Handkontroller för DMX512
Handkontroller för DMX512
Som projekt så håller jag på att bygga en handkontroller för DMX512. DMX512 är ett styrprotokoll som används för att styra ljusutrustning på scener.
Jag använder en PIC 16F628 och skriver koden i C.
Har fått PIC:en att styra en scanner så för stunden så håller jag på skriva delarna av programmet som ska ta hand om kanalval och ljusstyrka.
Jag använder en PIC 16F628 och skriver koden i C.
Har fått PIC:en att styra en scanner så för stunden så håller jag på skriva delarna av programmet som ska ta hand om kanalval och ljusstyrka.
När jag är klar med allt så ska man kunna styra alla 512 kanaler via en knappsats trådlöst.
Kontrollen har jag tänkt att använda när jag riggar ljus för att enklare kunna rikta. Har tröttnat på allt spring.
Men som alltid...jag har inte huggit i sten utan det är fullt möjligt att det blir en regel eller ett vred också.
Kontrollen har jag tänkt att använda när jag riggar ljus för att enklare kunna rikta. Har tröttnat på allt spring.
Men som alltid...jag har inte huggit i sten utan det är fullt möjligt att det blir en regel eller ett vred också.
Re: Handkontroller för DMX512
Hur gick det med projektet?
Har själv funderingar på att göra något liknande men har inte satt mig in i hur DMX fungerar riktigt men har kunskaper i pic-programmering så undrar hur omfattande det är?
Har själv funderingar på att göra något liknande men har inte satt mig in i hur DMX fungerar riktigt men har kunskaper i pic-programmering så undrar hur omfattande det är?
Man skulle kunna ha en liten handhållen, trådlös enhet med en rotary encoder för att ställa kanal och en regel för att ställa nivå. Sen kanske man skulle vilja låsa en kanal innan man vrider fram nästa. Tre st 7 segment displayer skulle kunna visa aktiv kanal.
Nu blev jag lite byggsugen
Nu blev jag lite byggsugen

- jonnorberg
Eller en LCD och visa en stapel för varje kanal och sen skifta mellan kanalerna med två knappar för pek och långfinger och nivå med ett tumhjul. LCD:n kan få visa 2x16 kanaler tex. Snart har vi byggt ett helt ljusbord =)
Det var därför jag ville hålla det simpelt 
Dessutom enklare att se kanalnummer på en led än på en lcd om man bara kastar ett snabbt öga.
Tumhjul var dock med i tanken.

Dessutom enklare att se kanalnummer på en led än på en lcd om man bara kastar ett snabbt öga.
Tumhjul var dock med i tanken.