Fläktkontroller till pc

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MDGrein

Fläktkontroller till pc

Inlägg av MDGrein »

Eftersom jag av diverse annledningar inte kan bygga vidare på NES-datorn men vill bygga ihop något av något annat tänkte jag göra en version 2 av min stackars lilla fläktkontroller jag mekade ihop endag...

Den gamla versionen har plats för 5 fläktar. Av och på styrs med en dip-switch och en diod lyser när strömmen är på till respektive "kanal"...

Till version 2 vill jag dock kunna välja mellan ställbart volt-tal och temperaturstyrning individuellt till alla 8 kanalerna som ska finnas...
Svängde förbi Swebry i skövde och handlade diverse komponenter...

Det är nu jag behöver hjälp...
1. Vad behövs för att nästan steglöst kunna välja vilken volt som ska ut på kanalerna
2. Vad behövs för att kunna temperaturstyra kanalerna
3. Hur kopplas detta?

Valet hade jag tänkt göra med vanliga "jumprar", nivet dom där små rackarna man alltid tappar ner i daton :)

Bilder från dagens inköp har jag lagt i mitt galleri...

Jag har, som ni kan se på näst sista bilden, fått tag i ett par tre stycken tempsensorer... tror ni jag kan använda dom eller ska man inhandla andra... Googlade på texten de är markerade med (TTF-103) men hittade inget som verkade intressant...

Slängde ihop en konceptskiss i paint...
Bild

Att notera är väl kanske att jag inte vill ha någon "steg-för-steg" guide utan att jag faktiskt vill förstå vad som händer i kretsarna och varför, då jag vill lära mig det här...

PS Swebry styckförpackar komponenter i zippopåsar... om någon känner ett trängande behov har jag en hög :) DS

Edit: stavfel, lite missar med länkar o dyl.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Du fick ihop en riktigt trevlig samling grejjer från Swebry. :)

Funderade på en sak:
Du vill alltså ställa in volt-talet med jumprar, men ändå nästan steglöst.

Hur stor skillnad i spänning vill du ha mellan varje jumperinställning?
Eller kanske rättare sagt: Hur många jumprar vill du ha? (max?)

Funderar lite på någon form av spänningsdelare. En lång rad med motstånd och jumprar, men jag måste skissa lite innan jag kan ge en mer konkret idé.
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Jo det var en riktig liten skattjakt :)

Först hade jag tänk att man skulle kunna välja mellan 12/7/5 volt, en sådan lösning hade jag nog kunnat meka ihop själv det är ju bara lite motstånd och ett gäng jumprar :)

Men det är rätt så vanligt att man använder någon sorts ratt att ställa volten till fläktarna med på konventionella kontrollers typ den här och det var en sådna lösning jag var ute efter...

Jumpern använder man bara för att välja mellan "potentiometerstyrning" eller temperaturstyrning...

Personalen på Swebry sa något om att man kunde bygga något som var ställbart mellan 1.2->12 volt men jag har svårt för att minnas vad det var han sa...
Senast redigerad av MDGrein 5 april 2007, 12:00:28, redigerad totalt 1 gång.
farskost

Inlägg av farskost »

Med en LM 350 så kan du lätt reglera spänningen steglöst via en potentiometer.

//Robin St
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Det där känner jag igen :) Ska googla LM-350 nu och se vad jag kan komma fram till...

Tack för hjälpen!

Edit:
Lokaliserade den på Elfa... Står en massa i databladet, synd bara att jag förstår knappt hälften :/... Men det verkar som man behöver lite motstånd, en potentiometer och lite annat tjosan för att det ska bli funktionibelt...
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Visst är det underbart att swebry finns :D

hmm har för mig att LM317 funkar fint oxå, vet att svebry har sådana hemma oxå.

annars kan du plita ihop en platta med 7808 (5v och 12v finns ju rean om det är till en dator.
Och sen en jumper till varje fläkt som ansluter antingen 5, 8 eller 12v.

annars så funkar det med en 317a till varje fläkt så får du det steglöst.
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Nu blev det mycket siffor på en gång :)

LM317 <-> 317a vad är skillnaden?

Vill ha steglös inställning så det får bli någon sorts lösning med nån spänningsregulator + potentiometer och lite annat småplock...

Och eftersom Swebry har LM317 hemma lutar det mot den... men vad mer och varför?
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Ta en LM317 = ta en sån där 317:a

ta en titt på databladet
http://www.ortodoxism.ro/datasheets2/a/ ... e3pl3y.pdf
sidan 7 finns det exempel på en vanlig användbar krets.
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Jag läser, jag kikar, jag funderar... men jag fattar inte eftersom jag inte förstår symbolerna i schemat...

Men jag har gissat lite...
R1 & R2 har något med potentiometern att göra...

har inte den blekaste... är swebry öppet idag tro... ska nog ringa och kolla... om så är fallet blire lite handlat och fram med experimentbordet...
Sen ska jag leka gissningslekar :)

Edit:
Någon som har något papper/hemsideURL med beskrivning till vad symbolerna betyder...
Jag har koll på symbolerna för jord och diod och det känns lite begränsande :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> MDGrein

Ta och botanisera dig lite bland Madmodders projekt, närmare bestämt "Fläktkontroll 6", det låter som det du vill bygga.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Du gissar väldigt rätt, fast det schemat på sidan 7 (figur 19) är tänkt att användas med fasta motstånd.

Men iaf R1 och R2 är motstånd eller resistorer om man vill kalla dom så.

Ta en 240ohms motstånd till R1 och en pot till R2 och testa så får du se vad som händer, det borde funka.

Sen kanske det kan behövas någon kondensator men jag är inte säker,

Titta på schemat på sidan 1

"C" är elytkondensatorer

en 1kohm pot borde funka fint.
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

$stiff:
Stämmer bra det... jag låter skrivaren jobba och sen ska dom få jobba inne på Swebry med att leta reda på komponenterna jag behöver :)

Jim:
Sedär... jag är inte helt borttappad :)
Ska ta med mig detta till swebry, se ut som ett frågetecken och se vad som händer... återkommer inom kort med bilder och förhoppningsvis en ställbar fläktkanal på experimentkortet :)

Tack för all hjälp än en gång... det behövs :)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Hälsa dom från taxichaffören från falköping (han som fick en liten dotter strax före Jul) "gammelman" känner nog inte igen mig men den andre gör det. :D

Det va iof ett tag sen jag var förbi där, men men..

Edit: http://faktabanken.nu/elektronik.htm finns lite info där om symboler och annat, annars är ju elfas faktapdf använbart.

Sen ska man inte förglömma att amerikanerna vill vara lite egen så dom har lite annorlunda symboler, vet inte om det finns med hos elfa.
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Dåså... Då var jag tillbaka från shoppingrundan och lite annat som kom imellan :)

Inhandlade komponenter blev
dessa tillsammans med de jag redan skaffat har jag en ganska stadig hög konstiga mojänger som tillsammans kanske eventuellt kan bli något bra :)

Ska pilla med experimentkortet en stund nu och se vad jag kan komma fram till...
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Okej...
2 försök senare står jag med ett helt värdelöst försök och ett halvtaskigt :)

I det första kunde jag inte reglera något överhuvudtaget så det var väl rättså dåligt :)

I test #2 lyckas jag reglera strömstyrkan mellan 0 -> ~11V men det verkar som krämen försvunnit på vägen då den inte orkar driva fläkten... och knappt en LED...

För det första försöket försökte jag utläsa Madmodders schema för "fläktkontroll6"

I mitt andra försök googlade jag runt ett tag och hittade den här skissen kopplade lite som jag trodde det skulle vara och lyckades reglera volttalet men får som sagt ingen ström då den inte orkar starta fläkten...

Bilder:
Spänningsmatning från ett vanligt dator PSU kommer in från vänster och jag mäter/kopplar fläkt till höger...
#1 framifrån
#1 uppifrån
#2 framifrån
#2 uppifrån

Hur fatalt fel är det? :)

Edit: Motståndet till höger använde jag nät jag kollade med LED:n
Skriv svar