"Nivåhållare"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nwe

"Nivåhållare"

Inlägg av nwe »

Jag undrar om någon har en idé till koppling där en spänningsnivå hålls antingen hög eller låg, tills spänningen tvingas över till andra värdet. Jag vet att det inte är mycket till förklaring men lite bakgrund till vad jag vill åstadkomma kanske förklarar lite:
På vår klubbmodelljärnväg vill vi kunna markera linjen mellan två stationer som upptagen eller fri. Om den är upptragen ska dessutom helst framgå i vilken riktning. Dessutom ska linjen kunna kontrolleras från båda stationerna. Slutligen vill vi ha så få trådar som möjligt mellan stationerna.
En tanke är att ha 4 trådar, 2 för spänningsmatning och 2 för status, en i varje riktining. En "nivåhållare" ser till att en statustråd hålls antingen hör eller låg, med tillräcklig ström för att driva 3 lysdioder. Om däremot statustråden kopplas direkt till plus eller minus så ska nivåhållare slå över och därefter hålla statuslinjen på den nya nivån. På detta sätt kan man då dels visa med lysdioder på båda stationerna och på linjen att den är fri/upptagen i ena riktningen. För andra riktningen/statustråden gör man likadant.

Tydligt eller fullkomligt förvirrat?
/nwe
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad du vill åstadkomma är relativt enkelt: Du vill driva en ledare till ett visst nivå med en viss maximal ström. Om något annat får ledaren att överstiga denna ström till det motsatta läge ska den hålla detta nivå.

Detta kan göras med en op-amp som man sätter ett motstånd mellan utgång och ledare. Från ledaren matar man tillbaka till '+'ingången och '-'ingången håller man mitt mellan min och max spänning. Man kan välja en op-amp med "musklar" om det behövs eller buffra med transistorer.
nwe

Inlägg av nwe »

Tack för ett snabbt svar!

Jag har mest hållit mig till digitala komponenter tidigare så några följdfrågor dyker upp:
Kan jag mata utgången direkt tillbaka till +ingång eller behövs motstånd emellan?
-ingången antar jag man fixar med en spänningsdelare av två fasta motstånd?!
Har du något tips på op-amp som klarar 5-12V och ca 50mA?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

50mA är gränsfall men då kan man buffra med ett par emitterföljare, sedan finns det en uppsjö op-amp som kan jobba med 5-12V, en billig möjlighet är LM324 med 4 op-amp i samma kapsel.

Man bör skydda ingången men LM324 är ganska tålig, det är dock bra att lägga en 47K mellan,
Skriv svar