[Projekt]Velleman Programmerare + PIC16F627-04/P

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

[Projekt]Velleman Programmerare + PIC16F627-04/P

Inlägg av Jine »

Hej!!

Jag har tagit och köpt Velleman Programeringskort (K8048) på elfa: 85-000-92

och lyckat programmera detta:

Film 1:
Titta på Filmen(Obs .avi + DÅLIG KVALITE!) Han snackar om ett "frimärke" i bakgrunden är min lillebrorsa, visste inte att miken va på ;)

Visst är ja bra!? ;)

Aja iaf:
Nu vill ja ha förslag på vad jag ska göra härnäst, Har fynderat på en robot med fjärrstyrning, är en sån "SVÅR" att bygga/programmera eller är det möjligt för en nybörjare med små programmerings kundskaper??

Mvh Jim
Fredrick

Programmerare

Inlägg av Fredrick »

Hej

Jag har en likadan programmerare som dig, och undrar en sak.

Blinkar din "DO NOT REMOVE" diod svagt när du har en PIC i en sockel samt har prog/Run väljager i mitten OFF.

Min blinkar, men mycket mycket svagt.... kolla om din gör det med..

Vad skiver du programmen i?

Själv använder jag Code Designer med PIC Basic Pro compiler 2.45.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Jine,

kul att du har hittat in i microprocessorernas värld! Blinkade lysisar är en klassiker!

Jag tycker att du skall göra det du tycker är rolig. En robot är kanske inte det första man sätter ihop som nybörjare, om man inte köper ett färdigt paket.

Börja med att få igång seriell komunikation (RS232) med en PC så du t.ex kan tända/släcka lysdioderna därifrån. Fortsätt med lite motorstyrning, pwm-styrning av en fläkt kanske? När du är klar med det är det lätt och styra motorer också via en ir-länk från t.ex en dator o.s.v

Fortsätter du så och bygger dom delar som ingår i en robot, så kan du snart hantera alla dom programmeringsbitar som behövs för att få en enklare robot att rulla runt på golvet.

Det skall vara lite svårt, man känner sig mycket nöjdare då man får prylarna och funka!
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Själv använder jag Code Designer med PIC Basic Pro compiler 2.45
Samma här!!

Blinkar din "DO NOT REMOVE" diod svagt när du har en PIC i en sockel samt har prog/Run väljager i mitten OFF.
Den lysdioden är helt död.. ;) tror ja brände den eller liknande..
Jag tycker att du skall göra det du tycker är rolig. En robot är kanske inte det första man sätter ihop som nybörjare, om man inte köper ett färdigt paket.

Börja med att få igång seriell komunikation (RS232) med en PC så du t.ex kan tända/släcka lysdioderna därifrån. Fortsätt med lite motorstyrning, pwm-styrning av en fläkt kanske? När du är klar med det är det lätt och styra motorer också via en ir-länk från t.ex en dator o.s.v
Robot projekt är redan bestämt ;) så vet du nån "guide" hur man styr motorer, fungerar de med min pic elleer måste jag köpa en avancerare??
Det skall vara lite svårt, man känner sig mycket nöjdare då man får prylarna och funka!
Ja e glad över att ja fick igång programmeraren o lyckades me de lysdioderna ! :D

Mvh Jim
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Nu vet jag inte vilken PIC-processor du använder, men har du köpt den nyligen så duger den säkert till och börja med.

Vid Parallax (tillverkare av Basic Stamp) så kan man hitta massor av bra och lättlästa dokument som gör att man verkligen förstår hur det fungerar. Även om programmeringsspråket inte är det samma så får man en bra inblick på hur man kan göra.

I BS1 Appnotes finns det exempel på hur man styr en vanlig hobbyservo. En sån kan du köpa hos närmsta hobbyfirma för ca 100kr för den billigaste modellen. Man kan även modifiera dom invändig för att använda dom som drivmotorer.

Exempel på andra bra dokument på denna sida är:
Industrial Control
Basic Analog and Digital

Det finns även ett dokument översatt till svenska som jag inte har sett förrut.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jine, välkommen in i värmen! :wink:
Fredrick

Re: [Projekt]Velleman Programmerare + PIC16F627-04/P

Inlägg av Fredrick »

Jine skrev:Hej!!

Jag har tagit och köpt Velleman Programeringskort (K8048) på elfa: 85-000-92

och lyckat programmera detta:

Film 1:
Titta på Filmen(Obs .avi + DÅLIG KVALITE!) Han snackar om ett "frimärke" i bakgrunden är min lillebrorsa, visste inte att miken va på ;)

Visst är ja bra!? ;)

Aja iaf:
Nu vill ja ha förslag på vad jag ska göra härnäst, Har fynderat på en robot med fjärrstyrning, är en sån "SVÅR" att bygga/programmera eller är det möjligt för en nybörjare med små programmerings kundskaper??

Mvh Jim

Har du försökt dig på att göra något med tryck knapparna ännu?

Jag höll på i över en timme och inget ville fungera, PIC16F627 ville inte ta imot mina inputs.

Tillslut kom jag på vad det var, och problemet löstes med genom att lägga till en rad i programmet...

Har du stött på samma problem??
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Har du försökt dig på att göra något med tryck knapparna ännu?

Jag höll på i över en timme och inget ville fungera, PIC16F627 ville inte ta imot mina inputs.

Tillslut kom jag på vad det var, och problemet löstes med genom att lägga till en rad i programmet...

Har du stött på samma problem??
Jopp har inte fått de att fugera.. har försökt men gav upp efter ett tag! vad va det du addade i koden för att få det att fugera??
Nu vet jag inte vilken PIC-processor du använder, men har du köpt den nyligen så duger den säkert till och börja med.

Vid Parallax (tillverkare av Basic Stamp) så kan man hitta massor av bra och lättlästa dokument som gör att man verkligen förstår hur det fungerar. Även om programmeringsspråket inte är det samma så får man en bra inblick på hur man kan göra.

I BS1 Appnotes finns det exempel på hur man styr en vanlig hobbyservo. En sån kan du köpa hos närmsta hobbyfirma för ca 100kr för den billigaste modellen. Man kan även modifiera dom invändig för att använda dom som drivmotorer.

Exempel på andra bra dokument på denna sida är:
Industrial Control
Basic Analog and Digital

Det finns även ett dokument översatt till svenska som jag inte har sett förrut.
Asså brukar du läsa rubriken? nånsin?? det står faktist:
[Projekt]Velleman Programmerare + PIC16F627-04/P !

Ja använder alltså en PIC16F627-04/P medans ja väntar på att PIC16F84A-04/SS ska anlända från mircoship...

Mvh Jim
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Asså brukar du läsa rubriken? nånsin?? det står faktist:
[Projekt]Velleman Programmerare + PIC16F627-04/P !
Okej missade det. Sorry... :cry:

Men då duger den i varje fall.

Hejsvejs.
Fredrick

Inlägg av Fredrick »

Jine:

Lägg til CMCON = 7 i början av koden så skall du se att det fungerar.
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Okej fick igång det nu!!

Kommer skapa en ny tråd i Robot forumet nu..
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jine skrev:
Ja använder alltså en PIC16F627-04/P medans ja väntar på att PIC16F84A-04/SS ska anlända från mircoship...
Hmmm... Varför vill du ha en 16F84A (urgammal) när 16F627 är en nyare, pinkompatibel med mer minne, fler inbyggda funktioner osv?
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Ja beställde den innan ja köpte programmeraren...
Skriv svar