kom över en del kontkatdon från skrotad materiel etc.

strombom,
Den har bla. tillverkat alla delar till min balancerande robot. (Chassi, hjul, hjulupphängning, encoderfästen etc). Det finns länkar till bilder i Andax Inverterad Pendel-tråd.

Arvid & Eson,
Axeln är härdad så jag var inte sugen på försöka skava på den i svarven. Den hålls fast mot de två nedre lagrenas innerbanor av två "ringar" i aluminium som har limmats (LOCTITE 641) fast på axeln. Rem och hjul är "standard" typ T5, 16mm rembredd - köpta på Mekanex. För "mindre" grejer kolla på på profil T2.5 http://www.mekanex.se/produkter/trans/s ... .shtml]här det kanske kan passa.

/H.O
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Att limma var ju en smart lösning! Hur blir det med axiellt glapp?

Om man använder enradiga vinkelkontaktkullager så borde det ju gå att ordna en fixtur som pressar med lagom kraft axiellt mot ringarna tills limmet har härdat, så att man får bra förspänning?

Arvid
Skriv svar