//Daniel A
Kylning, placering av fläktar
Kylning, placering av fläktar
Hej, jag planerar att bygga en server av en gammal dator jag har ståendes. Det är en desktop eller vad de nu heter, en sån som ligger. För att få den så tyst som möjligt, planerar jag att dela upp den i två delar, enligt ritningen nedan. Jag tänkte bygga den i playwood. Min fråga är. Var ska jag sätta fläktarna för bästa kylning? Ska jag ha några fläktar på mallan väggen? ritningen är bara en snabb skiss. Jag ska ta en titt i datorn i morgon (om jag hinner) eftersom jag inte riktigt kommer ihåg hur den ser ut.

//Daniel A
//Daniel A
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Förstår inte riktigt varför den blir tystare med mellanvägg?
Skulle inte ha satt fläktar där i alla fall...
Vill du ha det tyst, satsa på 120mm Addafläktar, gärna med temperaturstyrning. Processorn ger en del värme, moderkortet lite grann. Även den del där hårddisken finns kan behöva fläktas, en hårddik kan bli ganska varm.
Annars gäller som vanligt att värme stiger. Ta in luft i framkanten/nederkanten, dra ut den med fläkt i bakkant/överkant.
Skulle inte ha satt fläktar där i alla fall...
Vill du ha det tyst, satsa på 120mm Addafläktar, gärna med temperaturstyrning. Processorn ger en del värme, moderkortet lite grann. Även den del där hårddisken finns kan behöva fläktas, en hårddik kan bli ganska varm.
Annars gäller som vanligt att värme stiger. Ta in luft i framkanten/nederkanten, dra ut den med fläkt i bakkant/överkant.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nyckelordet för att få bra kylning är *cirkulation*. Så om du nödvändigtvis måste ha mellanväggen så bör du sätta en fläkt i den väggen.
Mitt tips är att du har gott om ventilationshål fram på chassit. Sedan en stor fläkt i mellanväggen som blåser bakåt. Slutligen en stor fläkt bak på chassit.
Fläktar är helt meningslösa så länge inte "fräsch" luft kan komma in och den varma luften kan komma ut ur chassit.
Mitt tips är att du har gott om ventilationshål fram på chassit. Sedan en stor fläkt i mellanväggen som blåser bakåt. Slutligen en stor fläkt bak på chassit.
Fläktar är helt meningslösa så länge inte "fräsch" luft kan komma in och den varma luften kan komma ut ur chassit.
Jag skulle dock vilja påstå att det är vettigt tänkt att dela upp utrymmet i två zoner utan koppling imellan. Fördelen skulle då vara att en varm processor inte värmer hårddisken och vice versa. Satsa istället på att ventilera de två halvorna var för sig. Sug ut luften bak, med så stora fläktar som möjligt, och låt luften dras in genom hål i fronten.
Gör inte lådan större än vad den behöver vara. På detta vis behöver du färre fläktar och du kan styra ditt luftfölde genom lådan. Har man större lådor uppstår turbulens som verkar dåligt för kylningen. Nästa grej är att försöka hålla insug och utsug till ett fåtal punkter. Designa sedan så att samma luftström passerar alla kritiska komponenter.
-
ett tip är att kolla hur antec har löst det i sitt p180 datorchassie
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=81800#
en undre avskiljd tunnel med nätagg längst bak, och hårdisken/arna längst fram i tunneln med en 120mm fläkt imellan +nätaggets inbyggda fläkt.
och två 120mm fläktar längt upp i den övre kammaren där moderkort m.m finns. går att få ritigt tyst och klarar ändå av att kyla väldigt bra!
kan kanske vara något att låna lite ideer ifrån?
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=81800#
en undre avskiljd tunnel med nätagg längst bak, och hårdisken/arna längst fram i tunneln med en 120mm fläkt imellan +nätaggets inbyggda fläkt.
och två 120mm fläktar längt upp i den övre kammaren där moderkort m.m finns. går att få ritigt tyst och klarar ändå av att kyla väldigt bra!
kan kanske vara något att låna lite ideer ifrån?
Min bror köpte det chassit från antec för nån vecka sedan, mycke trevligt.
Jag håller med om att separata kammare är smidigt.
Separat inflöde till nätagg och separat inflöde till cpu. Hårddiskar blir inte tokvarma om de inte sitte jättetätt och om det finns lufthål för självcirulation.
Istället för separata kammare kan man lösa insugen med slang modell större.
T.ex. något av den typen man har till torktumlare för att få ut varmluften till ventilen.
Och glöm för böfelen inte luftfilter. En damstrumpa uppspänd med tejp över ingångs hålet funkar klockrent. Annars finns filter på elfa och i din lokala vitvaruaffär. Då får du fortsatt bra flöde inne i burken även om du inte har den i renrum
Jag håller med om att separata kammare är smidigt.
Separat inflöde till nätagg och separat inflöde till cpu. Hårddiskar blir inte tokvarma om de inte sitte jättetätt och om det finns lufthål för självcirulation.
Istället för separata kammare kan man lösa insugen med slang modell större.
T.ex. något av den typen man har till torktumlare för att få ut varmluften till ventilen.
Och glöm för böfelen inte luftfilter. En damstrumpa uppspänd med tejp över ingångs hålet funkar klockrent. Annars finns filter på elfa och i din lokala vitvaruaffär. Då får du fortsatt bra flöde inne i burken även om du inte har den i renrum

Jag har byggt flera tysta datorer. Då med metoden att ha stora fläktar som snurrar långsamt. Försök skapa en liten vindtunnel där luften passerar förbi CPU (och GPU om det är en speldator). Försök att hålla pasagen för luften så fri från kablar det går.
Här är min speldator och min arbetsdator, båda med 12cm fläktar på 5V:

Det finns färdiga hållare för 12cm fläkt som tar 3st 5,25" plattser och skapar plats för hårddiskar: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54162
Dom är ganska bra iom att luften då blåser från fronten av datorn på hårddisken och CPU, till PSU:n.
Så kan man ju gå helt crasy också:

Här är min speldator och min arbetsdator, båda med 12cm fläktar på 5V:

Det finns färdiga hållare för 12cm fläkt som tar 3st 5,25" plattser och skapar plats för hårddiskar: http://www.webhallen.com/prod.php?id=54162
Dom är ganska bra iom att luften då blåser från fronten av datorn på hårddisken och CPU, till PSU:n.
Så kan man ju gå helt crasy också:

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Oj
glömde länken. http://gtek.se/index.php?mode=item&id=4 ... b10ea7ecc5
hur gör jag för att länken inte ska vara så låååång??
Edit: Min PWM, fläktkontroll märkte jag inget "oljud" av alls...
20db hör man väll knappt?
//Daniel A

hur gör jag för att länken inte ska vara så låååång??
Edit: Min PWM, fläktkontroll märkte jag inget "oljud" av alls...
20db hör man väll knappt?
//Daniel A