Jo det är som så att jag fått i uppdrag att kika på om jag kan fixa en basförstärkare åt en klasskompis. Inte till en el-bas utan till en subwoofer alltså!

Tyvärr är det som så att jag har dålig utrustning(billig multimeter från Jula) för felsökning, och det var väl en 7 år sen jag höll på me det sist, så jag är något rostig! Så jag hoppas ni här kan kanske ge mig lite hjälp på vägen.
Fel: Den brummar och ger inte ifrån sig något annat ljud. Den brummar oavsett om den är av eller på, och ljudet är konstant lika oavsett om man ändrar på gain eller delningsfrekvens. Brummandet är väldigt "hårt" och kantigt och låter som det har avklippta toppar ungefär.
Jag har tagit isär den, och vid en ockulär inspektion kan jag inte hitta nått som ser fel ut. Inget luktar bränt heller.
Apparatens uppbyggnad: Ett separat kort som har hand om signalbehandlig och av/på switchar och allt det. Ett annat kort med slutsteg och strömförsörjning på, och det har även ett dotterkort som verkar vara ett interface eller nått mellan det och signalkortet så att säga. Signalkortet och förstärkarkortets dotterkort förbinds med en 6-trådars flatkabel, som jag gissar innehåller signal, strömförsörjning(till signalkortet) och av och på signal(?).
Filmade lite med min rötna webkamera: http://www.home.no/bonecrime/stärkare.wmv
Jag ställer mig tveksam till att den verkligen är byggd för att stänga av sig på riktigt, utan snarare att den bara stänger av signalen till slutsteget men strömmen är jämt på så att säga. Energisnålt så det förslår!
Några förslag? Jag har dålig detaljkoll på förstärkarkonstruktion, men jag skulle nästan gissa på att felet sitter nånstans i nätdelen eller slutsteget. Antagligen det senare. Men sen då? Känner mig som en hopplös nybörjare!