Transistorer i IC ??

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Transistorer i IC ??

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag har två såna här IC'ar hemma som jag köppte för mååånga årsedan, efter tipps när jag köpt min BS2'a Nu för ett tagsedan hittade jag dem o trodde att det var optokopplare. Men när jag slog upp dem på internet var dem inte det... Är det någon slags transistor? Drar en till GND då? Så jag kopplar pinne 9 till GND sen när jag lägger en späning på ingången så drar utgången till GND? Ska jag ha motstånd på ingången typ 10K?

http://www.tranzistoare.ro/datasheets/90/366828_DS.pdf

//Daniel A
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Precis! 8st darlingtontransistorer som drar mot gnd Du behöver inget motstånd det är inbyggt i kretsen (sid 4 längst ner). Beror naturligtvis på vad du skickar in. Som det står i databladet, den ena för TTL och den andra för C-P-N/MOS.
Jättebra för att öka drivförmågan på klena IC-kretsar. T.o.m. inbyggda dioder för att ta bort back-emf från reläspolar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, Tack så mycket då!
// Daniel A
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ULN2003 är annars en favorit om du skall ha samma funktion, men bara sju trissor i den - MEN, men är mycket billigare och vanligare.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Typisk slutstegskrets i små unipolära stegmotordrivare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

...eller till stora 7-segments displayer
eller till små DC-motorer
eller till reläer (perfekta till detta tack vara frihjulsdioderna - glöm inte att Vsr bara..)
eller till lysdioder
eller till att stryra fläktar med.

Finns många bra saker att använda ULN 2803 eller 2003 till - de har en egentligen nackdel som även är en fördel - på grund av att de är darlingtonsteg så är de ganska långsamma (typ 1us i stigtid harjag för mig) men det fina är att detta minskar frekvensinnehållet i utstrålad EM vilket gör dina kretsar lättare att få igenom EMC-test.
Skriv svar