Nu går jag en automationsteknikerutbildning, i utbildningen ingår 1/3 praktik. På företaget som jag har haft praktik nu under våren har jag kommit över en larmsirén som inte precis är den tystaste på marknaden om jag säger så.
Tanken är att jag ska ha nån form av ljusbom/rörelsedetektor/ultraljuds/infraröd givare vid fönstrena. T.ex en ljusbom 20cm över nederkanten på insidan av fönstrena. Och sen en microbrytare inne i låset i dörren samt reläer och strömförsörjning till allt ihop.
När larmet är på så ska det börja tjuta som f-n 30 sekunder efter att någon påverkar någon av givarna vid fönstret eller bryter upp dörren (öppnar den när låskolven är i fel läge)
Det ska låta så pass högt att inte bara tjuven skräms på flykten utan även grannarna ska höra det och ringa snuten om jag ej är hemma.
Vilken slags givare skulle du välja? Hur ska jag lösa problemet med att larmet är urkopplat om tjuven skruvar ur mina servissäkringar först?
(Tänk på att jag är fattig student numera så anläggningen får inte kosta mer än nån tusing högst