Hej,
Har fått hem en accelerometer som är en QFN krets, för er som inte vet, en ytmonterad krets utan ben som sticker ut de är monterade under kretsen.
Jag kollade upp lite olika sidor där de löder QFN samt lite gamla foruminlägg. Köpte lite lödpasta och en varmluftpistol.
Så till problemet, försökte iaf först med att lägga lite vanligt tenn på varje pad på kortet för att sedan lägga kretsen rätt och värma på varje ben för sig, kretsen fastnade men den fick nog inte kontakt på alla benen, känns som ja skall göra om det om jag nu får bort den. Använde så klart mängder me flussmedel, och den ligger bra kretsen men vissa ben vill inte fästa , de är ett luftgap på några < 1mm man ser dem me blotta ögat iaf.
Finns det några allmänna tips? Angående lödning av dessa? Har kesters lödpasta men ej någon doseringsspruta. Vanliga sprutor pratades det om. var kan man få tag på dessa? om det nu går.
Tack på förhand tacksam för alla tips
Löda QFN
Om du använder lödtenn så skall du inte lägga på mer tenn på ytorna än att dom precis blir vätta och sedan göra det samma med lödpaddarna på kortet. Efter det så går kapillärkraften in och suger in lagom mängd lödtenn som du har på lödkolven och så är kretsen fastlödd. Det kan också räcka med den mängd som är på paddarna men då måste man vara väldigt noga och veta hur mycket som behövs för annars så är risken att det inte blir kontakt med någon pad eller att det blir kortslutning. Nu pratar jag alltså om en lödkolv med väldigt fin spets för paddarna på QFN kretsar brukar gå upp en liten bit på sidan av kretsen vilket gör att tenn sugs in så att dom går att löda med lödkolv.
Med varmluft så skall du förstås ha lodpasta till detta. Ta tex en nål som du kan skopa upp lite med och lägg på en liten (med betoning på liten) klick på varje pad och ev lite fluss och tryck sedan fast kretsen lite lätt och så att den kommer exakt, så ser jag ingen anledning till att det inte skall fungera med varmluften, om du har rätt temp på den vls.
Med varmluft så skall du förstås ha lodpasta till detta. Ta tex en nål som du kan skopa upp lite med och lägg på en liten (med betoning på liten) klick på varje pad och ev lite fluss och tryck sedan fast kretsen lite lätt och så att den kommer exakt, så ser jag ingen anledning till att det inte skall fungera med varmluften, om du har rätt temp på den vls.
Inte så ofta jag löder dessa men när det händer är det oftast stereoskop och en väldigt fin spets som gäller, och då menar jag inte spetsig spets utan väldigt skarp kant på spåret (mejselformad spets). Kan varmt rekommendera Sodr tek, Pace lödstationer. Ett stadig hand fordras ju givetvis också.
Om du måste göra det med tennpasta blir det lite klurigare då dessa placeras perfekt maskinellt och lodpastan blir också applicerad helt perfetk. En liten spruta kanske kan fungera och lägga en sträng på varje pad. Det är ju då ganska viktigt att det blir lika mycket på varje. Sen skulle jag nog provat att värma underifrån kortet, dvs inte direkt mot kretsen, på ca 200-250 grader i någon minut, sedan peaka på 380 grader i 5-10 sekunder, om det är blyfritt. Om det är blyat får man kanske börja på 100 grader och sedan peaka på lite över lodets smältpunkt.
edit: Kom på att en hålmonterad sockel kanske vore ett alternativ?
Lycka till
Fritzell
Om du måste göra det med tennpasta blir det lite klurigare då dessa placeras perfekt maskinellt och lodpastan blir också applicerad helt perfetk. En liten spruta kanske kan fungera och lägga en sträng på varje pad. Det är ju då ganska viktigt att det blir lika mycket på varje. Sen skulle jag nog provat att värma underifrån kortet, dvs inte direkt mot kretsen, på ca 200-250 grader i någon minut, sedan peaka på 380 grader i 5-10 sekunder, om det är blyfritt. Om det är blyat får man kanske börja på 100 grader och sedan peaka på lite över lodets smältpunkt.
edit: Kom på att en hålmonterad sockel kanske vore ett alternativ?
Lycka till
Fritzell
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
De två varianter jag sett är
1: Kretskortsbit som man ytmonterar QFN-kapseln på. Benen sitter under.
2: Sockel med fjädrande stift som i en balja där man trycker ner kretsen, och spänner en fjäderarm över, så kretsen pressas ner mot stiften.
Med den första modellen får man iaf försöka löda fast kretsen. Det vinner man inget på.
Den andra modellen vet jag inte var man får tag på, men det är säkert svindyrt.
1: Kretskortsbit som man ytmonterar QFN-kapseln på. Benen sitter under.
2: Sockel med fjädrande stift som i en balja där man trycker ner kretsen, och spänner en fjäderarm över, så kretsen pressas ner mot stiften.
Med den första modellen får man iaf försöka löda fast kretsen. Det vinner man inget på.

Den andra modellen vet jag inte var man får tag på, men det är säkert svindyrt.
klintan: om du i din tur menar med lödtenn och förtennat ytorna eller applicera lödpasta, men skall du använda lödtenn så är det definitivt en fördel att förtenna ytorna om man sedan skall löda det med kolv. Med lödpasta så skall detta dit först och sedan kretsen ovanpå detta och då är det inte nödvändigt att förtenna ytorna då det sköter sig själv så att säga då flusset i dessa pastor är väldigt effektivt av sig. Det är visserligen inte nödvändigt att förtenna ytorna såvida ytorna är rena och man har bra fluss och/eller bra lödtenn då det kommer att fästa ändå om allt är som det skall vara men det kan vara en fördel i vissa fall.