Piezo??

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Piezo??

Inlägg av Housepainter »

Jag har några sådanahär i mina lådor. Är det något man kan få ljud i? Eller vad är det?

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Japp du kan få ljud ifrån den och det är en pieztohögtalare. Är i princip en kristall i den som i vanliga klockkristaller som svänger och då skapar ett ljud. Enklare varianter matas oftast med fyrkant men det bör fungera med sinus med tycker jag och jag tror att denna använder sig av just sinus ävebn om det nog även skulle fungera med fyrkant. Den du har där har en sladd mer än vad dom brukar och då har det oftast med en slags feedback till driveleketroniken att göra för att skapa en ordentlig volym. Dessa brukar oftast vara tillsammans med en speciell gjuten grej omkring elementet i sig som förstärker ljudet ännu mer och det kan möjligen vara det som ser svart ut på undersidan. Dessa typer brukar finnas i bla brandvarnare.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Ja precis. På baksidan så är det svart plast.
Så allt jag behöver göra är att mata den med en liten fyrkantsvåg?
Vilka av de tre "sladdarna" skall jag anv?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Japp, kör med fyrkantsvåg. Optimalt och högst volym är om det är negativa och positiva flanker på fyrkantsvågen då det är en kapacitiv last, men det brukar fungera bra ändå. Den sladden längst till höger och den längst till vänster hade jag själv testat med, kör med några få volt och runt 1KHz eller så.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Tack! Jag skall testa!
Skriv svar