Brummande basförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Brummande basförstärkare

Inlägg av bonecrime »

Tja!

Jo det är som så att jag fått i uppdrag att kika på om jag kan fixa en basförstärkare åt en klasskompis. Inte till en el-bas utan till en subwoofer alltså! :) Verkar vara en vanlig förstärkarmodul som jag sett går att köpa lösa i vissa audio-butiker, men det står inget märke på den. Baslådan är en "Proson AB Sub 10 FB 2".

Tyvärr är det som så att jag har dålig utrustning(billig multimeter från Jula) för felsökning, och det var väl en 7 år sen jag höll på me det sist, så jag är något rostig! Så jag hoppas ni här kan kanske ge mig lite hjälp på vägen.

Fel: Den brummar och ger inte ifrån sig något annat ljud. Den brummar oavsett om den är av eller på, och ljudet är konstant lika oavsett om man ändrar på gain eller delningsfrekvens. Brummandet är väldigt "hårt" och kantigt och låter som det har avklippta toppar ungefär.

Jag har tagit isär den, och vid en ockulär inspektion kan jag inte hitta nått som ser fel ut. Inget luktar bränt heller.

Apparatens uppbyggnad: Ett separat kort som har hand om signalbehandlig och av/på switchar och allt det. Ett annat kort med slutsteg och strömförsörjning på, och det har även ett dotterkort som verkar vara ett interface eller nått mellan det och signalkortet så att säga. Signalkortet och förstärkarkortets dotterkort förbinds med en 6-trådars flatkabel, som jag gissar innehåller signal, strömförsörjning(till signalkortet) och av och på signal(?).

Filmade lite med min rötna webkamera: http://www.home.no/bonecrime/stärkare.wmv

Jag ställer mig tveksam till att den verkligen är byggd för att stänga av sig på riktigt, utan snarare att den bara stänger av signalen till slutsteget men strömmen är jämt på så att säga. Energisnålt så det förslår!

Några förslag? Jag har dålig detaljkoll på förstärkarkonstruktion, men jag skulle nästan gissa på att felet sitter nånstans i nätdelen eller slutsteget. Antagligen det senare. Men sen då? Känner mig som en hopplös nybörjare! :cry:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Börja med att leta upp slutstegets spänningsmatning. Borde sitta två lite fetare elektrolyter ganska nära varandra i nätdelen. Annars kan det stå ex. Vcc, Vee, V-, V+, Vdd eller Vss nånstans på slutstegskortet. Har du ingen spänning får du börja felsöka i nätdelen. Men eftersom du hör brum är det troligt att du har spänning från åtminståne ena railen (Antar att den är dubbelmatad). Är det chipslutsteg och vad står det på den isåfall? (Obs, kan hända att du måste plocka loss eventuell plåtbit för att se)

edit: Meningsbyggnad
Senast redigerad av Fritzell 30 mars 2007, 18:50:53, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Tack för svaret. Har faktiskt inte kollat upp hurvida det finns spänning eller ej, har bara förutsatt det med tanke på att den har ljud för sig. Men jag ska ta och kolla upp det.

Steget ser ut att vara byggt utan IC-kretsar, men trissorna sitter mellan kretskortet och kylflänsen så jag måste bort med det för att kunna se. Antagligen ett par asiatiska FETar. Återkommer med mer detaljer.

Edit: Torde vara dubbelmatad ja, eftersom det är två trissor gissar jag på en push-pull config. Och i sånna fall antar jag att det finns fas-splitter och grejjer, och då är jag definitivt inte hemma.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej,
Kolla upp vad trissorna heter och mät över dem. Mellan Source och Drain skall det vara avbrott om det är vanliga Enh. mode Mosfet transistorer (och på vanliga bipolära också för den delen). Normalt sett borde du ha nånstans mellan +20V-40V på N-kanalens Drain och samma fast negativ spänning på P-kanalens Drain, om det nu är mosfet-trissor. Finns inte dessa spänningar är det antingen en kortslutning eller fel på nätdelen..

Fas-splitter finns väl egentligen inte i vanliga konventionella förstärkarsteg utan den kombineras/ersätts med ingångssteget+VASen men jag förstår hur du menar :). Gamla hederliga fas-splitters användes (andvänds?) i rör-steg där man enbart hade tillgång till av "halvledare" av "N-typ".
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Ah ok, läste lite om rörförstärkare förr när jag hade lite planer på att bygga en så jag kanske blandar ihop grejjerna en aning.

Förresten törs jag provköra den utan högtalare inkopplad? Min elektroniklärare på gymnasiet var hård på det, hävdade att man kunde elda upp det om man körde det obelastat.

Men jag tror inte det lär bli nå mer vettigt gjort för min del i dag, känns som jag nyss blivit överkörd av en lastbil! :oops:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Förresten törs jag provköra den utan högtalare inkopplad?

Att ett slutsteg/förstärkare skulle gå sönder utan last är lika fånigt som att ett nätaggregat skulle gå sönder för att man inte har en last inkopplad mellan plus och minus. För det är precis så en förstärkare fungerar. Är egentligen bara ett seriereglerat nätagg som följer inspänningen med en viss förstärkning och har låg utimpedans.
Vet inte riktigt hur den myten har uppstått. För det är egentligen mer riskfyllt att ha en last inkopplad, och i detta fallet extra riskabelt då en trasig förstärkare kan skicka ut likspänning vilket istället bränner sönder högtalaren. Så kan absolut köra steget utan last.
känns som jag nyss blivit överkörd av en lastbil!
Va? Berätta! :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Aja jag litade på karln, han var ju trots allt lärare på elektronikprogrammet och faktiskt extremt duktig på det. Men visst tyckte jag det verkade konstigt att man skulle elda upp det om man körde utan belastning.

Asså sov för lite i natt, å efter kvällsmaten vart jag så förbannat trött at jag måste ta en tupplur. Och när jag gör det så mår jag inte speciellt bra efter. Men bättre det än att inte kunna hålla ögona öppna alls.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Idag bör LF-slutsteg vara ovillkorligt stabila - att 'regeln' alltid köra med last härör nog från 70-talet då många förstärkarkonstruktioner hade lite si och så med stabiliteten och kunde hitta frekvens att självsvänga på och då rök tämligen kvickt några trissor. - att alltid ha last inkopplad innan påslag av spänning var klart arbetsbesparande för denna generations elektronikfolk.

När det gäller RF-slutsteg så gäller fortfarande att utgångar skall vara terminerade - dom är så termisk optimerade att chipen inte tål att få tillbaka all utsänd energi igen, alternativt att spänningen tillsamman med det reflektiva vid olycklig fasvinkel kan bli dubbelt så hög som trissan normalt jobbar vid - och det blir en blueflash...

Det var inte allt för många år sedan man själv fick räkna ut och stabilisera OP-ampar i olika kopplingar med en extrakonding - är det någon som kommer ihåg sådant längre...

Det är också många diskanter som har brunnit pga sjävsvängande slutsteg alternativ körts för hårt med klippande musik (ger övertoner där all övertonseffekt hamnar i diskanten även om det inte alltid hörs.) - diskanter är sällan byggda för att klara hela förstärkareffekten kontinuerligt sas.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Hmm kan inte få bort kortet, har alldeles för kassa verktyg. Hårt åtdragna stjärnskruvar gjorda i typ tenn + dålig mejsel med fel storlek = inte bra! Trycker på allt jag orkar och vrider försiktigt ... jaa den släpper .. HACK .. rund skruv. SUCK! Bor i studentrum nu men åker hem om ett par veckor där jag har riktiga verktyg så jag får fixa det där då. Det suger, men det är inte mycket jag kan göra. :(
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vi förstår. :)

Lycka till med felsökningen.
Skriv svar