HP 7580b skall bli vinylskärare, men...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Allt berodde på en felaktig koppling i kabeln. Hp använder inte en standard seriekabel och deras beskrivning var oklar. Efter att ha surfat runt en del hittade jag flera kopplingar (jag provade de flesta) som sades vara till just hp plottrar men som ändå inte fungerade. Till slut hittade jag dock ett dokument från tekniska universitetet i Delft på en koppling som fungerade.

Dessutom skall sägas att det endast fungerar med hårdvaruhandskak av typen DTR/DSR. RTS/CTS och mjukvaruhandskak XON/XOFF fungerar inte.

Vad gör man då om mjukvaran inte stödjer DTR?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Inte sker det väl någon signalering med DTR/DSR, dom ligger ju statiskt, bara utrustningarna är spänningsatta!
Handskakningen sköts via RTS/CTS enbart.
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

limpan4all skrev:Handskakningen sköts via RTS/CTS enbart.
Ta en titt på den här sidan http://www.bb-elec.com/tech_articles/FA ... s_work.asp
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Och?
DTR/DSR är statiska signaler som bara signalerar att utrustningen är späningsatt, ingen handskakning sköts via dessa terminaler, iallafall har jag aldrig sett någon sådan. Men dom är nödvändiga annars så vet inte motparten att det finns fungerande utrustning i andra änden.
RI och DCD kan i vissa applikationer också krävas i statiska signaler annars så sker ingen komunikation.

Men handskakningen sker endast med RTS/CTS.

Så om det funkar dvs data kommer fram åt båda håll så skall det räcka med RTS/CTS signalering för att starta och stoppa dataöverföringen. Om det inte gör det så är någon av driv eller mottagarinterfacekretsarna trasiga. Eller så är HP plottern inte kompatibel med signalnivåerna på RTS/CTS signaleringen RS232C kräver <-3V för att signalen skall anses såsom Hög (inverterad logik). Medans RS232D, E, F klarar sig med högre späningar (mer än 0V). Det kan vara så att din PC tillhör de senare standarderna och inte signalerar lägre än -3V relativt GND (Pin 7 (25polig D-sub)).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om du ger upp igen så kan jag gärna befria dig från den hemska plottern ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om någon har en gammal DOS AutoCAD Installations-manual, så står allt där. Både hur kablarna ska se ut, och uppsättet. Om jag inte tar helt fel, så ska 2 & 3 korsas och 4 eller 5 gå rätt igenom. Sen var det några stift som skulle kortslutas på dator/plotter-sidan. Det är väl bara tre kablar som måste kopplas mellan datorn och plottern. Inte helt säker, men där står allt iaf.
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Det är uppenbart att du vet en del om rs232 limpan och jag är tacksam för klargörandet. Hursomhelst fungerar ju överföringen nu och det är det viktigaste.

Själv har jag nu gått vidare till att flytta origo från centrum (som är standard på denna plottermodell) till ena hörnet. Det går bra med programet SignGo eftersom man själv kan deffiniera Init och Reset men det är värre med programet SignCut-X2, och det är givetvis det senare jag vill använda. SignCut är i mina ögon mer prisvärt och har en sömlös integration med Adobe Illustrator vilket är ett plus.
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Tänkte att jag kunde visa att maskinen fungerar. Tyvärr bara en länk till ett forum jag besöker lite oftare...

http://runryder.com/helicopter/t337435p1/
Skriv svar