Identifiering av komponenter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Styrbjoern

Identifiering av komponenter

Inlägg av Styrbjoern »

Tjipp!

Tar tacksamt emot tips ang. vilka komponenter som döljer sig bakom nedanstående beteckningar.
Var ett par år sen jag pysslade med dylikt varje dag så jag känner mig rejält rostig ;)

Termistor: KTY S M4 10-7 (TO92 kapsel)
Min gissning är Infineon 10-7 partnr Q62705-K111 , ersättningskomponent?

Diod: ST 10B C040
Är väl en vanlig standarddiod, tips på ekvivalent komponent?

Kondensator: 1T9 u1K63
Är väl en vanlig 0,1uF/100nF 63V, vad står 1T9 för?

Samtliga tips med ersättningskomponenter och inköpsställen mottages tacksamt.
Senast redigerad av Styrbjoern 27 mars 2007, 20:09:56, redigerad totalt 3 gånger.
Styrbjoern

Inlägg av Styrbjoern »

Hmmm, 105 visningar och inte ett svar...är det för enkelt eller för svårt?

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan ju tex vara att ingen vet, eller att ingen orkar lägga ner tid för att leta upp ett svar eller att kanske ingen orkar svara eller alla 3 alternativen.

Bara för att man lägger upp en fråga här så är inte det automatiskt det samma som att man får svar. :)

Beteckningarna på kondingen skulle kunna vara att det är toleransen på kapacitansen och vilket temperaturområde som kondingen kan arbeta i tex. Har man inga speciella krav på just det så kan man nog bortse ifrån det. Det andra vet jag ej utan måste i så fall leta upp och det orkar jag inte lägga ner tid på just nu, men sök på bokstavskombinationerna på tex google och se om du kanske kan få tag på ett datablad så att du sedan kan lista ut vad du kan ersätta den med om du jämför med tex Elfas utbud.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På ELFAs sida är KTY temperatursensorer á la PT1000
Styrbjoern

Inlägg av Styrbjoern »

Då tar jag och svarar mig själv för enkelhetens skull.

KTY S M4 10-7
Borde vara en Infineon 10-7 som kan ersättas med Philips KTY 81-222

1T9 u1K63
Är en metalliserad polypropylenkondensator, 0,1 µF 63V

ST 10B C040
Verkar vara en Schottkydiod, gräver vidare...

Nån som har erfarenheter av conrad.se?
De verkar ju ha ett rejält utbud av komponenter.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den som letar han finner. :wink: :)

Conrad har jag själv inte haft några problem med men det finns dom här som har haft några har jag för mig, med tex att dom fått fel grejer. Skulle nog dock ändå kunna rek dom.
Styrbjoern

Inlägg av Styrbjoern »

Jao, men jag saknar de feta böckerna med listor över ekvivalenta komponenter som fanns att tillgå näg jag jobbade med såna här prylar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har själv inga uppslagsböcker, men då är det att söka efter data på den komponenten man har och sedan söka efter någon som har så passande data som möjligt, eller tom lite bättre om så skulle behövas. Själv hittar jag info till uppskattat 90 - 95% av grejerna jag söker efter på nätet och ibland kan det krävas lång tid innan man hittar något och ibland kan det gå på bokstavligen 2 sekunder. Sedan är det bara att söka efter en produkt med dom egenskaperna.
Skriv svar