Enstens CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Enstens CNC-fräs

Inlägg av ensten »

Kan inte motstå längre. Tänkte bygga en ganska rejäl maskin som klarar en yta på 600x1000mm och cirka 100mm i Z-led. Jag tänker mig att kunna fräsa i aluminium, plast, gips, trä och MDF.

Jag tänker bygga ramen/stommen i stål.

Kan någon hjälpa mig att välja stegmotorer, styrkort, kulskruvar, linjärlager?

Budget? Nja 5000-10000,- är väl ungefär vad jag orkar med.
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Oj, det var inte lätt. Det beror ju rätt mycket på hur konstruktionen ser ut, krav på upplösning, noggranhet, snabbhat, styvhet mm mm. Samt på hur mycket du kan göra själv, så som ändbearbetning av kulskruvar, lagerhus etc.

Om vi tittar rent allmänt och siktar på att köpa nya komponenter så är t.ex Solectro ett rätt bra val. Det är inte värsta precionsgrejerna men det fungerar. Där får vi följande:

Kulskruvar till X, Y & Z ca 2000:-
Kulmuttrar till X, Y & Z ca 2000:-
Axelkopplingar 3st ca 750:-
2st Linjärguide MLF1 1298mm (X) 1100:-
2st Linjärguide MLF1 898mm (Y) 790:-
2st Linjärguide MLF1 398mm (Z) 450:-
"Vagnar" (X) 4st, (Y) 4st (Z) 2st Totalt 10st 4850:-
(Ovanstånde priser är från en några år gammal katalog)

Sen tillkommer motorer (steg- eller servo) + drivsteg. Räkna MINST 1500 per axel för en så stor maskin. (Stegmotor ~1000:- G203V ~1100:-)

6st vinkelkontaktlager + 3spårkullager, minst 1000:-

(Samtliga priser ex moms, frakt etc)

Om du inte skall leta komponenter på Ebay eller köpa begagnat/surplus så tror jag att du får svårt att klara dig undan med 10000 för en så pass stor maskin.

/H.O
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Ok Tack för det. Ska se över budgeten. Kanske lika bra att lägga på 5-6K. Känner att det är lika bra att bygga en ordentlig maskin med en gång. Ok ska ta en titt på Solectro. Som jag ser det idag så tror jag att en precision på åtminstone 0,1 mm eller bättre duger. Tänker mig att tillverka skyltar, frontpaneler osv.

EDIT> Det jag är ute efter är snarare stor yta än "heavy duty" if you get my drift.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Skall du fräsa aluminium så är kanske lite av "heavy duty" ändå något som kan behövas, och framför allt för att bibehålla stabiliteten. För när den dessutom blir så pass stor så måste det tex nog till lite kraftigare balkar m.m. för att bibehålla stabiliteten och även noggrannheten även om 0.1 mm kanske inte är något extrem precision eller så.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Jag känner mig väldigt osäker ... Man vill ju inte köpa fel grejjer (när det handlar om dom summorna) och det gäller ju att det blir stabilt. Jag är tacksam för alla tips och råd.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

kolla på vår tråd, vår maskin är nästan i de måtten och de flesta av våra grejor kommer från solectro.se, drivkort och motorer från motioncontrolproducts.co.uk
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=14437

Jag har faktiskt X-axelns drivning igång med mach3 samtidigt som jag skriver detta! :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Du får gärna skicka det du har i info. Det skulle vara till stor hjälp!
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Min har också ungefär de måtten. Jag kan dock inte svara på hur bra resultatet blir eftersom jag inte är färdig med den än. Jag har försökt att bygga på ett enkelt sätt (även om det i efterhand skulle gått att bygga enklare) och till ett överkomligt pris. Om du vill ha det billigt så är tipset att samla saker länge...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=14562
Skriv svar