Stabil oscillator till PIC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Stabil oscillator till PIC?

Inlägg av Marta »

Går det genom att välja kondingar till kristallen med rätt temperaturkoefficient att temperaturkompensera oscillatorn?

Någon som har lämpliga värden på kondingar och kristall i så fall?

Det är bara stabiliteten som är viktig, den exakta frekvensen får bli vad den vill och kan kompenseras i mjukvara.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kanske.
Men kanske att en extern "canned oscillator" med temp-kompensering är enklare...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ska det vara exakt har Dallas en TCXO-serie (TCXO = Temperature Compensated X-tal Oscillator) som kan vara intressant.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det finns en kostnadsfaktor inblandad.

Det är förmodligen en billig 40-taggars 16F som kommer att användas, eventuellt en mindre samt shiftregister.

Har letat efter appnotes, men inte hittat något ännu.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kolla istället med kristalltillverkarna, de lär kunna svara, själv har det aldrig varit aktuellt att kompensera ett kristall på det viset. Jag har dock tyvärr för mig att det "går fel håll" för kondingerna med temperatursväng, i en 388 (gammal mobiltelefon) mätte man temperaturen och styrde (via processorn) en variocap för att få stabil klocka och jag är ganska säker på att man valde det billigaste sättet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det kanske är enklare att ta en PIC med A/D så den kan läsa en termistor och sedan kompensera i programvara.

Det skall vara till en klocka och det är en fördel om den ka drivas på DC och ändå gå hyfsat rätt.

Svårigheten då blir att få fram kalibreringstabeller. Det finns antagligen inte några exakta kurvor över hur en vill PIC med en viss kristall och kondingar driver. Jag har ju varken testugn eller så nogrann räknare som skulle behövas...

Det enklaste är kanske att ta en billig färdig oscillator och sätta en effekttrissa samt termistor på den för att hålla t.ex. 40 grader. Sedan kan frekvensen autokalibreras när klockan ställs och borde bli ganska stabil efter ett tag när kristallen är "inkörd".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tar du en DS4000 har du en mycket stabil klocka till CPU'n men en DS32KHZ är en del billigare. Använder du en DS32KHZ till en RTC-krets har du en avvikelse på ±2 minute/år vid full temperaturområde! Det borde räcka tycker man.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Vad är det för noggrannhet om an bara räknar stabilitet utifrån den frekvens den råka ha?

32768Hz är inte bra om TMR1 skall få gå varvet runt så den inte behöver laddas om och riskera att fel introduceras. Det blir 2s steg, men det går ju att fylla ut i mjukvara.

Vad kostar de?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då jag inte säljer dessa får du väl kolla hos någon återförsäljare.

Ta Timer0 och mata den istället, då får du ett <ställbart> antal interrupts per sekund.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det kaske går, har inte tittat i detalj på databladet. PWM skall användas till att styra displayens ljusstyrka, men det går ju bra med 128Hz förutsatt att PIC tillåter en sådan konfiguration.

Angående pris trodde jag att Du kanske hade köpt nyligen, får ta en titt hos de som säljer.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Till PWM är det väl Timer2 man använder eller hur?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jo, Du har så rätt. Men det är väl bara den som kan laddas om automatiskt? Fast det går ju bra att köra 128Hz, ju lägre ju mindre last från interrupt.

Varken ELFA eller Farnell har dem, jag börjar få en känsla avatt de är tämigen dyra...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Riktpris enl. Dallas' hemsida: $3,75/st @ 1K, kan köpas direkt på hemsidan, välj DIP-versionen om du ska löda den själv.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Till PWM är det väl Timer2 man använder eller hur?

Bara till *hårdvaru* PWM. För mjukvaru-PWM kan man använda vilken
timer man vill. Det var inte helt tydligt vilket som avsågs... :-)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Så sant!
Skriv svar