Batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Batteri

Inlägg av squiz3r »

Jag såg reserv mobilbatteri till en t28 för 20kr. Är det något att ha till hemma byggen? Edit: hur laddar man dem?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Så, då var man hemma igen. Anledningen till att jag skrev så lite var att jag satt på sjukhuset o skrev på mobilen. :dead:

Det är biltemas utbytnings batteri, på förpackningen står det: 3,6v 1000mAh T28/R320 Li-ion. Vad ska jag ha för laddare till det, kan man bygga en själv? Kan man parallel/serie koppla dem?

Edit: Ericsson

//Daniel A
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vad ska jag ha för laddare till det, kan man bygga en själv?

Japp. Men jag skulle då starkt rek specifika kretsar till det då felladdning kan göra att batterierna blir förstörda och/eller i värsta fall tom tar eld och eller exploderar. Ett ex på krets att använda och tips på att tillverka en komplett laddare för sådana här batterier kan du hitta här.

Kan man parallel/serie koppla dem?
Serie japp, parallell om alla involverade är laddade till samma nivå.

Nu vet inte jag om detta batteripack har inbyggda kretsar i sig och då är det kanske inte så enkelt att bara ladda det rakt av. Men är du bara ute efter batteriet i sig innanför höljet så är det nog bara att ta ut det därifrån skulle jag tro. Men 20:- st tycker jag är så billigt så det skulle man ju annars bara kunna offra någon för att öppna i så fall.

Men ersättningsbatteri + Biltema hyser jag kanske inte så stort hopp till när dessa kombineras men visst batterierna kanske fungera hur bra som helst en bra tid framöver, och 20:- är billigt även om dom kanske bara skulle hålla några få månader eller så.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

squiz3r>>jag satt på sjukhuset o skrev på mobilen

Öh, sjukhus + mobil = ???
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Han har väl blivit utslängd och det är därför han skriver på en dator där hemma nu. :roll: :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det var en koridor där man fick använda mobil :)

//Daniel A
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Kan man bara "bryta" av kretskortet o använda batteriet, jag har tänkt ha det som backup batteri så det kommer sitta på underhålls laddnig för det mesta. batterierna har tre kontakter.

//Daniel A
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

T28 batteriet innehåller såvitt jag minns endast ett PTC motstånd av Polyfusetyp.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan Li-ion verkligen underhåll laddas?

Förresten vad är artnumret till det batteriet? Hittar ingenting på Batterier eller T28 när jag söker. :?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Henry skrev: Kan man parallel/serie koppla dem?
Serie japp, parallell om alla involverade är laddade till samma nivå.
Kan jag tolka det som att om de är olika åldrade är det inte bra eller/och att bara färdigladdade inte uppladdning i parallell?

Jag har ett projekt där jag vill byta ut 4st döda NiCd R14 3500mAh i serie (går även med 4st alkaliska). Tänkte först byta mot NiMh R14 men dessa kostar skjortan. Så jag tänkte att om jag byter dessa mot NiMh R6 2500 och parallell kopplar dessa, så blir det billigare än R14 och ger dessutom mera energi. Dubbel uppsättning R6 skulle även rymmas i batteribrunnen även om det blir tajt.

Sedan tänkte jag att dessa Li-ion 2* 2st i serie i parallell skulle kanske sitta fint. Men är de inte bra att ladda i parallell, desssutom håller tvivelaktigt länge är det kanske bättre med NiMh?
Ursäkta trådlånet.

Edit: glömt frågetecken
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om ett batteri är halvt urladdad och då har en lägre spänning och du parallellkopplar detta till ett som är fulladdat med en högre spänning så blir det en strömrusning från det med högre spänning till det med lägre då dom har olika potentialer, vilket gör att du har 2 batterier med i princip 75% kapacitet kvar. Om batterierna är parallellkopplade så kommer alla att få samma laddström då den sammanlagda spänningen hos batterierna inte kommer att nås förränn alla har samma spänning över sig. Detta gör att var och ett batteri kommer att laddas i princip som det skall. Vid seriekoppling kan det vara annorlunda, för är det ett batteri som inte är lika urladdat som dom andra, av en eller annan anledning, så kommer alla batterierna inte att bli lika mycket laddade. Detta brukar man kompensera genom att man helt enkelt laddar batterierna var för sig och inte i seriekoppling, för att få ut max kapacitet ifrån dom. Men är alla batterierna nya och/eller alltid har mer eller mindre samma spänning över sig efter att dom blivit urladdade, så är sannolikheten för att ett batteri inte blir rätt urladdat/laddat väldigt liten.

Sedan skall man inte blanda äldre batterier med nya då det kan orsaka diverse problem vid både laddning som urladdning. Om du har ett gammalt batteri som har en lägre kapacitet just pga att det är gammalt och du seriekopplar detta till några nya som har en högre kapacitans så kommer du i princip bara att kunna få ut den kapaciteten som finns i det äldre batteriet då det inte kan ge mer än vad det har. Fortsätter man ändå att ladda ur dom andra genom detta så kommer strömuttaget att sjunka mer och mer då den inre resistansen i det urladdade batteriet ökar, dessutom kommer det att bli kraftigt urladdad vilket med stor sannolikt gör att det inte kommer att kunna laddas igen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Här är det ju nya batterier det är fråga om. Då är det bara att bestämma om 8st R6 NiMH i ett packet som ger 4.8V eller 4st Li-ion i packet.

Det känns inte lika säkert med biltemapacketen därför lutar det åt NiMh?
Aftonbladet eller expressen?
Skriv svar