Enkelt basfilter, aktivt?
För 1:a ordningens filter blir brytfrekvensen = 1/(2pi*R*C)
För 2:a ordningens filter blir brytfrekvensen = 1/2pi(R1*R2*C1*C2)^0.5
^0,5 är samma som andra roten ur. Så allt innanför paratesen ska du ta roten ur.
Fördelar är: du får både bättre ingåns- och utgångs-impedans. Inga förluster i överförings karistiska. Nackdelarna är att du kan bli tvungen att ha dubbelmatning.
Annars om du tar en enkel spänningsföljare före ditt lågpassfilter kanske dina problem med lågutsignal försvinner. Du kan säkert hitta hur du löser detta för enkelmatning i op-förstärkarens datablad.
För 2:a ordningens filter blir brytfrekvensen = 1/2pi(R1*R2*C1*C2)^0.5
^0,5 är samma som andra roten ur. Så allt innanför paratesen ska du ta roten ur.
Fördelar är: du får både bättre ingåns- och utgångs-impedans. Inga förluster i överförings karistiska. Nackdelarna är att du kan bli tvungen att ha dubbelmatning.
Annars om du tar en enkel spänningsföljare före ditt lågpassfilter kanske dina problem med lågutsignal försvinner. Du kan säkert hitta hur du löser detta för enkelmatning i op-förstärkarens datablad.
Desto högre ordning desto brantare klipper filtret av. Du kanske har hört talas om 6 dB/oktav vilket är ett 1:a ordningsfilter, och 12 dB/oktav vilket är ett 2:a ordningsfilter. Man kan lätt se på ett filter vilken ordning det är genom att kolla hur många kondensatorer det är. Annat namn är 1 pols respektive 2 polsfilter.
Jag har dessa op-ampar hemma så vilken av dem är bäst för detta ändamål? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 217765.htm och http://cache.national.com/ds/LM/LMC6041.pdf
//Daniel A
//Daniel A
LMC6041 kan du strunta i - väldigt långsam (förstärkning 1ggr redan vid 75 KHz) och högt brus 83 nV/Hz^0.5 - den är verkligen optimerad för låg strömförbrukning med dom nackdelar det innebär.squiz3r skrev:Jag har dessa op-ampar hemma så vilken av dem är bäst för detta ändamål? http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 217765.htm och http://cache.national.com/ds/LM/LMC6041.pdf
//Daniel A
Maximen är mycket bättre - den har 1 ggr förstärkning vid 28 MHz, vilket innebär att den har bra förstärkning i hela audioområdet. Den har dessutom lågt brus på mellan 2-4 nV/Hz^0.5 dvs. runt 20-40 ggr eller 26-29 dB lägre brusgolv än LMC6021.
vad du än gör -använd inte LM324 i audiosammanhang - den kan ge övergångsdist (cross overdist) vid reaktiv last - vilket du har väldigt mycket av när det används i filterkopplingar. Disten skapas när OP-ampen byter trissa i drivningen på utgången och återkopplingen hinner inte runt för att ta ut detta.
Senast redigerad av xxargs 24 mars 2007, 13:46:15, redigerad totalt 1 gång.
lite of-topic men men... ...när jag ändå pratar om audio så kan jag lika gärna ta det här...
Om jag har en stereo anläggning på säg 4 x 50W + sub på ca. 100W hur mycket ström ska man då räkna att den tar igenomsnitt på hög volym? Jag ska nämligen ha den i min båt o jag har ingen generator
men en liten solpanel, så det är lite ont om ström..
//Daniel A
Om jag har en stereo anläggning på säg 4 x 50W + sub på ca. 100W hur mycket ström ska man då räkna att den tar igenomsnitt på hög volym? Jag ska nämligen ha den i min båt o jag har ingen generator

//Daniel A
-
- Inlägg: 7099
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Låt säga om verkningsgraden är 50% skulle du behöva ca 400W vid fullt ös.
Kör du på 230V har du en omvandlare som också tar ström.
Du får ha stora paneler. Satsa istället på högtalare med bra verkningsgrad istället för att värma kylflänsar och högtalarspolar. Du kan ha 10W som låter mer än 50W bara du satsar på rätt högtalare.
Kör du på 230V har du en omvandlare som också tar ström.
Du får ha stora paneler. Satsa istället på högtalare med bra verkningsgrad istället för att värma kylflänsar och högtalarspolar. Du kan ha 10W som låter mer än 50W bara du satsar på rätt högtalare.
Nu är kanske medeleffekten inte mer än 10% av toppeffekten när det gäller musik (mycket beroende av musiktyp) - men är fortfarande är runt 40 Watt + förstärkarens tomgångsförbrukning + lampor etc. inte att leka med om batteriet skall hålla en hel glad afton in till småtimmarna.Mindmapper skrev:Låt säga om verkningsgraden är 50% skulle du behöva ca 400W vid fullt ös.
Kör du på 230V har du en omvandlare som också tar ström.
Du får ha stora paneler. Satsa istället på högtalare med bra verkningsgrad istället för att värma kylflänsar och högtalarspolar. Du kan ha 10W som låter mer än 50W bara du satsar på rätt högtalare.
Och är högtalarna öppet monterade utan väggar (typ öppen båt) så behöver man 6-9 dB mera effekt än motsvarande inomhus för samma upplevda ljudtryck på dom lägre frekvenserna . - dvs. högtalare och slutsteg behöver 4 - 8 ggr högre effekt än inomhusalternativet.
Dubbla upplevda ljudnivån kostar 10 ggr mera förstärkareffekt, därför bör man investera i högtalarlösningar med så god verkningsgrad som det är praktiskt möjligt - dock erbjuder båt knappast plats för stora fina bashorn...
Spela heller inte högre än nödvändigt - det är dom sista 10 dB till maxeffekt som kostar 90% av effektförbrukningen)