Köpa bra spindel?
Köpa bra spindel?
Jag är lute sugen på att köpa en bra spindel med motor och hela kittet till min cnc-fräs. Den skall helst kunna hålla konstant varvtal, inte väga jättemycket mer än 3kg samt helst ha något bra sätt att monteras på.
Om det finns möjlighet till skruvchuck så är det ett stort plus. Då kan man kanske klara sig med spännhylsor på 8mm, 6mm och 1/8".
Tips om vad och var man kan köpa mottages tacksamt!
Om det finns möjlighet till skruvchuck så är det ett stort plus. Då kan man kanske klara sig med spännhylsor på 8mm, 6mm och 1/8".
Tips om vad och var man kan köpa mottages tacksamt!
Jag har varit lite sugen bå en kress fme 850 eller 1050 http://cnc-plus.de/index.php?cat=c57_Spindles.html . Är det någon som har erfarenheter av dom?
Jag har länge funderat på att byta ut min Dremel multipro till någon maskin som man inte behöver lägga ned 5 minuter på att få verktygen centrerade (lite irriterande om man har en 0,25mm borr och diametern ser ut att vara dubbelt så stor när man startar maskinen). Är det någon som vet om centreringen fungerar bättre på kress maskiner? - de tycks ju ha koniskt fäste på sina spännhylsor, i jämförelse med dremelns raka i aluminium som glappar ganska bra. Låter de mycket?, kan man använda kress på lägsta fart utan att behöva ha hörselskydd på sig?.