vill ha en kvittens på att en triggsignal har kommit fram, och som det ser ut nu är det bästa att blinka till med något, tyvärr måste det fungera i fullt dagsljus och 360 grader runt om, ska prova med starka ljusdioder men tror inte på det, nästa steg blir strobbo, men frågan är vilken färg sysns bäst i direkt starkt solljus??
man kan ju prova sig fram men här på forumet brukar det finnas mycket kunskap innom dom mest skillda områden
Eftersom jag gillar ljud...:
Kanske något som låter? En liten oscillator med högtalare. Vill man inte höra samma pip varje gång så lägger man till en till oscillator (med betydligt lägre frekvens) som ändrar frekvensen på den första.
Ljud fungerar väl bra i dagsljus inga problem att välja färg då. Ouups glömde "tonfärg"
Var det inte blått som var bäst enligt blåljusmyndigheten? Gult tycker jag är mindre kallt och därför trevligare, speciellt på strobolampor. Inte speciellt vetenskapligt, men en åsikt i varje fall
Myndighetsfärgen blå beror på att ögat är mer känsligt för den färg samt att det är ganska lite blått ljus i vardagen. Samtidig är blå väldig bra i dimma.
Men det som avgör synbarhet är kontrasten, alltså duger en cirkel med starka LED helt OK om man ser till att de har ett litet tak över och har svart bakgrund.
ljud är icke ok, ska vara till lerduvekastaren och då är det hörselskydd som gäller
har en trådlös triggknapp och man ska se att signalen kommer fram, speciellt när man skjuter själv, för då har man en fördröjning på några sekunder så man kan göra sig skjutklar
ska prova röda lysdioder mot mörk bakgrund
sen kom jag på en annan sak som skulle kunna funka, en semafor, eller liknande, en paddel som sticker upp ur en låda och roterar runt sin egen axel några varv, syns bra även i mörker om man lyser upp den med några lysdioder
Ögat är ju så finurligt att det anpassat sin känslighet efter vilket ljus som är vanligast. Solljuset innehåller mest ljus kring blågrönt (straxt över 500 nm) och ögat anses ha sin topp vid ca 550 nm. Därför spelar det mindre roll vilken våglängd du kör med om du ska köra i solsken. Om du kör när det är lite skumt är grönt klart bäst! Visserligen innehåller naturen ganska lite rött så det är väl den bästa kompromissen färgmässigt.
Som Icecap säger så är det ju kontrasten som är det viktiga. Sen upptäcker ju ögat förändringar bra, så om du kör med en pulsfrekevens på ca 1-3 Hz har du nog också lättare att se signalen.
är cyan bra i synbarhetsynpunkt? har alldrig sett dom ordentligt irl
frågan är om man ska några linser överhuvudtaget?
jag vill ju ha så stor synbarhetsvinkel som möjligt, mest horisontellt men även ganska stort i vertikalled