LCD i 4-bitars interface mode, irriterande

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

LCD i 4-bitars interface mode, irriterande

Inlägg av mri »

Har lekt några dagar med en 2x16 teckens LCD, styrd från en MCU. LCDn heter YJ-162A och har en KS0066U controller. 44780 kompatibel antar jag. Den fungerar fint. Jag kan skriva text både i 8 och 4 bitars interface mode. Jag tänkte köra den i 4-bitars interface mode via ett skiftregister för att spara på I/O pinnarna på MCUn.

Från power-up är LCDn i 8-bitrs mode och man börjar initieringen med att sätta den i 4-bitars mode. Det här fungerar fint det också. Vad som irriterar mig är att när jag resettar MCUn nästa gång, vilket ju händer ganska ofta när jag debuggar koden i MCUn, utan att ta bort strömmen till LCDn, då är ju LCDn redan i 4-bitars mode och den nya initieriengen går åt skogen. Vad som händer är att initieringskoderna misstolkas så att LCDn bara använder 1 textrad.

Är det här ett känt fenomen? Finns det nåt sätt att komma runt det? Dvs oberoende av om LCD redan är i 8 eller 4 bitars mode, få initieringen korrekt. Och ja, jag är för lat för att knäppa av strömmen till LCDn för varje reset.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Koppla då spänningsmatningen till -MCLR på så sätt att den bryts när du resetter.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Hmm.. ok, där var en ide. Tack! Jag kan ju styra matningsspänningen till LCDn från en ledig pinne på skiftregistret. Bakgrundsbelysning tänkte jag ju styra på samma sätt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kan du inte i initieringen sätta om den först till 8-bit mode ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När den väl är initierat till 4/8-bit mode kan man inte ändra den till motsatsen utan en reset.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Om det är en Hitachi-standard modul så uppfattar jag databladet som att man skall kunna göra en softreset. Har aldrig provat att göra det i 4-bit mode eftersom jag inte har använt det läget någon gång, så reservation för att det inte går då.

Reset görs genom att skriva ett reset-kommando 3 gånger och med viss väntan mellan varje gång. Kommandot är utformat så det skall tokas rätt oavsett i vilken mode displayen står. Läs i databladet och prova.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag ser inget i HD44780 kommandona som skulle hindra att
man från 4-bits mode sätter om den till 8-bits mode, men jag
ser i och för sig inte varför man skulle behöva göra det).

Dessutom, eftersom att sätta om den till 4-bits mode är en
av de första saker man gör i alla fall (före övrigt "initiering"),
vad är det som inte fungerar ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har aldrig haft problem att ominitiera en LCD i 4-bitars mode.

Däremot bör du kanske tömma skiftregistret innan du påbörjar initieringen
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag gissar på att problemet är att han inte väntar de rätta tiderna mellan reset-kommandona, eller helt har missat denna del av initieringen.

Posta init-koden, det är bästa sättet att kunna få ett tydligt och exakt svar på vad som har blivit fel.
Senast redigerad av Marta 25 mars 2007, 13:06:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

sodjan: jag läste databladet igen och det är FORMATET man inte kan ändra.... så tydligen kan man byta friskt mellan 4 och 8-bit interface. My bad.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Hey! Tack för tipsen, nu fungerar det! Jag utgick från databladet till KS0066U. När jag nu kollade på HD44780 ingår där fler steg och lite annan timing i initieringen. Bl.a. att först alltid sätta den i 8 bitars mode och sen gå över till 4 bitars.
Finemang! Där spara jag in 1st FET :D
Skriv svar