Hej, jag fick en trasig MP3 spelare av min kompis, han behandlar den inte särskilt väl kan jag säga Den är slagen mot en sten o sen var den helt sten död... Jag har öppnat upp den o kollat, o jag har hittat en drossel (?) som har gått av på mitten Kan jag laga detta på något enkelt sätt?
stor bild:http://pici.se/pictures/vkokme.jpg
Nej du kan inte limma ihop den, det ändrar dess induktans iomed att limfogen tillför ett luftgap i kärnan. ditt enda val ä'r att ta reda på induktansen och byta ut spolen, fast frågan är om det är värt det.
Hur tar man reda på induktansen? Jag kan bara hitta en av sladdarna till den.. Vad har den för funktin? MP3 spelaren har 256 eller 512mb minne, så det är nog värt ett försök!
Går den inte att använda som fickminne heller utan den?
Annars är det bara att slakta o ta alla roliga saker...
Nej det går nog inte att använda som fickminne heller, drosseln ser ut att sitta i nätdelen eller någon typ av spänningsstabb.
En ny Sanddisk Sansa på 1Gb kostar 279:- på elgiganten... en 512Mb är ännu billigare (om de fortfarande finns att köpa).
..och vad kostar spolen + frakt? =)
Okej, lite synd att slänga den tycker jag Den får väll ligga i min "bra att ha någon gång lååååångt fram i framtiden" låda. Sen kommer jag aldrigmer hitta den
Vad har du att förlora på att limma ihop spolen och prova.
Jo, lite snabblim, eftersom det ger minsta möjliga luftspalt.
Jo, möjligtvis att den lämnar för hög spänning så att någon grej som du kunnat återvinna eventuellt går förlorad.
Men en drossel har väll två sladd ändar som ska lödas fast? Jag hittar bara den ena, o snart har jag nystat upp hela Och desutom har jag inget snabblim Bara smältlim.
Jag har limmat sådana spolar med snabblim, de har ju likaväl ett stort luftgap via den öppna spolkärna men det kräver såklart att det finns kontakt i den kvarvarande lindning. I annat fall: kolla vilken krets som använder spolen och kolla datablad, ett typisk värde kan framkomma och sedan är det bara att hitta rätt spola...... äsh... glöm det, den är inte värd det.
Mindmapper: Tack för uppmuntran! Jag fick vira upp hela spolen (typ) för att hitta andra änden, När jag hittade den lödde jag fast den på ena sidan drosseln sen startade jag med spolen delvis hängandes i luften. Och tro det eller ej, men den startade! Åtminstånde kom det text på displayen, men den vill inte spela musik, jag vet inte om den inte kan hitta någon musik i minnet eller vad det är. Jag ska försöka mer när jag ätit.
Annars kanske man kan hitta nått digitalt skjutmått med bra precision, och mäta diametern på koppar-godset, och innerdiametern på spolen, elller i alla fall kunna uppskatta vad det varit. Och sen mäta längden på koppartråden när man rullat ut den.
Sen är det bara göra om allt igen, fast med ny tråd då
Eller det kanske är så att den blivit "halverad" vid olyckan ?