Hemmagjort inbrottslarm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Kontakt:

Hemmagjort inbrottslarm

Inlägg av EPG »

Är man lite av en prylbög som jag är så vill man gärna inte att någon idiot bryter sig in hemma hos en när man inte är hemma och snor ens grejer.

Nu går jag en automationsteknikerutbildning, i utbildningen ingår 1/3 praktik. På företaget som jag har haft praktik nu under våren har jag kommit över en larmsirén som inte precis är den tystaste på marknaden om jag säger så.

Tanken är att jag ska ha nån form av ljusbom/rörelsedetektor/ultraljuds/infraröd givare vid fönstrena. T.ex en ljusbom 20cm över nederkanten på insidan av fönstrena. Och sen en microbrytare inne i låset i dörren samt reläer och strömförsörjning till allt ihop.

När larmet är på så ska det börja tjuta som f-n 30 sekunder efter att någon påverkar någon av givarna vid fönstret eller bryter upp dörren (öppnar den när låskolven är i fel läge)

Det ska låta så pass högt att inte bara tjuven skräms på flykten utan även grannarna ska höra det och ringa snuten om jag ej är hemma.

Vilken slags givare skulle du välja? Hur ska jag lösa problemet med att larmet är urkopplat om tjuven skruvar ur mina servissäkringar först?

(Tänk på att jag är fattig student numera så anläggningen får inte kosta mer än nån tusing högst :wink: )
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Rörelsedetektor är väl enklast om man inte känner för att sätta magnetsensorer på alla fönster och dörrar..

> Hur ska jag lösa problemet med att larmet är urkopplat om tjuven skruvar ur mina servissäkringar först?
Låt larmet drivas av en blyackumulator som alltid underhållsladdas när det finns ström i uttagen.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Denna har jag själv funderat på många gånger.. Har inte köpt en än dock för om jag känner mig själv rätt så blir den bara liggandes.. :P

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 227624.htm
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Flyttad...
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ir-deckare finns färdiga att köpa. Lämpligast placerad så den känner av rörelse
i områden som måste passeras för att förflytta sig mellan rummen i bostaden.
Samt de rum där mest värdefullt saker finns, dator, tv osv..
Magnetsensor på dörrar.

Självklart så bör alla larmsystem ha batteribackup.
Någon form av utlarmning via telefon är att rekomndera, då de flesta tjuvar inte bryr sig så värst mycket då larmet gått, dom är snabba!

Varför ska larmet vänta 30s innan det börjar larma?
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

använd för inte en brytare till låskolven om du inte har ett rejält säkerhetslås och en ytterdörr utan fönster.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ljusbom har dom på SKF här i Katrineholm. Samt att dom hade dörrarna öppna på flera skepp (taket, ser ut som ett skepp (båt) som ligger upp och ner) sommaren som var (2006) vilket resulterade i att brandlarmet gick, trolig orsak var tydligen att solen påverkat någon ljusbom på något sätt trodde dom då jag var där iaf. Vet inte om dom kom fram till någon 100% orsak senare dock.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

använd för inte en brytare till låskolven om du inte har ett rejält säkerhetslås och en ytterdörr utan fönster.
Microbrytaren monteras inne i själva låshuset så dörren behöver inte vara så bastant :)
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jojo. men jag menade inte att man skulle manipulera microbrytaren utan själva låset. Antingen genom att dyrka upp det (rätt enkelt med ett vanligt lås, även om inte många tjuvar använder detta) eller genom att knacka sönder rutan i dörren och låsa upp med låsvredet på insidan.

Som han har beskrivit funktionen på brytaren så antar jag att larmet inte reagerar om låskolven är i upplåst läge och man öppnar dörren.

"När larmet är på så ska det börja tjuta som f-n 30 sekunder efter att någon påverkar någon av givarna vid fönstret eller bryter upp dörren (öppnar den när låskolven är i fel läge)"
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Alternaitvt kan man ta ett 9-tillhållarlås och montera brytaren i...

Och du behöver inte vara rädd för att någon ska lyckas på något sätt knäcka något i låset så att kolven åker in och deaktiverar larmet. För 9 st mässingtillhållare håller för ganska stora krafter...
Köper du dubbelax-lås ("kassaskåpsnyckel") så är det frågan om du över huvud taget behöver larm....

Se dock till att magnetbrytaren indikerar att dörren är stängd innan larmet aktiveras efter signal från mikrobrytaren. (så att larmet inte aktiveras om man låser låset med dörren öppen

Sedan kan det vara bra att sätta heltäckande skylt på insidan (gissa varför!)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Sedan kan det vara bra att sätta heltäckande skylt på insidan (gissa varför!)

Förbjudet med heltäckande på insidan, brandmyndigheten :!:
sebastiannielsen
Kontakt:

Varför skulle det vara det? Om det är heltäckande på insidan, kan du inte låsa innefrån heller.

Meningen med den heltäckande skylten är att man inte ska kunna _låsa_ tillhållarlåset innefrån, och då aktivera larmet medans man är inne.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Varför skulle det vara det? Om det är heltäckande på insidan, kan du inte låsa innefrån heller

Men någon annan kan ju låsa från utsidan, och då kan man ju inte komma ut om det börjar brinna :(
Så tycker brandgubbarna och jag tror dom kan lite i sådana fall.
sebastiannielsen
Kontakt:

Jaha, då får man ta till något annat...
Något som blockerar nyckelhålet på insidan när dörren är upplåst...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En lösning på lås är att ha ett extra lås på insidan som bara kan låsas från insidan. det vanliga låset kan du fortfarande öppna från både utifrån och inifrån.

Edit: Låset på insidan brukar vara lite svagare än det vanliga. Brankåren brukar rekomendera att en säkerhetsdörr bara låses med låset på insidan. Beror på att det inte går bryta upp dörren annars.
Skriv svar