Var hos morfar och mormor för några dagar sedan. Som vanligt snackade morfar om förr.
Den här gången pratade han om när han jobbade på ett sågverk som 16-åring.
Det var klyvar, kapar, hyvlar, bryggor och transportrullar... Men en sak reagerade jag på, men sa inget. Han sa något om laser, vid kapen. Idag använder man ju laser för att mäta plankorna, men då? Han är född 1914, och det borde således ha varit 1930. Lasern kom först 1960. Men vad kan det ha varit då?
Tidig laser?
Lasern behöver inte vara till för att mäta plankorna, utan bara för att visa var klingan/kedjan kommer att sättas an. Så var det på ett ställe jag sommarjobbade på... Då man man ju tänka sig att "lasern" istället var en vanlig ljusstråle på hans tid...?
Beroende på varje persons egna tekniska höjd så har man ju olika strikta definitioner... Själv vet jag vad laser är förkortning av och ungefär hur den fungerar. En annan person kanske betecknar laser som "röd punkt" eller kanske "lysande rak linje".... din morfar kanske benämner _användningen_ för laser, inte själva ljuset?
*spekulationer*
Beroende på varje persons egna tekniska höjd så har man ju olika strikta definitioner... Själv vet jag vad laser är förkortning av och ungefär hur den fungerar. En annan person kanske betecknar laser som "röd punkt" eller kanske "lysande rak linje".... din morfar kanske benämner _användningen_ för laser, inte själva ljuset?
*spekulationer*

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Naturligtvis är det frågan om hur han uppfattade ljuset då och benämner det efter vad han idag vet vad som ser likadant ut. Chansen att ljuslinjen då kallades laser är ju i princip obefintlig.
Om jag nu säger att lasern kom först 30 år senare börjar han väl grubbla på vad det kunde vara... Nej det struntar jag i.
Om jag nu säger att lasern kom först 30 år senare börjar han väl grubbla på vad det kunde vara... Nej det struntar jag i.