Motorstyrning.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Samman
Inlägg: 133
Blev medlem: 7 februari 2007, 10:37:21
Ort: Ängelholm

Motorstyrning.

Inlägg av Samman »

Vill bygga en cnc maskin, men kan man använda 3 st styrkort från kjell och CO och koppla dem till datorn med tex mach 2?

tänkte på kjells art 87548
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Vad är det för motorer du skall driva?
Även om ett sånt kort i princip skulle fungera så tror jag att du blir extremt besviken på prestandan. Det kortet är mer lämpligt för experiment etc med den typ av motorer som Kjell&Co säljer.

Satsa på ett bipolärt kort med chopper istället. Inget nämt inget glömt. Mycket dyrare men mycket bättre.

/H.O
Samman
Inlägg: 133
Blev medlem: 7 februari 2007, 10:37:21
Ort: Ängelholm

Inlägg av Samman »

Har ett par stegmotorer från en stor skrivare jag hade tänkt använda.
Fast att där satt 6 st stegmotorer i den så finns där tyvärr ingen beteckning på dem- Det enda jag vet är att de är unipolära och drivs med 5 v.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Fast det är just det.... Om motorn är "på 5V" så innebär det att motorn drar sin märkström vid 5V, låt oss säga 1A. Det man vill göra är att driva motorn med flera gånger högre spänning utan att överskrida märkströmmen.

Anledningen är att ju högre spänning man "trycker på med" desto fortare kan man vända riktning på strömmen genom lindningarna i motorn och på så sätt på det magnetfällt vilket får motorn att "stega".

Om man skulle lägga 25V till lindningen direkt så skulle ju strömmen genom den bli 5ggr för hög så man måste begränsa det på något sätt. Förr så gjordes det genom att sätta in motstånd i serie med lindningarna så att man får ner den spänning som lindningen "ser" till 5V. Om motorn drar 1A och vi tappar 20V över ett motstånd så har vi 20W som skall kylas bort - STORA motstånd, mycket värme, och slöseri med effekt.

Så vad man gör istället är att man "slår på spänningen" till lindningen och mäter kontinuerlgt hur mycket ström som går genom den. När märkströmmen har uppnåtts så "slår man av spänningen" tills dess att strömmen sjunkit igen. Och så börjar man om, ca 20000ggr / sekund. Detta kallas vanligen för chopper

Kortet på Kjell har ingen chopper och inga motstånd så antingen får man mata det med motorns märkspänning eller själv montera motstånd i serie med lindningarna.

Köp ett kort och testa med en av dina motorer, 149:- kan det ju vara värt. Om du får ut det varvtal och moment du tror du behöver så varför inte....

/H.O
Användarvisningsbild
Greger!
Inlägg: 418
Blev medlem: 6 mars 2006, 17:37:47
Ort: Stockholm -> Sollentuna

Inlägg av Greger! »

Annars vill jag tipsa om dessa: http://www.hobbycnc.com/driverboards.php

Har själv en sådan, är inte klar med min CNC än, men motorerna snurrar på utan problem.
Senast redigerad av Greger! 16 april 2007, 19:39:29, redigerad totalt 1 gång.
Samman
Inlägg: 133
Blev medlem: 7 februari 2007, 10:37:21
Ort: Ängelholm

Inlägg av Samman »

Får tänka över det. Det rör jus sig om en hel del pengar för lite skojs skull.
Skriv svar