Tidshjälpmedel, timer

Berätta om dina pågående projekt.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Nu har jag testat att etsa ett kort, det blev OK på andra försöket. Banorna ser lite tjockare ut längst fram på bilden pga blixten. Det gick bra med laserskrivare (skrev två ggr uppepå varandra på samma papper) och på ett blad ur ELFA-katalogen, sedan högsta temperaturen på en gammal lamineringsmaskin (den nya med bara 2 olika värmelägen funkade inte lika bra).
Bild

Nu så är det dax att montera komponenterna.
Bild
Senast redigerad av Christoffer 30 mars 2007, 21:34:18, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hmm står 20 MHz på kortet men på kristallen bara 15... :D
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Det stämmer, det är tänkt att vara 20MHz eftersom PICén klarar det, men jag har köpt en massa 15 MHz på ELFAs utförsäljning. Jag har bara kompilerat om koden till en ny HEX-fil där jag valde 15 MHz. Så det funkar med det också om man bara väljer rätt HEX-fil.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Kul grejer. Det finns massor av saker som man kan göra med PIC för att göra vardagen lättare.

En sak jag ska göra är att få minna katter att banta och planera sin mat lite bättre, lite som med din tavla med lysdioder. Ska bli spännande att se hur dom klara det. En av dom (jag har tre) är på tok för tjock och en annan äter för fort och kräks ibland, "pellets in i katt -> pellets ut ur katt = fel".

En kompis till mig sysslande med VR-teknik på ... shit typ 1988, en sak han bygged var till CP-skadade barn. En 3D sensor med kardborrerem sattes på någon kroppsdel som barnet hade bättre kontrollförmåga på (fot, armbåge, hand, what ever). Programvara/pic såg till att 3D-sensorn funkade som en vanligt PC-jojstick.

Friska barn och barn med handikap kunde då spela dataspel mot varandra på lika villkår. Mycket uppskattat.

Inte så snällt kanske men mycket effektift var det att sänka känsligheten på 3D-sensorn så att barnen fick en riktig workout för att kunna spela pac-man.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Bra hjälpmedel - det där med joystick. Förstod inte riktigt din ide med kattmaten, ska de bara kunna äta vissa tider eller i en viss takt? Eller skulle det vara lysdioder som visade att nu får du äta. A´la "Pablos hundar"? då krävs det en katt med mycket karaktär :wink:

Det är bara fantasin som sätter gränserna, mitt nästa projekt kommer nog bli en enkel dosa som reagerar på ljud, lyser grönt när det kommer ljud och lyser rött när ljudet är för högt. Har handledning för flera personalgrupper som jobbar med autism och ett problem som kommit upp några gånger är - att man pratar alldeles för högt. Sedan sänker man rösten när någon påminner, men efter några minuter så är den lika hög igen. Ett visuellt hjälpmedel som visar vad som är "normal" samtalston vid matbordet.
Jag har sett att det finns stora sådana till dagis, i form av ett öra. Som går att få låna under en viss tid. Men jag vill ha en personlig som kan följa personen.
Senast redigerad av Christoffer 2 april 2007, 21:00:32, redigerad totalt 1 gång.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Nu funkar kortet som det är tänkt. Jag har även gjort en mindre portabel timer. Den blev så här.
BildBildBildBild
Alla komponenter inkl. Låda, högtalare. blev 150.- hos Kjell. Tänkte kanske senare lägga ut komponentlista och hex-fil på min hemsida och kanske det skulle vara möjligt att beställa ett färdigt kitt med kretskort och färdigprogrammerad PIC-krets, med en liten extra kostnad för arbetet. Sedan kan man bygga in timern i vilken låda/tavla man vill.
Det kan väll vara en bra idé?

http://projekt.chriswall.se
Senast redigerad av Christoffer 2 april 2007, 21:48:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som en mycket bra idé.

Snygg timer! :)
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Du vill inte dela med dig av koden? Jag har äntligen fått tummen ur och satt igång att försöka lära mig om timers, och jag är en sån som lär mig bäst genom exempel :)
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Koden är inte helt färdig ännu. Jag använder mig av MicroBasic och timern styrs av delay, vilket inte är helt exakt. Visst kan kag lägga ut koden här, då kanske någon kan komma med förslag på förbättringar.

Eftersom jag använt olika MHz på kristallen så måste jag ändra på värdet på delay. MicroBasic beräknar själv om värdet, men varje instruktion tar längre tid. Har använt en gammal PIC16F628 som klarar 4MHz och två som klarar 20MHz, men en av dem körde jag på 15MHz kristall. Jag har även försökt med en PIC16F628A men min gamla programmerare vägrade att programmera den. Påstod att det var en PIC16F84? så jag fick aldrig veta om koden fungerar med den PIC'en.

Koden kommer snart, jag sitter just nu vid fel dator.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Snyggt bygge. Kanske är valet av 9V batteri inte helt optimalt men, men...

Jag tror att du kan ställain i MicroBasic så att den vet att du har 15MHz, så stämmer din delay ganska exakt.

Nja, katterna ska få halsband med RFID på så ska respektive matskål bara utfodra rätt katt. Dom vet vem som äger villken mat, så när man tar dom på bar gärning med att äta en annan katts mat så ser dom mycket skyldiga ut.
På något sätt så ska det visas med LED:s att det är rätt/fel matskål och hur lång tid det är till lunch.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att sköta timing med delays är helt fel!

Starta en Timer och använd interrupten till att räkna upp (eller ner) en variabel som sedan kan skalas till önskat värde. Jag har nästan alltid en 10Hz interrupt med till att använda till sådant i mina projekt.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

|Att sköta timing med delays är helt fel!
Jag förstod det, men som sagt, man får lära sig några saker itaget. Det här blir nästa steg. Ska försöka läsa på lite om hur man startar upp Timer i MicroBasic. Det funkar bra med delay, men som sagt blir det inte exakt, så det måste ändras.

|MicroBasic så att den vet att du har 15MHz
Jodå, jag har ställt in rätt MHz, men eftersom progtammet kör igenom flera instruktioner så blir tiden ändå inte rätt utan jag måste ändra värdet manuellt. Självklart slipper jag det om jag använder timer, så det ska nog gå att lösa.

Man kanske skulle ha ett sådant halsband själv också, så vet man att det är för tidigt att börja rota i kylskåpet nu igen :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Icecap:Huvudsaken är ju att det funkar! :wink:

Sen om det var den snyggaste lösningen det är en annan sak.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Börjar få ordning på koden med timeravbrott nu. Ska bara testa lite till.

netrunner - Varför är inte valet av 9 v. batteri optimalt? Jag har en spänningsregulator som ger 5 v. Drar den extra ström? Tycker bara att det är praktisk storlek på 9 v. och taimern är max igång 1 timma, oftast kanske en kvart.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Christoffer: En 7805 drar i sig ca: 7mA, reglerar man 9V till 5V ger det en effektivitet på max. 55,6%. Ett 9V batteri har inte speciellt många Ah i sig heller.

Den "bästa" lösning hade nog varit 2 AA batterier och en "step up" switchregulator, då hade du hamnat på ca: 85-90% effektivitet och en bra levtid på batterierna men inget är ju så bra att det inte går att förbättra.

Och det fungerar ju faktisk med 9V batteriet också.....

v-g: men den gör ju inte det! "timern styrs av delay, vilket inte är helt exakt"
Skriv svar