Analog mono -> S/PDIF
Analog mono -> S/PDIF
Hej!
Jag skulle behöva en pryl som omvandlar en analog monosignal (lågnivå) till en digital S/PDIF. Har hittat några alternativ men de kostar flera tusen. Skulle vilja ha ett billigare alternativ. Perfekt vore ju om någon gjort ett hemmabygge som man kunde kopiera.
Har ni några tips?
Tack på förhand
Jag skulle behöva en pryl som omvandlar en analog monosignal (lågnivå) till en digital S/PDIF. Har hittat några alternativ men de kostar flera tusen. Skulle vilja ha ett billigare alternativ. Perfekt vore ju om någon gjort ett hemmabygge som man kunde kopiera.
Har ni några tips?
Tack på förhand
http://www.analog.com/en/prod/0,2877,ADAV801,00.html
finns men kräver en extern processor/dsp
Edit: sökte lite och konstaterade att man nog får bita i det sura äpplet och betala för en färdig burk.
finns men kräver en extern processor/dsp
Edit: sökte lite och konstaterade att man nog får bita i det sura äpplet och betala för en färdig burk.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Limen: Har du kikat på dessa hos Elfa:
CS 8402 = 73-840-27
CS 8404 = 73-840-35
Jag tror att det borde fungera att skicka in ljudet i en A/D-omvandlare och sedan in i CS 840x-krets och få ut en S/PDIF-signal.
edit: Men det var ju någon som gjorde ett USB-ljudkort här. Minns inte vad det var för kretsar, men de kanske hade analog audio-ingång? Ska se om jag hittar tråden.
edit 2: Hittade tråden, men det var inte riktigt rätt krets.
Men däremot finns det mycket kul här. (Texas Instruments kretsar.)
CS 8402 = 73-840-27
CS 8404 = 73-840-35
Jag tror att det borde fungera att skicka in ljudet i en A/D-omvandlare och sedan in i CS 840x-krets och få ut en S/PDIF-signal.
edit: Men det var ju någon som gjorde ett USB-ljudkort här. Minns inte vad det var för kretsar, men de kanske hade analog audio-ingång? Ska se om jag hittar tråden.
edit 2: Hittade tråden, men det var inte riktigt rätt krets.
Men däremot finns det mycket kul här. (Texas Instruments kretsar.)
Hjälp
Jag är totalt grön (nästan) på signalbehandling av den här typen. Det skulle ta ett år för mig att lyckas få ihop en vettig krets ^^ Hade hoppats på att någon visste om ett färdigt projekt så man kunde köra ctrl c ctrl v
Visst det vore kul att lära sig mer om detta, men huvudorsaken till att jag vill göra detta är ju för att tjäna pengar..

För CS8402 tillsammans med AL1101 och lite logik
http://www.wavefrontsemi.com/UserFiles/ ... V1101A.pdf
Edit: schema på sidan 7
http://www.wavefrontsemi.com/UserFiles/ ... V1101A.pdf
Edit: schema på sidan 7
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Den passar perfekt!
Tips: Köp!
Men jag blev nyfiken så jag ska ändå titta vidare på den andra lösningen.
edit: Istället för AL1101 så kan man köra med någon annan A/D-omvandlare med liknande specifikationer.
Men här kan man tydligen köpa kretsen. Har inte tittat något på om de har återförsäljare i sverige.
edit 2: Kolla vad Musikbörsen tar för Behringer-burken. (Det står inget pris på deras sat). Det kan ju hända att pris + frakt blir billigare från Musikbörsen.

Men jag blev nyfiken så jag ska ändå titta vidare på den andra lösningen.

edit: Istället för AL1101 så kan man köra med någon annan A/D-omvandlare med liknande specifikationer.
Men här kan man tydligen köpa kretsen. Har inte tittat något på om de har återförsäljare i sverige.
edit 2: Kolla vad Musikbörsen tar för Behringer-burken. (Det står inget pris på deras sat). Det kan ju hända att pris + frakt blir billigare från Musikbörsen.
- JimmyAndersson
- Kontakt: