Var är ner??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Var är ner??

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag behöver på ett så enkelt sätt som möjligt kunna få en PIC att veta vad som är ner, tanken är att jag ska kunna sätta den i en båt (som gungar) o då ska den hela tiden vata vad som är ner.

//Daniel A
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Behöver den veta *när* den sitter i en viss rikting (d.v.s "neråt") ?
Eller *vad* som är "ner", *oavsett* hur den sitter ?
Det första är antagligen lättare...

EDIT: Lite förtydligande...
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tanken är att den ska ha en plattform som alltid sitter vägrätt så oavsett om du vänder hela modulen oponer så ska plattformen vara kvar på samma sätt. sen krävs det väll en hyfsat hör uppdateringsfreqvens för att den ska kompensera mot vågorna i en båt. så det blir nog ditt andra alternativ o, jag förstog rätt.

//Daniel A
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Två pendlar på potentiometrar kanske? Eller kanske ännu bättre pendlar som sitter i rotationssensorer likt de som sitter i en vanlig kulmus.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Problemet med pendel är att den rotationsaxel måste sitta i båtens axel, annars svänger den i värsta fall än värre.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hur funkar rotationssensorer?? Jag har funderat på det eller potentiometer men det måste gå ganska trögt tror jag annrs kanske dem börjar gunga fram o tillbaks av vågerna..

//Daniel A
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Finns ju även accelerometer eller gyro för den hugade!

Man kan mäta vattenytan i en behållare mha kapacitiva eller resistiva prober. Man kan även tänka sig en slang med vatten i som man mäter nivån på (slangen formad som ett brett U)

Alla har dock problem såsom självsvängning/responstid etc. Man kan lösa detta på olika sätt tex genom munstycke i slangen (för att sakta ner svängningarna).
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag hade nog testat med en accelerometer. Det finns olika varianter, beträffande känslighet, utgångssignal (PWM, analog, I2C etc). För att noggrant mäta vinkeln i förhållande till gravitationen skall föremålet (båten) helst vara stationärt och bara "tippa" runt sitt rotationscentrum. Så är ju knappast fallet utan så fort båten ändrar hastighet i någon riktning så registreras detta av acceleromtern och det blir svårt att skilja på om det är lutning eller "vanlig" acceleration. Hur stor inverkan detta har i din applikation är svårt att säga men jag hade nog provat i alla fall.

Det finns en del info här: http://www.parallax.com/detail.asp?product_id=28017

Googla inclinometer och du hittar mänder med info. Problemet med dom flesta är de inte funkar så bra i dynamiska miljöer.

För att noggrant hålla reda på vad som "är ner" i dynamiska miljöer brukar man kombinera signalen från en accelerometer med signalen från ett gyro via någon form av filter, vanligen ett Kalman filter. Om pengar inte är något problem så kan du kolla här: http://www.microstrain.com/inclinometers.aspx

Jag har suktat efter en FAS-A till min ballanserande robot men det är FÖR dyrt.
/Henrik Olsson.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7011
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall det vara riktig hi-tech så behöver Du ett par sådana här...
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

För något år sedan hade jag en batch sådana här som jag sålde :
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0090806748
Jag vet inte om de är lätta att få tag på, men de är väldigt exakta...
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tanken var inte att detskulle vara ett så seriöst projekt till att börja med i alla fall. tänkte mest prova om det var möjligt på något bra sätt..

//Daniel A
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

sodjan:En annan var sugen på de du hade och även när de fanns på elektroniska guldgruvan, problemet var/är att de kräver växelspänning och jag är inte så bevandrad i att skapa sådan från DC för att sedan mäta av det hela.

squiz3r:Tycker du skall testa med pendel det är en kostnad på 1 st potentiometer till att börja med. Efter det kan du börja med allt som står häröver!
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1341
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Inlägg av baron3d »

Vag sägs om en pendel konstruktion där pendels vikt är 100g.
Pendeln är balanserad så att endast, säg 5g, väger ner pendeln.
Konstruktionen gör att pendeln står stabilt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

baron3d: Jag förstog inte riktigt hur du menade :oops:

V-G: Jag tror att jag testar det, trats allt så är det ganska tungt att dra en potentiometer så den kommer nog inte svinga runder så mycket ändå.

//Daniel A
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

baron3d:Du kommer ändå inte ifrån problemet med egenfrekvensen tyvärr.

squiz3r:Se det som en start, värdet du får från potentiometern kan ersättas med värdet från en tiltsensor likaväl.

Edit:La till istället för nytt inlägg
Skriv svar