Solceller(paneler?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klintan

Solceller(paneler?)

Inlägg av klintan »

Efter att ha kollat lite på elektronikguldgruvan, i samköpstråden blev jag lite sugen på att köpa NASA solceller(paneler?)(Photovoltaic array). Men jag har ingen koll på solceller överhuvudtaget, 0,12 W ger dom ut eller 300mA vid 0,5 v ca. Är det nåt att ha ? dom är 2*4cm och kostade 20 kr styck. Har väl tänkt använda som laddare på en robot lr trådlösmodul utomhus, typ temp, luftfuktighet m.m.

Tack på förhand
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du kan nog inte inte få ut 500mA vid 0,5V

De har även en låda med spräckta celler. Det är nog en billigare lösning. Frågan är hur mycket det är i lådan.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Dom där trasiga cellerna är ju ganska billiga. Kan man ... typ limma dom på en pappskiva och lödaihopp. Det är ju ett pilljobb men inte så farligt om man är snittsig med lödkolven.

Titta man på tex denna:

Bild

Så har ju den två "trådar" som ska lödas mot en ny cell under. Anta att den är skadad och bara är 70% av bilden, ska man fortfarande löda på samma sätt?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Svarar (nästan) min egen fråga här:
http://www.discovercircuits.com/H-Corner/brokensp.htm
http://www.otherpower.com/otherpower_solar_repair.html

Har tidigare byggt en micro RC-bil som drevs med solceller men prestandna sög hårt i allt annat än perfekt sommarsol kl12. Större solceller skulle kosta ganska mycket. Funderar på att fylla ett A4 eller A3 kartongark med bitar och konvertera bilen till att ha kartongarket som "chassi".
klintan

Inlägg av klintan »

Kostnaden är inget problem, jag tänkte mer på effektivitet i dem. Är det bra eller hittar man liknande i sverige. tänkte mig typ 5 - 10 ihopsatta sådana, dom är ju bara 2*4 cm.
xxargs

Inlägg av xxargs »

solceller jobbar som strömgeneratorer - dvs ger samma ström vid kortis som när spänningen är nära polspänning vid öppen slinga - skall man få mesta möjliga effekt så skall man hitta den punkten med högsta möjliga spänning men ändå maximal med ström och sedan switcha ned det till tex. uppladdningsbara batteriets laddspänning.

kopplar man en 16 Volts solpaner till en 12 Volt batteri så missar man kanske 20% av den möjliga tillgängliga effekten som solpanelen avger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har snarare hört att de uppför sig som ett batteri med ganska hög inre resistans. Så om man lastar ner den till 0,4V så får man ut mest effekt. Spänningen har jag bara en vag minnesbild av. Men det var något åt det hållet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Strömgenerator har hög resistans

Med hög resistans menar man här att strömmen inte varierar särskillt mycket även om spänningen över lasten varierar ganska mycket, därför vinner man på att hålla spänningen så högt som möjligt utan att strömmen går ned för att få ut maximal effekt ur en solpanel.

En teoretiskt strömgenerator har närmare bestämt oändlig resistans - och oändlig spänning när kretsen är öppnad. en mer verklig modell kan moduleras som en batteri med väldigt hög spänning och hög inre resistans, vilket resulterar att strömmen ändras väldigt lite vid olika laster så länge lasterna är mycket mindre än batteriets inre resistans.

En strömspegel/konstantströmgenerator med 100 kOhm impedans ger att strömmen ändrar sig 0.01 mA per Volt spänningsändring över lasten även om den skulle mata på 1 ampere i strömstyrka
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men nu jämförde jag med ett batteri. Den enklaste modellen för att batteri är en spännings källa, med en serieresistans. Spänningen är ju 0,5V på en solcell. Jag får inte din modell med strömgeneratorn att stämma alls med en solcell.
Skriv svar