Skydd för lcd tv i husvagn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeeJayPA
EF Sponsor

Skydd för lcd tv i husvagn

Inlägg av DeeJayPA »

Tänkte göra nån typ av över/under spänningsskydd för en LCD tv som skall användas i en husvagn.
Nu har jag ingen aning om vad som behövs, så ni får gärna hjälpa mig med det =)
Hur konstruerar man ett underspännings skydd smartast?
Har gjort en liten ritning med vad jag kan tänkas vara nödvändigt.
Bild
Teven kan drivas på 12V men jag tror inte den är konstruerad för fordonsbruk.
Driftspänning 12V
Strömförbrukning 2A
Vad mer bör skyddet klara av?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Över, underspänning, Spikar, skum AC överlagring.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Vad är P6KE16CA för komponent?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Transientskyddsdiod 600 W
xxargs

Inlägg av xxargs »

När man säger '12' volt i fordonsbruk så menar man egentligen spänningar mellan 10.8 - 17 Volt (tom. så lågt som 5-6 Volt vid motorstart) frågan är om din LCD-TV:s '12Volt ' menar samma sak som fordons '12' volt eller avser 'dator 12-volt'

Därför bör försöka få tag på specar som avser min och max-spänningen för din LCD-TV.

alternativet är en DC-omvandlare som tar 10 -17 Volt på ingången och levererar stabil 12.0 Volt på utgången - fins på hos Elfa.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

DC/DC omvandlare är nog rätt väg att gå här.

69-060-10 skulle passa.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns PSU:er för datorer som avsedda att matas från bil, dvs 7-16V men i alla falla ska kunna ge perfekt 12V 5V och 3.3V.

Tyvärr kostar dom ca 1000kr, är det för mycket?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jula hade nån laptopadapter för bil förut, 149 spänn. Ställbar utspänning från 12 till 20V. 4A tror jag den klarade. Fast en LCD-TV lär ju dra mer än 48W...
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Teven kommer ej vara inkopplad vid laddning av batteriet. Men andra apparater som är inkopplade samtidigt kan ju orsaka störningar.
Det känns som att ett underspännings skydd hade varit bra, men hur konstruerar man enkelt samt justerbar underspänningsskydd?
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Hej jag har förslag på vad du kan göra. När du tagit reda på om det är dator-12V eller fordons-12V (som xxargs säger) så kan du ju avgöra om du behöver något nätaggregat som är gjort för fordons-12V -> dator-12V. Sådana finns det massor av och som MadModder säger så bör en laptopadapter vara utmärkt för det.

Sen undrar jag om du kör med blyackumulator i husvagnen? Om det batteriet är stort så lär ju knappast spänningen hoppa upp och ner för att du sätter på och stänger av enklare utrustning (som drar i storleksordningen 10-15 A på tex 60 Ah blyacc). Och ska du använda underspänningsskyddet för att skydda batteriet mot djupurladdning, så finns det väl många att välja på, bör inte vara svårt att få tag på (om du inte vill göra ett själv alltså).

Och sist så tror jag inte att du skulle behöva koppla bort TV:n när du laddar batteriet, dels för att om TV:n är gjord för fordons-12V så klarar den absolut 13,8-14,4V, eller om du skulle behöva laptopadapter så klarar den det.

Lycka till!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om du inte får tag på någon spec för TV'n får du göra som xxargs säger och skaffa en DC-omvandlare för säkerhets skull.

Underspänningsskydd skulle jag vara minst orolig för, om det inte är för urladdningsskydd. Isåfall kan du göra ett sådant av relä som släpper vid för låg spänning. Du kan trimma frånslagsspänning med dioder t.ex.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

I så fall får man koppla reläet på självhållning, dvs koppla spolen via en av reläets kontakter, och sedan får man aktivera reläet med en momentan knapp.
(Och en off-knapp om man nu vill kunna stänga av reläet)

Annars kommer ju reläet i sig självt ladda ur batteriet, eftersom spolen i reläet drar ström, oavsett om spolen orkar dra kontakterna eller ej.

Dvs så här:
Bild
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag skulle förutsätta att den klarar 12V och allt däromkring och bara koppla in den. Det måste en 12volts pryl klara i min mening.
Skriv svar