Trådlös audioöverföring

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Nicodemus

Trådlös audioöverföring

Inlägg av Nicodemus »

Jag ska bygga en trådlös audioöverföring (Stereo) i något av de lagliga frekvens banden 433 eller liknande med räckvid ca 100 meter, någon som vet var det finns ett shema till detta?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Finns det någon anledning att inte köra trådlösa hörlurar?
Många når 100 meter enligt tillverkarna, ex. Philips SBCHC8520

Ett problem är att bygga själv är att se till att den inte stör frekvenser runt omkring för mycket.
Nicodemus

Inlägg av Nicodemus »

Nej, jag vet att det finns för 300-400 kr men jag vill bygga för utbildningssyfte. tror inte att det kan vara så svårt dessutom.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag fick inte heller någon riktig klarhet i om dylika byggen var lagliga?? :?
Funderade själv på att bygga en dylik anordning (att fungera som trådlös audiolänk mellan dator/stereoanläggning)

Funderade på en konstruktion basserad på en Colpitts oscilator

Enkelt, men vet ej hur ljudkvaliteten blir, möjligen behöver man kanske komplettera med något enkelt filter, eller liknande?

Edit: Stavning:_
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Nicodemus

Vilken/vilka delar vill du bygga? Analog eller digital överföring? Audiodelen, radiodelen, antenn...? Vill du "bara snickra ihop något som kommer fungera", eller vill du faktist veta hur man gör en vettig radiosändare? Vad har du för krav på ljudvalité? Varför just 433 MHz?

Som du ser, missade du att skriva en hel del information i din första fråga.
Se Att starta en ny tråd.
Nicodemus

Inlägg av Nicodemus »

Sändaren och motageran skall användas för att skicka musik (webradio) från min pc till min köks radio (med line in) så man kan lyssna på web radio i köket, analogt känns enkelt och bra, och 433 mhz eller någon annan frekvens som är laglig så att man inte får myndigheten på sig. Vilken typ av sändare är det i trådlöshörlurar i 500-1000 kr klassen???
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns ingen frekvens som är "laglig" till detta.
Det finns ISM-bandet men det gäller en hel del restriktioner där med och sändare ska vara godkända.

Då är det sagt.

Att göra en FM-sändare är inte så himla svårt, det svåra är att få den frekvensstabil, det går dock men kräver lite mer elektronik.
Matte

Inlägg av Matte »

d finns ett helt gäng med regler på vad du får sända....hittade en lista men lämnade den på mitt förra jobb,dock vet jag att det finns ett freqvensområde me ganska bra bandbredd där man fick ha 100% transmition time. Bandet va allokerat för trådlösa hörlurar. dock är det en jäkla skillnad på att sända på 100Mhz(normalt FM) och 433Mhz/868Mhz(ISM) jag skulle nog kolla upp va d e för laglig sändeffekt på de nya FM sändarna som är lagliga i sverige o köra på 100Mhz bandet o sen bara köra tunern på radion i köket
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skippa 433MHz, det är ett amatörradioband. Det finns en bättre slasktratt någonstans mellan 800 och 900MHz.
Skriv svar