Loggskrivarlösning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Loggskrivarlösning

Inlägg av MadModder »

Ska ha en matrisskrivare i skrubben för att skriva ut vissa händelser från serverskåpet. T.ex när någon larmingång ändrar status, och då någon ringer mm. Lite sånt.

Det finns inget eluttag där inne, så det får jag fixa, sen finns det lite olika lösningar

1. Använda en skrivarserver samt kapa den förbigående nätverkskabeln och montera en switch för att grena av. Nackdelen är då att det måste monteras en UPS där också, för att switchen inte ska lägga av vid strömavbrott

2. Använda en skrivarserver samt dra en till nätverkskabel från serverskåpet. Detta är det absolut lättaste, men då förlorar jag TP-uttaget i köket.

3. Dra en skrivarkabel från servern till skrubben. Detta är mest kompatibelt med den lilla smidiga matrisskrivaren jag har, en OKI microline 182. Den har lite speciella styrkoder som inte går genom skrivarservern av någon anledning. Använder jag den lite större Star LC24-100 spelar det ingen roll. Men det blir en jäkla massa lödande för kabeln måste kapas för att gå genom väggen.

Vad skulle du gjort?
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

2!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

liiten skrivare i serverskåpet?
har kanske en sådan kvittoskrivare liggandes
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det beror på hur smal den är. Jag hade ju tänkt skriva ut saker och ting i klartext på traktorpappret, typ

2007-04-14 16:45 - Ytterdörren öppnas
2007-04-14 16:47 - Ytterdörren stängs
2007-04-14 16:49 - Inkommande samtal, 0701234567, Nisse Bert
2007-04-14 20:45 - Dagsljussensor : mörkt

osv.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Man skulle ju kunna göra så här också, för att få plats:

Year=2007:
Month=04
d10 12:15 Ytterdörr öppen
d12 12:16 Ytterdörr stängd
Month=05
d17 12:15 Server1 Fläktfel

Blir det många händelser per dag, så kan man lägga dagarna som rubriker, precis så som jag gjort med månad och år....
Så spar man ännu mer pappersbredd. Och du spar mer papper, eftersom månaden bara behöver skrivas ut en gång i månaden. Eller året bara behöver skrivas ut en gång per år.
xxargs

Inlägg av xxargs »

... och efter 10 år så får du samma sceniario som på stordatorenas tid där en jätteanläggning stannade utan förklaring - tills efter väldigt mycket letande hittade en teletype i någon bortglömd skrubb som hade kört slut på pappret och visade sig kopplad som loggskrivare till någon viktig kernelprocess i huvuddatorn och skrev några rader per år...
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Sätt en printerserver till skrivaren. Skär upp den förbigående kabeln och klipp av brunt och blått par som du sedan kopplar som par 2 och 3 i en modularplugg. Sedan kopplar du på samma sätt i switchänden i serverskåpet... Ingen extra kabeldragning...

Eller så kör du med en seriell skrivare och kör seriekommunikationen på ett av de extra paren i TP-kabeln. Vips slipper du både printerserver, extra kabeldragning och upptagen switchport...

//B1N4RY
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

xxargs:
Om det är problem med pappersbyte, dvs att man inte vet vilket år/månad som en logg tillhör, när man har bytt papper:

Då kan man ju se till att skrivaren skriver ut året + månaden igen vid pappersbyte.

En kvitto/matrisskrivare signalerar säkert till datorn när papperet är helt slut. Då kan datorn resetta den flagga som anger om datorn ska skriva ut året igen eller inte, och den flagga som anger om datorn ska skriva ut månaden igen eller inte.

Så när man satt in nytt papper, så skriver den ut år/månad igen.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nu funkade ju väldigt många mainframes så att dom just stoppade när konsollbufferten blev full precis som xxargs skriver.

Det var mycket viktigt att dunderklumpen inte körde slut på papper för då var man rökt. Iaf i DEC världen.

Fega förresten inte med någon liten kvittoskrivare utan leta upp en riktig dunderklump! Den är seriell dessutom.. 110 Baud... =)

Dunderklump = Teletype Skrivande Konsollterminal som användes till "alla" stor och minidatorer när det begav sig...
Bild

Jag föredrog dock DECWriter II...

//B1N4RY
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Om du kan dra en extra tpkabel från serverskåpet kan du väl istället dra en elkabel till skrubben från serverns ups? Du behövde ju ändå lösa elfrågan i skrubben.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag föredrog dock DECWriter II...

//B1N4RY

En sådan har jag också suttit vid i plugget, när alla andra i klassen snodde facit-terminalerna och lämnade den kvar i början av 80-talet - dom förstod helt enkelt inte fördelen med den - att just få ut sina program och körningar på papper!! Det var den gamla 'goda' basictiden med 8"-disketter på huvuddatorn...

på den tiden kunde man göra tangentbord som verkligen var sköna att skriva på - till skillnad från dom flesta av dagens tangentbord...
Skriv svar