Begriper mig inte på hur en MAX1811 kopplas in till 3.3 volts komponenter. De scheman jag hittat på nätet visar hur 1811:an driver batteriet och sedan parallellt rakt ut till resten av kretsen. Men 1811:an ska ju ladda batteriet med 4.1 eller 4.2 volt? Även om det är ett 3.6 volts LiIon/LiPo batteri. Kommer då inte 4.2 volt att läggas ut på hela kretsen?
Absolut riktigt. Mega161 har inga problem med det. Förmodligen tål också de övriga komponenterna spänningen annars skule det inte vara gjort så. Det är många som byggt den och är nöjda med den. Du kan leta reda på databladen och kolla.
Den nominella matningsspänningen verkar ligga på 2,5V-3,6V. Om du skulle lägga en schottkydiod i serie med både den analoga och digitala matningen skulle du ligga nästan inom säkra området. 0,4V förbättrar säkert livslängden en hel del. En kiseldiod ger ändå mer. Man skulle kunna labba med att ta bara digitala delen eller analoga delen.
Själv så har jag en som jag använt en hel del utan bekymmer. Om det var så att det var ett bekymmer tycker jag att det skulle synts på forumet.
Tack för tipsen med dioder, det hade nog löst problemet! Har dock funnit att det finns billiga spänningsregulatorer med låg dropout (spänningsfall), och det känns bättre att ha en sådan för hela kretsen, monterad direkt efter batteriet!
Har du kollat så att du inte förkortar driftstiden drastiskt!
Hur ser urladdningskurvan på batteriet ut, jämfört med vad som ldo behöver? Finns det någon risk att ldo orsakar att AVR'en får hicka!
Problemet blir då kanske när du kör på batteriet. Är inte så erfaren när det gäller sådana problem. Brukar själv försöka undvika att hamna där, vilket är lättare när utrustningen inte är batteridriven. Men man lär sig på att prova.
Tror inte jag förkortar driftstiden, spänningsfallet över vreg är i storleksordningen 0.15 volt och den drar bara några 10-tal µA själv. Att köra den högre spänningen över PIC (det är en sådan jag använder) tror jag däremot skulle göra att den i sig drar betydligt mer extra ström. Bara en kvalificerad gissning, men det är ju betydligt fler transistorer i en PIC än i en vreg. Så länge man har god avkoppling till spänningsmatningen till PIC:en borde den inte störas av en vreg väl?
PIC:en är en ren 3.3 volts-krets också så jag vill inte ge den högre spänning heller.
Låter väldigt vettigt. Lycka till, du verkar ha en del att jobba med framöver. Hoppas att du lägger upp en projekttråd senare så vi får följa framstegen.