synbarhet

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

synbarhet

Inlägg av grym »

vill ha en kvittens på att en triggsignal har kommit fram, och som det ser ut nu är det bästa att blinka till med något, tyvärr måste det fungera i fullt dagsljus och 360 grader runt om, ska prova med starka ljusdioder men tror inte på det, nästa steg blir strobbo, men frågan är vilken färg sysns bäst i direkt starkt solljus??

man kan ju prova sig fram men här på forumet brukar det finnas mycket kunskap innom dom mest skillda områden :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eftersom jag gillar ljud...:
Kanske något som låter? :) En liten oscillator med högtalare. Vill man inte höra samma pip varje gång så lägger man till en till oscillator (med betydligt lägre frekvens) som ändrar frekvensen på den första.

edit: Oups... "synbarhet"... :oops:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ljud fungerar väl bra i dagsljus inga problem att välja färg då. Ouups glömde "tonfärg" :lol:

Var det inte blått som var bäst enligt blåljusmyndigheten? Gult tycker jag är mindre kallt och därför trevligare, speciellt på strobolampor. Inte speciellt vetenskapligt, men en åsikt i varje fall :oops:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Blå lampor fick väl myndigheterna för att inte fienderna skulle se dem? :roll:
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Har också hört att dom bytte bort dom röda mot blå för att det var svårare att se från luften... så kanske rött ljus vore bäst då?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Myndighetsfärgen blå beror på att ögat är mer känsligt för den färg samt att det är ganska lite blått ljus i vardagen. Samtidig är blå väldig bra i dimma.

Men det som avgör synbarhet är kontrasten, alltså duger en cirkel med starka LED helt OK om man ser till att de har ett litet tak över och har svart bakgrund.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ljud är icke ok, ska vara till lerduvekastaren och då är det hörselskydd som gäller

har en trådlös triggknapp och man ska se att signalen kommer fram, speciellt när man skjuter själv, för då har man en fördröjning på några sekunder så man kan göra sig skjutklar

ska prova röda lysdioder mot mörk bakgrund

sen kom jag på en annan sak som skulle kunna funka, en semafor, eller liknande, en paddel som sticker upp ur en låda och roterar runt sin egen axel några varv, syns bra även i mörker om man lyser upp den med några lysdioder

men enklast vore en bunta lysdioder
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Ögat är ju så finurligt att det anpassat sin känslighet efter vilket ljus som är vanligast. Solljuset innehåller mest ljus kring blågrönt (straxt över 500 nm) och ögat anses ha sin topp vid ca 550 nm. Därför spelar det mindre roll vilken våglängd du kör med om du ska köra i solsken. Om du kör när det är lite skumt är grönt klart bäst! Visserligen innehåller naturen ganska lite rött så det är väl den bästa kompromissen färgmässigt.

Som Icecap säger så är det ju kontrasten som är det viktiga. Sen upptäcker ju ögat förändringar bra, så om du kör med en pulsfrekevens på ca 1-3 Hz har du nog också lättare att se signalen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag skulle bygga triggsignal med 3st cyanfärgade luxeon K2 med var sin fraen FHS-lins, medium spridning:

http://www.fraensrl.com/images/Fraen_FH ... asheet.pdf

En drivkrets som kastar igenom en puls på 1A+ så kommer du inte kunna att missa dom :D

EDIT: Wide lens vore bättre ser jag :)

http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=360
http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=352

Dem kombinationen fungerar också :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är cyan bra i synbarhetsynpunkt? har alldrig sett dom ordentligt irl

frågan är om man ska några linser överhuvudtaget?
jag vill ju ha så stor synbarhetsvinkel som möjligt, mest horisontellt men även ganska stort i vertikalled
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

om man sätter linser på 45 grader eller mera så är det det fortfarande en rätt stor vinkel... men man kan naturligtvis köra utan också.

Jag har en cyan här, jag tycker att det är en av dom tydligaste färgerna att se, och ögat är väldigt känsligt i det spektrat.

Annars är Röd/Orange ett väldigt bra val ur signalsynpunkt också.
Skriv svar