Projekt med en PIC 16f627a

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bulanis

Projekt med en PIC 16f627a

Inlägg av bulanis »

Jag har programmerat en PIC 16F627a mha av en PICprogrammerare/testplattform från Velleman. Det fins både knappar o några leds på den så att man testa sin kreation. Nu är frågan: Jag vill ju givetvis ta ur PIC från plattformen och sätta den på ett egettillverkat kretskort. Vad behöver man för komponenter för att kunna köra koden på en PIC (förutom matningsspänning o ev. glättningskondensator)?
När man har programmerat PICen på den plattformen som jag har så slår man över en switch från "prog" till "run" för att köra koden. Jag antar att det är lite extra hårdvara som då kopplas in för att få PICen ska kunna köra koden som ligger på den. Är det mycket extra hårvara som måste kopplas in? Eller är det kankse så att det bara är nån pinne ändras från hög till låg eller tvärt om ?
Har läst på mikrochips hemsida, men jag är ganska "grön" när det gäller PIC så det gjorde inte saken bättre.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Har du inte något koppligsschema med till koden eller??

Är det en .asm eller en .hex fil du har??

Vad ska den göra??

Skriv lite mer om det så är det lättare...
bulanis

Inlägg av bulanis »

jag tänkt använda PIc:en till att skicka data (och ta emot med en annan pic)mha av en överföringsmodul för trådlös dataöverföringpå am-bandet. Modulerna är de omåttligt populära från kjell o company med artnr 88900, samt 88901. Men jag har inte kommit så långt än, utan jag är bara i testfasen ännu. Över till problemet.
Jag trodde att det var något generellt som man gjorde för att få PICen att köra koden. Jag såg t.ex nånstans att man ska koppla MCLR till Vcc ,är det nånting mer som måste göras?
Jag har skrivit kod för att generera blinkningar av leds och det fungerar som det ska när PIc:en sitter i pic-programmeraren (plattfromen heter Velleman VM111 ).
När jag tar ur PIC ur plattformen, sätter den på en kopplingsplatta, koppla in Vcc o Vdd, kopplar MCLR till Vcc´och mäter på utgångarna som ledsen var kopplade till så får jag det inte att fungera. Är det något som jag missat?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om programmet redan är inläst i PIC'en och du kopplar som du beskriver kan resten hänga på om det är vald intern oscillator eller inte. Jag ids inte tanka hem datablad på kretsen men om det INTE är vald intern oscillator måste du koppla till ett kristall + 2 st kondensatorer (18 - 22pF) i enlighet med databladet. Man kan såklart också koppla till en extern oscillator men det är lite överkurs.
bulanis

Inlägg av bulanis »

Extern oscilator behövs ej, för det finns en intern. Men tack för tipset ändå.
Nån annan idé?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en del projekt med PIC16F628A där jag använder den interna oscillator. För att det ska fungera kopplar jag till GND och VDD (såklart), har en 100nF konding så nära kretsen det går (störningshänsyn) och sedan en 10K mellan -MCLR och VDD. Sedan kör den!

In- och utgångar ska såklart kopplas också för att få de funktioner jag vill ha.

Vad Vellerman-skiten kopplar om har jag ingen aning om och bryr mig inte, Velleman är skit!

På de projekt jag har färdiga kretskort till kan jag klämma fast en WISP628 och då uppgradera mjukvaran direkt, ingen flyttande av kretsar eller liknande, bara tuta och köra.

Men det rätta svar på din fråga: se översta delen av mitt svar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Extern oscilator behövs ej, för det finns en intern.

Visst, man *använder* du den ??
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Är du säker på att det finns en intern osc i PIC'n ?
Är inte riktigt säker på att det var så i den som följer med den där leksaks-programmeraren :)

I annat fall måste du aktivera den interna oscillatorn, det görs i programmet som följer med produkten. Kan inte på rak arm exakt hur den skulle ställas in, men kan ta reda på det om det behövs.
bulanis

Inlägg av bulanis »

Jag skall kolla en gång till så att jag verkligen har konfigurerat rätt, sedan återkommer jag. Tackar dock för den snabba responsen. Blir jag nån gång miljonär på mina uppfinngar ska jag köpa en Piggelin till alla medlemmar på detta forum!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Både 16F627 (kallades då INTRC) och 16F627A (där den kallas INTOSC)
har en intern oscillator.
bulanis

Inlägg av bulanis »

Nu funkar allt som det ska, det var en konfigurationsgrejj som stoppade mig. Tack för alla snabba o smarta tips här inne.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> det var en konfigurationsgrejj...

Jaha, och vilken då ??
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

By the way... det där kittet har en strömbrytare som är stor och röd. Om något går sönder så börja med att kolla den, jag har pajat två sånna kort. :evil:

Efter det tröttnade jag och köpte en "wisp" från sodjan som skriver här. Han säljer en massa andra bra saker som du kommer att behöva (men det vet du inte än). 8)

Fördelen med "wisp" är i alla fall att du inte behöver flytta PIC:en fram och tillbaka hela tiden då du ändrar små saker i programet. Wisp:en kan skriva in ett nytt program medans PIC:en sitter kvar där den ska sitta.
Mycket smidigt.
bulanis

Inlägg av bulanis »

Jag trodde att jag harde konfigurerat PICen för att använda den interna oscialatorn, men ack så fel jag hade. När jag fixat till det "spann PICen som en liten katt."
bulanis

Inlägg av bulanis »

mjo, det är ju inte helt fel att kunna programmera PICen när den sitter i det färdiga projektet. Plattformen som jag använder har stöd för ICSP, så det är kanske nått som liknar det som finns wisp?
Skriv svar