Förr, när ica inte hade multimetrar. Hur gjorde man då?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tgr

Förr, när ica inte hade multimetrar. Hur gjorde man då?

Inlägg av tgr »

Jag hitta denna i föräldrarnas garage i helgen. Min morfar har byggt den för massa år sen. Innan han skaffade sin fina rörvoltmeter.
Jag har tyvärr inte hunnit testa den än. Men den funkar säkert. Gamla saker går ju aldrig sönder :)

På framsidan ser vi den underbara runda mätaren samt ingångar för volt och ampere mätning. Altså en standard multimeter.

Bild(stor)

På baksidan ser vi kopplingarna som med stor pressition visar resultatet på visarenheten. Märk väl den tunna tråden som går från stiftet längst ner andra från vänster till gnd som är längst till höger. Jag gillar även pappersresistansen som sitter i stiftet brevid. Tydligen så torkar kabel efter 50år (den vita tjocka). Lödningarna är förövrigt nästintill perfekta ;) Skyddskappsling är fegt!

Bild(stor)

Ja, min kamera och fotokunskaper suger :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Sedärja! Ser ju ut som ett äkta exemplar av ett "man-tager-vad-man-haver"-bygge.
Jag gissar att den är byggd innan jag ens var född. Med mina något modernare ögon ser det ut som både en säkerhetsrisk och en felkälla, men den var säkerligen ett oumbärligt universalinstument på den tiden!
peter555

Inlägg av peter555 »

Intressant sätt att trimma det gröna motståndet på.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det är ett kolmassemotstånd, dvs en stav av kol typ. Man kunde trimma dom lite igenom att tälja av en del :) fast bara åt ett håll såklart.

Dom hade fördelen att dom va helt ickeinduktiva, fast det va länge sedan man slutade sälja sådana nu tyvärr.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

meeen , det är ju en multimeter, den har ju mer än ett mätområde :lol:

är det några fler än jag som gillar gamla mätinstrument??

hadde man haft tid pengar och utrymme ( :cry: ) så hadde jag gärna samlat och haft i vitrinskåp

gillar att kolla i gamla kataloger på vad som var gångna tiders häftiga saker
undras vad dom hadde sagt om dom superduperinstrument sum finns idag, men dom fick det ju att fungera förr med
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Digitala instrument har ju sin charm men analoga visare är ändå snyggast! Sen har de ju fördelen att de aldrig kommer i "mellanlägen" utan står stabilt direkt. Multimetrar med visare är faktist väldigt behändiga :) Att en del klarar vissa områden trots att batteriet är tomt är ju också ett plus.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Grym:
"är det några fler än jag som gillar gamla mätinstrument??"

Japp! :waving:

"gillar att kolla i gamla kataloger på vad som var gångna tiders häftiga saker"

Samma här! Tycker även det är kul med broschyrer/reklam och manualer från tiden då någon apparat var helt ny. T.ex hur man beskrev en mikrovågsugn eller oscilloskop för första gången. Om jag hade utrymme så skulle jag samla på gamla manualer och reklam. :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Just mätinstrument har jag väl aldrig fastnat för. Gamla bilar, radioapparater och (mobil)telefoner däremot... :)
tgr

Inlägg av tgr »

Nu har jag testat den och det mesta funkar faktiskt fortfarande.
Alla steg på voltmetern visar ganska rätt och de flesta på amperemetern.
10mA funkar inte alls. Det är väl den där pappersresistansen som e kass kanske :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Härligt instrument!

Är fascinerad av allt som har med teknik att göra. Det mesta från rymdraketer till mätinstrument.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tycker även det är kul med broschyrer/reklam och manualer från tiden då någon apparat var helt ny.
När jag hittar gamla tidningar är det det första jag brukar titta på (annonser alltså). Det är så härligt att se - det ger också lite perspektiv. Jag menar, vi tycker att vi är så bra just nu, men titta i en tidning från 1987 och jämför med idag samtidigt som du lägger på 20 års utvecklling fram till 2027, å då pratar vi bara om 20 år i vardera riktningen!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Appropås, hittade ett foto jag tog i ett gammalt minikraftverk för en tid sedan, för den som är intresserad: KraftWerk
Skriv svar