Kraftfulla Transistorer för PWM styrning av motor
Kraftfulla Transistorer för PWM styrning av motor
Hej!
Är på jakt efter trissor som klarar runt 500-1000A / 15-20Volt
Någon som har liggandes? eller vet vart man kan hitta till vettiga
priser?
Är på jakt efter trissor som klarar runt 500-1000A / 15-20Volt
Någon som har liggandes? eller vet vart man kan hitta till vettiga
priser?
sodjan: Nä, jag är medveten om det oxå, men känns otympligt på något vis å behöva köra med 50-100st 10A trissor, 
Fast du knanske har någon bättre ide?
Henry: Det är till en Winch för modellsegel flygplan, och den är basserad på en startmotor till en bil och de är lite väl bra ös i de för de små flygmaskinerna så vi vill kunna reglera den lite.
sen är de inte 15Kw, utan 1,5Kw

Fast du knanske har någon bättre ide?
Henry: Det är till en Winch för modellsegel flygplan, och den är basserad på en startmotor till en bil och de är lite väl bra ös i de för de små flygmaskinerna så vi vill kunna reglera den lite.
sen är de inte 15Kw, utan 1,5Kw

Det rör sig alltså om mellan 50 och 100A? (1-1,5kw)
En startmotor drar bara runt 500A just i startögonblicket om ens då. Och om du skall ha styrning på den så antar jag att det blir någon form av mjukstart andå som gör att startströmmen inte drar iväg.
Då räcker det med andra ord med 10st 10A trissor.
Annars kan du ju köpa lite motståndstråd och 2-3st 6v blyaccar och koppla dessa genom en rejäl flerpolig brytare. Det gjorde vi då vi byggde en elgocart. (gocarten fick först 6v, sedan 12v fast genom en rejäl motståndstråd, sedan 12v utan motstånd och sist 18v.)
En startmotor drar bara runt 500A just i startögonblicket om ens då. Och om du skall ha styrning på den så antar jag att det blir någon form av mjukstart andå som gör att startströmmen inte drar iväg.
Då räcker det med andra ord med 10st 10A trissor.
Annars kan du ju köpa lite motståndstråd och 2-3st 6v blyaccar och koppla dessa genom en rejäl flerpolig brytare. Det gjorde vi då vi byggde en elgocart. (gocarten fick först 6v, sedan 12v fast genom en rejäl motståndstråd, sedan 12v utan motstånd och sist 18v.)
Mja, vet inte exakta strömar den dra, men vet att med stora seglare (över 3 meter) så får man springa med för att den ska orka, så jag tror den drar ganska saftigt med ström, jo, versionen med motståndstråd har vi redan, men då kan man inte reglera farten under färd.
Edit: Ser att de är jag som tänkt fel! Givet vis är de ca 100A det handlar om
Edit: Ser att de är jag som tänkt fel! Givet vis är de ca 100A det handlar om

Tyvärr är inte motorbyte något alternativ.
Någon som vet / har några lämpliga trissor för detta ändamål?
Har som sagt inte specielt stor koll på vad man ska / bör tänka
på vid dessa effekter, har mest labbat med lägre effekter >2-3A
Så antar att man behöver ganska reäl kylning?
Själva styrningen är basserad på denna.
http://www.eleinmec.com/article.asp?28
Tanken är att byta ut slut trissan mot något / några som klarar av
effekten.
Eller kanske ska jag tänka om helt?
Andra förslag motages även
Någon som vet / har några lämpliga trissor för detta ändamål?
Har som sagt inte specielt stor koll på vad man ska / bör tänka
på vid dessa effekter, har mest labbat med lägre effekter >2-3A
Så antar att man behöver ganska reäl kylning?
Själva styrningen är basserad på denna.
http://www.eleinmec.com/article.asp?28
Tanken är att byta ut slut trissan mot något / några som klarar av
effekten.
Eller kanske ska jag tänka om helt?
Andra förslag motages även

Aha motorn till en winch, ja dom drar ju en hel del ström. Det finns förstås kraftiga effekttrissor som klarar tex 100A och mer men kostar ändå inga stora summor. Det börjar kosta lite om man samtidigt går upp ström och effektgräns men man vill ju vara verkligen säker på att dom klarar strömmen och ev strömstötar så det skadar inte att överdimensionera en del. För går en trissa så får dom andra ta hand om resten vilket gör, om man inte har överdimensionerat det, att alla dom andra också går.
Angående schemat sedan så skall det nog kunna fungera men du får nog avstöra det om du kopplar motorn på samma strömlinje då en sådan motor kan ge en hel del störningar ifrån sig vilket ev kan skapa problem för kretsarna. Sedan så skall motorn kopplas ovan trissan på bilden då belastningar skall vara på kollektorn hos en NPN trissa eller N-mosfet.
Angående schemat sedan så skall det nog kunna fungera men du får nog avstöra det om du kopplar motorn på samma strömlinje då en sådan motor kan ge en hel del störningar ifrån sig vilket ev kan skapa problem för kretsarna. Sedan så skall motorn kopplas ovan trissan på bilden då belastningar skall vara på kollektorn hos en NPN trissa eller N-mosfet.
Som jag sa innan i tråden så har jag en stor transistor som kan vara användbar.
Den klarar 100 amp konstant med pulser på över 1000 amp.
Den klarar även spänningen utan problem, sådär 500 volt är den specad till.
har en metallplatta i botten så den kan montera på en kylkropp men den väger en del... 420 gram, för en trissa.
Om du är intresserad så skriv i tråden eller ett pm...
Den klarar 100 amp konstant med pulser på över 1000 amp.
Den klarar även spänningen utan problem, sådär 500 volt är den specad till.
har en metallplatta i botten så den kan montera på en kylkropp men den väger en del... 420 gram, för en trissa.
Om du är intresserad så skriv i tråden eller ett pm...
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31535
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Lite märkligt att en vanlig bipolär trissa är utritad i schemat. Inte särskilt optimalt att styra motorer med...
En mosfet, IRFP3703, klarar 210A kontinuerligt, och 30V. Stötströmmar på upp till 1000A. Max effektförlust 230W (det blir vid 597A) . Rds(on)=0,0028Ω. Kostar 73 spänn plus moms hos Elfa.
En mosfet, IRFP3703, klarar 210A kontinuerligt, och 30V. Stötströmmar på upp till 1000A. Max effektförlust 230W (det blir vid 597A) . Rds(on)=0,0028Ω. Kostar 73 spänn plus moms hos Elfa.
Senast redigerad av MadModder 11 april 2007, 19:23:17, redigerad totalt 1 gång.