Sabbad Pic Krets?? /Nya problem
AndersL
Jo jag förstår, jag tycker åxo det låter skumt men faktum kvarstår. Det funkar på labbdäcket. Och jag kan inte fatta varför, men självklart skall jag kika på detta. Egentligen tycker jag din teori låter sannolik förutom att det faktiskt funkar med 5V direkt inpå pinnarna.
Marta!
Menar du att jag alltså skall skriva TRISB=-1; det går väl inte med negativa tal ? Ok jag köper att jag bara deklarerat RB0 som ingång men då är frågan, hur kan skiten funka när jag lägger 5volt direkt på de "ingångarna".
Ang IGNITION pinnen, jag är inte helt säker på om vi förstått varandra, Jag skall inte ansluta den till ngt som har med tändspolarna att göra så att säga utan jag skall ansluta den till ngn kabel som blir 12V när man startar bilen. Typ ngn kabel som ger start signal till bilstereon. Detta borde väl gå eller???
Jo jag förstår, jag tycker åxo det låter skumt men faktum kvarstår. Det funkar på labbdäcket. Och jag kan inte fatta varför, men självklart skall jag kika på detta. Egentligen tycker jag din teori låter sannolik förutom att det faktiskt funkar med 5V direkt inpå pinnarna.
Marta!
Menar du att jag alltså skall skriva TRISB=-1; det går väl inte med negativa tal ? Ok jag köper att jag bara deklarerat RB0 som ingång men då är frågan, hur kan skiten funka när jag lägger 5volt direkt på de "ingångarna".
Ang IGNITION pinnen, jag är inte helt säker på om vi förstått varandra, Jag skall inte ansluta den till ngt som har med tändspolarna att göra så att säga utan jag skall ansluta den till ngn kabel som blir 12V när man startar bilen. Typ ngn kabel som ger start signal till bilstereon. Detta borde väl gå eller???
OK, mycket har redan sagts, men ett par saker bara...
- Inga kondingar på 7805'an på schemat. Var är dom?
Samt var är övrigt avkoppling ? I en bil-miljö är det extra viktigt. - Öppna ingångar i schemat, är de satta som utgångar!?
De ska absolut *inte* vara ingångar och öppna samtidigt. - Skriv dina TRISx inställningar på ett vettigt sätt...
Bara att det blir *diskussion* om vad det du har skrivit betyder säger väl allt. Helt onödigt...
(Se punkten nedan...) - Sätt alla register som där man sätter "bitar" (till skillnad från "värden") **BINÄRT**!
Absolut inte som HEX eller decimalt... - "Spänningsdelarna" är naturligtsvis galet. Vilken spänning har "12V" när generatorn går för fullt? 13.5V?
Och när startmotorn går? 10V? 8V? Hur vill du att din koppling ska fungera då?
Schottky-dioder som blockar spänningen till straxt över 5V är ett minimum.
(Vanliga dioder med 0.7 V framspänning räcker inte.)
Gärna kombinerat med en liten konding så att man får en liten tidskonstant. - >>> TRISB=-1; det går väl inte med negativa tal?
-1 = 255. Om det är "negativt" eller inte, tja, det är en tolkningsfråga...
En *PIC* vet hur som helst inte vad "negativt" är för något...
(Det är dock fortfarande ett idiotiskt sätt att sätta TRIS-resgister!) - Komplettera gärna "schemat" med RB0, RB1 o.s.v så att det går att "läsa " utan att plocka fram databladet.
- >>> Det är signalen som blir fel till portB ingångarna (fel späninngs nivå)
OK, *något* "drar" i pinnarna. Antingen är dom utgångar eller så har du något annat "fel" i kopplingen.
Börja med att sätta TRIS på ett sätt som inte kan missförstås!
-Kondingar har jag på 7805, inte inritat bara.
-Du menar alltså att ingångar som inte används och inte finns med i c-koden skall jordas eller kopplas till Vcc?!
-Sitter på jobb men ska def ändra trisx till binärt
-Har suttit och ändrat lite på kretskortet, har plockat bort alla spänningsdelare och ersätt de med Nfet trissor. Kolla länken och bortse från buffertarna. Har precis som på bilden Drain=5V och "via motstånd" till PORTx. Source=gnd och till Gate har jag kopplat 12V signaler, Gate är dessutom jordat via ett pulldownmotstånd.
Detta gör att jag iof får ändra lite i programmet så att "nollan är aktiv"
http://8052.com/users/klaas/port_top1.gif
-Du menar alltså att ingångar som inte används och inte finns med i c-koden skall jordas eller kopplas till Vcc?!
-Sitter på jobb men ska def ändra trisx till binärt
-Har suttit och ändrat lite på kretskortet, har plockat bort alla spänningsdelare och ersätt de med Nfet trissor. Kolla länken och bortse från buffertarna. Har precis som på bilden Drain=5V och "via motstånd" till PORTx. Source=gnd och till Gate har jag kopplat 12V signaler, Gate är dessutom jordat via ett pulldownmotstånd.
Detta gör att jag iof får ändra lite i programmet så att "nollan är aktiv"
http://8052.com/users/klaas/port_top1.gif
> -Kondingar har jag på 7805, inte inritat bara.
Vad är det *mer* som saknas???
>-Du menar alltså att ingångar som inte används och inte finns med i c-koden skall jordas eller kopplas till Vcc?!
*Antingen* satta som *ut*-gångar eller kopplade hög (eller låg).
Är inte ut/in förväxlat i ditt nya schema ?
>-Du menar alltså att ingångar som inte används och inte finns med i c-koden skall jordas eller kopplas till Vcc?!
>- hmm inte vad jag kan sesodjan skrev:> -Kondingar har jag på 7805, inte inritat bara.
>Hmm det var nog bara de och en säkring jag utelämnat
>- Uppfattat
Att det fungerade på labbdäcket med +5 direkt till de s.k. ingångarna beror på att en PIC16 läser alltid pinnen och inte utgångsregistret. Dddddddärför kan Du tvinga upp den till hög nivå, det går massor av ström, kretsen blir varm och mår inte alls bra, men det kan nog tyckas fungera tillfälligt och med bara någon enstaka pinne. Med Dina spänningsdelare rår inte ingångsnivåerna på utgångsdrivarna och då fungerar det inte.
Tändspolan ger en puls på upp emot 800V på LÅGSPÄNNINGSSIDAN, att peta dit ett par motståndar och en diod räcker INTE långt, det krävs en del mer.
Att skydda kretsloppet från det elektriska miljö i en bil är inte helt enkelt, det går men kräver en del omtanke och förståelse.
Dessutom är det en sak som "stör" mig: det ska vara ett larm.... och det sitter en 7805 på som spänningsregulator. Detta betyder att det finns ett onödigt strömdrag (7mA till 7805'an enbart) som kan minskas vid att välja en annan regulator.
För att göra om "12V" signaler till 5V nivå kan man använda en 4050 CMOS logikkrets, det är strömsnålt och enkelt.
Att skydda kretsloppet från det elektriska miljö i en bil är inte helt enkelt, det går men kräver en del omtanke och förståelse.
Dessutom är det en sak som "stör" mig: det ska vara ett larm.... och det sitter en 7805 på som spänningsregulator. Detta betyder att det finns ett onödigt strömdrag (7mA till 7805'an enbart) som kan minskas vid att välja en annan regulator.
För att göra om "12V" signaler till 5V nivå kan man använda en 4050 CMOS logikkrets, det är strömsnålt och enkelt.
>Det hade jag inte en tanke måste jag erkänna men nu har jag använt FETar och det funkar juIcecap skrev:Tändspolan ger en puls på upp emot 800V på LÅGSPÄNNINGSSIDAN, att peta dit ett par motståndar och en diod räcker INTE långt, det krävs en del mer.
------------------
>HMM det låter inte bra. När dörrarna öppnas tänds nummerskyltbelysningen, där ska 12V tas för att känna av dörrarna. Sen har jag tänkt ta ngn kabel som går till stereon för att för att känna av om tändningen är på. NI menar allstå att det på dessa 12V kablar uppstår höga späninngsspikar?? Jag ska alltså INTE vara i närheten av tändspolarna! Vilka åtgärder tycker ni jag borde vidta??
------------------
------------------
>Jag förstår men bilen används så pass mycket att det inte kommer att påverka direkt
------------------
Jag skrev att det på TÄNDSPOLAN uppstår spänningsspikar i den storlek, inte att de befinner sig på +12V eller hur? Men de smittar av sig, definitivt.
+12V i en bil är mycket "smutsig", mindre såklart när bilen är "inaktiv" men man ska ju alltid designa efter "worst case". Detta gör även att 7805 är ett dåligt val, inte för strömförbruket men för den minste spänning som måste vara över (Drop-Out) för att den ska reglera ordentligt: 2V
Om du en kall dag ska starta bilen kan spänningen sjunka (kortvarigt) under 7V vilket kan ställa till det ordentligt med larmet.
Även det talar för en LDO (Low Drop-Out) regulator.
FET tål oftast inte mer än 20Vgs, du måste alltså se till att de är skyddad mot att överstiga vad databladet anger.
+12V i en bil är mycket "smutsig", mindre såklart när bilen är "inaktiv" men man ska ju alltid designa efter "worst case". Detta gör även att 7805 är ett dåligt val, inte för strömförbruket men för den minste spänning som måste vara över (Drop-Out) för att den ska reglera ordentligt: 2V
Om du en kall dag ska starta bilen kan spänningen sjunka (kortvarigt) under 7V vilket kan ställa till det ordentligt med larmet.
Även det talar för en LDO (Low Drop-Out) regulator.
FET tål oftast inte mer än 20Vgs, du måste alltså se till att de är skyddad mot att överstiga vad databladet anger.