PIC A/D onogrannhet?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

PIC A/D onogrannhet?

Inlägg av Marta »

Är här någon som har praktisk erfarenhet av vilken onoggrannhet A/D-omvandlaren i PIC kan hålla sig inom?

Med A/D konstant aktiverad, 1k källimpedans, 250µs samplingstid, 250µs till avläsning och Tad=2µs (tror jag) mäter den ungefär 20mV för lågt hela tiden vid en inspänning mellan 0..1V. Referensspänningen är Vdd som är satt till 5.12V och håller detta.

ADCS är satt till 0 01 = osc/8 och INTOSC är satt till 4MHz. 8MHz är möjligt, har jag kanske fattat det fel så att ADCS skall sättas till osc/16 för att ge 2µs?

Jag hade förväntat att klara max 10mV fel, men det kanske är att kräva för mycket?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad jämför du med ?
D.v.s hur vet du att det är just 20mV fel ?
Kommer felet plötsligt när du går under 1V ?

Sen är både 10 och 20 mV ganska små "fel" om man inte har en
väldigt bra "miljö" för sina analoga signaler.
dangraf

Inlägg av dangraf »

Hur många sampel tar du för att få fram ett mätvärde?

Eftersom ADCn har ett eget brus skulle man kunna ta t.ex 4,8 el 16 värden och därefter medelvärdesbilda (skifta 2,3 el 4 steg) för att få en bättre noggranhet. Men om det är som du säger att den alltid visar för långt inom detta område så fungerar inte den metoden.

Vad är impedansen på signalen du mäter, är det direkt från en OP eller kör du med en potentiometer? Om du har fel impedans så påverkas insignalen eftersom det finns en resistans inne i ADCn så att de blir paralellkopplade. Därför är det inte alltid så bra att t.ex köra med en pot för att få fram låga spänningar eftersom impedansen börjar gå mot 0.

Ett annat alternativ som jag testat när jag fått en olinjär signal från t.ex en OP för att "rail to rail" funktionen inte är helt OK i max/min områdena är att köra ett gäng mätningar med t.ex 0.1 V steg för att få fram en lista över Inupt vs Output.
Därefter plottar jag upp kurvan i t.ex Matlab eller exel. Kurvan som jag fick fram liknade en x^2 kurva vilket jag matchade med hjälp av "least mean square method" och fick fram 3st konstanter (a, b och c)

Resultatet blev att när jag fick mitt mätvärde X från ADCn så beräknade jag a+b*X+c*X^2 och fick fram en mycket mer linjär signal. Detta tar givetvis processor kraft och är kanske inte så bra om man skall sampla snabbt. Då hade man kunnat köra en "look up" tabell istället.

Lycka till//
Daniel
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag jämför med två billiga DMM av olika typ och fabrikat. Båda visar samm högre värde och "fladdrar" dessutom uppåt en siffra. Mätningen är gjord direkt på kretsens pinnar för Vss och ingång.

Avläsningen är stabil +/- 1 bit, så antagligen är det inte störningar. Skopet visar att signalen är nästan ren. Mindre är 5mV skräp.

Impedansen är som jag skrev 1k och jag vet att ingången slukar 0.5µA enligt databladet. Detta står i anslutning till en figur och inte vid specifikationerna. Där hittar jag inget om detta. Den strömmen kan inte åstadkomma så här stort fel.

Det är inget som kommeer tvärt vid någon viss spänning. Med reservation för olinjär DMM så är felet störst nära noll, minskar sedan för att åter öka. Det är samma polaritet på felet hela tiden.

Möjligheten att använda korrektionstabell är jag givetvis väl medveten om att den finns, men vill ju helst hitta felkällan först.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har du testat på flera PICar? Kan ju tänkas att den är skadad.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tyvärr är den möjligheten stängd just nu, kan inte flasha några PIC förän ett datorproblem har blivit löst. Annars hade detta redan varit testat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Datorproblemet är nu temporärt åtgärdat och jag har provat med en helt färsk PIC. Det blir exakt på samma sätt....
Skriv svar