Tjenare jag vill kunna kolla om ngn går in eller ut ur mitt rum på ett ganska enkelt sätt.
Det enda jag har kommigt på är en mycket fin koppar tråd som man skickar ström genom och på så sett tänds en lampa, men det går ju inte pga att det inte blir en "sluten krets"
Mycket enkelt. Magneten sätts fast på dörren, och brytaren på dörrkarmen. En tvåledad sladd därifrån till valfri elektronik.
Slits praktiskt taget aldrig ut.
Eller så kopplar man koppartråden till ett NC kopplat Relä.
Fast jag uppnådde samma funktion när jag var liten och ville bygga nått sånt. Då tog jag:
Lite skruv
En fiskelina
En plastbitfrån en "Glass-låda"
En klädnypa
En strömkälla
3st träskruvar, modell liten.
Fiskelinan skruvades fast med hjälp av en skruv på ena sidan dörrkarmen.
I andra änden av fiskelinan sattes plastbiten fast.
Klädnypan modifierades med två skruvar i "käftarna" placerade på ettt sådant sätt att när klädnypan står i viloläge så rör "skallarna" på skruvarna varandra.
Sedan är nästan resten självskrivet, lampan, etc, det du vill använda till att meddela dig om intrång, kopplas in i serie med "klädnypan". Kablar ansluts med hjälp av lod till varsin skruv.
Sedan placeras "plastbiten" inuti klädnypan som placeras på lämplig höjd på andra dörrkarmen.
Då när nån klampar in, så rycks plastbiten ut och kretsen sluts.
Truppmina, jo skulle nog vara effektivt, men det är förbjudet.
Var tydligen några svenska forskare som fick straff, kommer inte ihåg om dom vart stämda, böter eller fängelse nått otrevligt hände dom i alla fall. När dom blev ertappade med att dom hade forskat fram ett system som gör minorna ofarliga efter en viss tid.
Detta skulle då markant minska antalet barn/personer som dör av oupptäckta, armerade minor.
Men eftersom vi inte får bedriva forskning om personminor....
Att det är förbjudet att vidareutveckla kärnkraft (idiotilag) visste jag men att utveckling av minor skulle vara förbjuden har jag aldrig hört talas om.
Truppminor, personminor byggda för att skada människor är strängt förbjudet. FN's lag har jag för mig.
Dock är det inte olagligt med fordonsminor, eller som det står på SoldF. Har boken jag, har för mig det står likadant där.
MEN en personmina, som en soldat utlöser manuellt mot fienden, det är däremot tillåtet, dock är dom då tvungna att kalla den nått annat.
Likadant som att vi i ungdomsföreningar som har exakt samma klädsel som armén, enda skillnaden är att när vi bär den så heter det skyddsklädsel och när övriga bär den heter det Uniform.
Men det jag ville säga med min text var att det skriker byråkrati om att döma nån som forskat om minor, vars resultat skulle kunna spara massor av liv.
Hmm, nu börjar vi kanske glida lite OT, trådskaparen får ursäkta mig.