HP 7580b skall bli vinylskärare, men...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Helifoto
Kontakt:

HP 7580b skall bli vinylskärare, men...

Inlägg av Helifoto »

Hej,

Mitt första inlägg så vitt jag vet. Jar har en del projeket på gång men inget tycks bli färdigt. Just nu skulle jag försöka dra igång en gammal plotter för att senare sätta en kniv i de och skära vinyldekaler.

Problemet är att utskriften stannar ungefär halvvägs. Jag har gjort en seriekabel enligt instruktioner på hp support sidor och den verkar fungera tillfredsställande (ej vanlig seriekopplad kabel) men som sagt stannar maskinen.

Har någon en fundering på var felet kan vara. Är det månne fel på minnesbufferten i skrivaren eller är det troligare att felet är i handskakningen mellan plotter - dator?

All hjälp mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Välkommen och grattis till din första post :D

Lite mer information om kopplingar, skrivare och alla annan information om vad du har för ändrat skulle hjälpa en hel del.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Först och främst, handskakning och hastighet.
Sedan, har du rätt drivrutin, gissar att det är en GL1 plotter, om du då använder en GL2 drivrutin får den fullständigt spader.

Är du säker på att plottern fungerar riktigt överhuvud taget?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du kanske fyller minnet på den?

Kanske är något som överhettas inne i plottern?

Går det att göra små utskrifter eller stannar den alltid halvvägs oavsett?
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Hej och tack för tips. Här kommer lite kompletterande info..

Det finns inte inbyggda drivrutiner för plottern i Win XP så jag använder en testversion av WinLINE (drivrutiner). Denna version kan bara skriva ut en testsida. Om det fungerar kan man givetvis köpa licensen. Jag kan skirva ut ca halva testsidan.

Inställningar på plottern:
9600 baud, ingen paritet, full duplex.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Handskakning? hur är den? XON/XOFF/Hårvaru?
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Hmmm, jag har tröttnat! Dessutom har jag många fler och roligare projekt på gång. F ö kan jag skära vinyl på min CNC maskin så det får vara.

Om någon vill ha plottern skänkes den till den första som kommer hämtar!

(Karusellen saknas)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kul, tog dig <24 min att tröttna. Hoppas du inte har så långa andra projekt som väntar. :lol:

99,9% chans att det är handskakningen / Xon-Xoff som är felkonfat bara. Tar 2 min att fixa.
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Kanske jag får lov att ompröva mitt generösa erbjudande. Ingen har ändå nappat :D

Idag fick jag igång maskinen. Det visade sig att baudraten på 9600 var problemet trots att hp själv rekomenderade den inställningen. Jag använder nu baud 300 och det fungerar men går lite hackigt förmodligen på grund av den långsamma överföringen.

Nästa problem är att det inte finns gratis drivrutiner till den för win XP. Antingen får man gå tillbaka till win98 eller köpa drivrutiner för ca 1500:- och det tycker jag inte det är värt. Ytterligare ett alternativ skulle kunna vara att hitta en konverterare som gör .plt-filer eftersom dessa kan skrivas ut (med copy komando) direkt från dos-promten.

Tror jag fortsätter mixtra ett tag till med maskinen, fast jag vill ju nog fortfarande bli av med den förståss. Den tar lite plats liksom.
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Jag skulle behöva lite tips på varför det inte går att få upp baudraten på plottern. Jag har provat de flesta inställningar men det är bara baud 300 som fungerar. Tyvärr har jag fastnat för en prisvärd mjukvara vid namn SignCut X2 som stödjer baudrate från 600 och uppåt.

I plotterns manual rekommenderas baud 9600. Någon som har en idé?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Du saknar troligen all form av handskakning. Xon, Xoff eller hårdvaruhandskakning. Det ger precis dom problemen som du beskriver.
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Tack för tipset!

Själv trodde jag att handskakningen fungerade när man fick grejerna till att fungera. Bäst att tänka om och testa fler inställningar. Problemet kan vara att handskakningsvalen är olika på maskinen och datorn så när jag tror att det är rätt så är det i skälva verket fortfarande fel.

Jag antar att det är till att ställa in baud 9600 och testa sig fram igen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo, utan handskakning så kan inte plottern säga "stopp vänta, min buffer är full".
Helifoto
Kontakt:

Inlägg av Helifoto »

Ville bara meddela att trägen vinner. Maskinen fungerar nu perfekt även med baud=9600.

Resultatet blir mycket bra. Det enda man kan önska sig är ett program som kompenserar för knivens offset.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jaha, och vad var "felet"?
Skriv svar