Kylning, placering av fläktar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Zalmans grejer brukar vara bra, 20dB på en fläkt brukar vara hyfsat. Adda (ja det är mina favoriter av alla märken jag testat) anger väl typ 12dB på de bättre modellerna.
Glöm inte bort att dämpa hårddisken också. När jag moddat min dator med en 120mm i nätdelen blev den tyst, då började jag störa mig på hårddiskknattret. Olika diskar låter olika mycket, men det bästa är om man kan hänga upp dem. Kör med denna i min arbetsdator:
http://www.hd-silencer.com/swe/index.html
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu sitter HDD i en plast låta med massa skumgummi i. Den tar nog bort ljud efektivt men värme..?
Är det gummi eller metal som din HDD hänger i?

//Daniel A
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm de där lådorna gillar jag inte, just på grund av värmen. Men det finns varianter som är bättre med metall och kylare.
HD-silencer är gjort i någon form av gummi/plast, vet inte exakt vilket material det är.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tror ni det gåt bra med bild nr.2?? I så fall börjar jag bygga så snart som möjligt. Och tror ni att det blir bra med playwod??

//Daniel A
Millox

Inlägg av Millox »

Tja, jag skulle nog använda mdf istället för plywood. Enklare att arbeta med eftersom det inte spricker lika lätt i fiberriktningen(har ingen fiberriktning). Dessutom blir grundarbetet innan målning lättare. Det är även stabilare och får därmed en högre resonansfrekvens vilket kan dämpa risken för att man får resonans alls.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

playwood funkar nog. Limträskiva i furu funkar ju uppenbarligen...

Jag skulle inte ha någon uppdelning alls, bara köra på stora fläktar som snurrar långsamt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har kollat lite mer på MDF nu o det verkar som ett ganska bra maerial. Så det får nog bli MDF.

Med uppdelningen verkar det vara två olika grupper av personer, men ganska jämt mellan dem :D Jag ska nog dela upp det, ungefär som på sista bilden.

Jag håller på att göra en skala ritning nu (i paint 8) ) Så jag kan lägga upp den när den e klar.

//Daniel A
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag lägger upp en tråd i projekt delen nu istället.

//Daniel A
Skriv svar