Jepp, op-ampar har oftast (alltid?) kortslutningskydd på utgången.
edit: bytte "motstånd" mot "kortslutningskydd".
Var hittar man Rane's servicemanualer?
edit 2: Tidigare skrev du:
"Proplemet är ju att man använder inverterandeförstärkare som ger låg ingånsimpedans beroende på motstånden, så spänningsföljare på ingånarna kan vara lämpligt."
Jag tänkte inte på det tidigare, men om jag lägger till en spänningsföljare på ingångarna så blir det ju inte en vanlig summatorkoppling längre? In-impedansen är väl inget problem om jag låter motstånden till op'n (i summatorkopplingen) vara tillräckligt höga?
Sedan behöver man inte ha en inverterande förstärkare för att förstärkningen ska minska om man kopplar såhär:
Ingång---motstånd1---plusingång på OP.
Utgång på OP---motstånd2---minusingång på OP.
Minusingång på OP---motstånd3---GND.
Motstånd2 och motstånd3 blir ju en spänningsdelare som gör att man får en negativ återkoppling. Om motstånd2 och motstånd3 är lika så blir förstärkningen "gånger två". Men nu skulle jag ju ha en spänningsföljare, så då blir det såhär:
Ingång---motstånd1---plusingång på OP.
Utgång på OP---minusingång på OP.
Dvs en icke-inverterande spänningsföljare.
Varje ingång kopplas alltså till ett motstånd och vidare til OP'ns plusingång. Det borde ju bli rätt? Det enda jag är osäker på är vad som bestämmer ut-impedansen...
Klockan är visserligen 05:31 när jag skriver den här sista editen, men det känns som om jag har tänkt rätt.