Litet mixer-schema..
- funkis
- Utsparkad, på semester
(i tonläge som en burlesk mamma från Söder i Stockholm anno 1942).JimmyAndersson skrev: Att det står 741 beror mest på att den låg närmast, men så fel är den ändå inte. Ljudet ska ju komma från två datorer med vanliga soundblaster-kort så det vore lite meningslöst att sätta lågbrusiga högpresterande op-ampar här. En dator genererar oftast störningar och brus till ljudkortet än en 741a.

Vad har vi sagt om det här med att bygga med museie föremål?
- JimmyAndersson
- Kontakt:

Visserligen är det några hundra TL072 påväg hitåt, men det vore att elda för kråkorna i det här projektet.

Fritzell:
Sant, jag borde nog testa schemat på labbplatta innan. Om jag klarar mig utan offset-justering så räcker det med ett ensidigt kort.
Pern:
Det schemat påminner om version 3 av mitt schema. Men jag ser att mic-ingången har samma förstärkare som line-ingångarna. Så mic-ingången är alltså egentligen i line-nivå?
Jag behöver ju inte mic-delen i mitt fall, men jag blev lite nyfiken..

- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Såhär kommer det nog bli:

Det blev två banor som jag inte lyckades med, men det får bli sladdar där istället.
Layouten är alltså baserad på det sista schemat jag postade.
Finns det någon chans att det kan dra så lite ström att man kan driva det från en USB-port? (Isåfall kan man fixa en negativ spänning med t.ex en MAX634 eller liknande.)

Det blev två banor som jag inte lyckades med, men det får bli sladdar där istället.

Layouten är alltså baserad på det sista schemat jag postade.
Finns det någon chans att det kan dra så lite ström att man kan driva det från en USB-port? (Isåfall kan man fixa en negativ spänning med t.ex en MAX634 eller liknande.)
JimmyAndersson skrev: Pern:
Det schemat påminner om version 3 av mitt schema. Men jag ser att mic-ingången har samma förstärkare som line-ingångarna. Så mic-ingången är alltså egentligen i line-nivå?
Jag behöver ju inte mic-delen i mitt fall, men jag blev lite nyfiken..
Det var bara summasteget , här är resten av schemana.

Flytta ner R9 10mm åt vänster och 10mm neråt så slipper du den långa trådbygeln.

Den högsta kostnaden för detta projekt är ju arbetskostnaden! Om inte det påståendet stämmer så har du dålig lön!JimmyAndersson skrev:Slutkostnaden blir ca 75-80kr och då har jag ändå överdrivit komponentpriserna. Hela apparatens storlek är ca 8x8x1cm. Kjell's mixer är större både till storleken och priset.

Ja det skulle vara rätt skoj att sammanställa ALL tid som lagt på detta projekt. Både av Jimmy och "oss konsulter" som läst tråden, skrivit tips, klistrat in bilder etc.
Man får väl räkna bort de som läser trådar på arbetstid, dom har ju redan fått betalt. 
De 70-80:- som kortet beräknas kosta är ju vad en konsult vill ha betalt för fem minuters arbete.
...jahaja, nu har Jimmys mixer skenat iväg ytterligare några tior eftersom jag skrev detta.

De 70-80:- som kortet beräknas kosta är ju vad en konsult vill ha betalt för fem minuters arbete.
...jahaja, nu har Jimmys mixer skenat iväg ytterligare några tior eftersom jag skrev detta.

- JimmyAndersson
- Kontakt:

"Den högsta kostnaden för detta projekt är ju arbetskostnaden! Om inte det påståendet stämmer så har du dålig lön!"
Men jag pysslar förstås med detta på min *fritid* när jag ändå inte skulle ha gjort något som drar in pengar. Därför kan man inte räkna in arbetskostnaden.
"Flytta ner R9 10mm åt vänster och 10mm neråt så slipper du den långa trådbygeln."
Ah, så klart!

Pern: Trevliga scheman!

Men jag ser att mic-förstärkaren ger en inverterad signal. Det ger lite problem om du samtidigt har t.ex en cd-spelare ansluten till LineIn och förstärkare + högtalare på utgångarna. Om mikrofonen tar upp musiken från högtalarna så kommer de frekvenser som du dämpat med eq-delen att *öka* i volym. Resten av musiken kommer sänkas i volym. Så mic-förstärkaren fungerar som en fas-styrd eq. Hur mycket det märks beror på hur snabba op-amparna är. Det kan även märkas genom att rundgångskänsligheten blir lite annorlunda.
- JimmyAndersson
- Kontakt: