Frässpindelidé?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

Frässpindelidé?

Inlägg av dar303 »

Jag skulle göra några träarbeten här om dagen så jag åkte till Rusta och köpte billigaste handöverfräsen av märket Meek för ca 350:-.
Den var rätt smäckig, speciellt tillbehören, men förvånansvärt tyst och funkade utmärkt. Den är på ca 1050W och varvar mellan 9000 och 30000 rpm.
Om man strippar den på delar så skulle den nog bli en helt ok spindelmotor till en lågbudget CNC-maskin. Ett problem för vissa material är ju det höga varvtalet, men skulle man inte kunna köpa två stycken och enbart använda lager och chuck på ena och sedan koppla den till den andra med remskiva 1:3?
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Just nu kör jag på Biltemas men en ny ritkig spindel skall göras för en MK2 kona. Se min hemsida
http://web.comhem.se/~u74864760/photo.htm
Per
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har en sån biltema 1050W som jag ghetto-moddat. Den går att plocka/såga bort det mesta på. Kvar blir bara själva motorn.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Själva problemet om man ska ghetto-bygga :) höghastighetsspindlar billigt är ju lagringen så därför funderade jag på om man kan använda de redan färdiga lagren i ytterligare en maskin för att kunna växla ner hastigheten lite.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

lager behöver väll inte bli så fasligt dyrt, dom som sitter i från början brukar inte vara sådär jättebra iaf inte på dom billigare verktygen jag har haft.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nej, det lär ju knappast vara några SKF special höghastighets lager i den om den kostar 350:-. Hade kanske funnits i en Boch för tex 2 papp eller så men en sådan köper man nog knappast för att modda om för att ha till en CNC. :)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Presis, om du ska växla ner i hastighet så kan du nog köra med vanliga lager!
Vad du kan göra är att pumpa in lite seg olja i lagret.

Annars så har du en del prat i denna tråden om fräsmotorer.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=15580
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Hur har det gått med din spindelidé? Jag är inne på något liknande spår. Vak skulle kunna tänka mig att använda överhandsfräsen som motor, och sedan med rem över till själva spindelaxeln. Då kan man få lite kraft på lägre varv. Problemet blir ju för mig att tillverka spindelaxeln. Den får inte väga för mycket, och helst vill jag ha på en skruvchuck också. Lite lurit utan svarv :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det var mest en idé faktiskt, inget jag har några planer på att testa.
Jag har köpt ett Sanyo Denki servo på 750W som jag tänkte använda som spindelmotor, själva spindeln med lager och chuck blir nog något färdigt från en skrotad maskin.
Som servokontroller tänkte jag använda denna styrd från Mach3:
http://www.students.tut.fi/~kontkant/se ... e.php.html
Jag planerar dock att ha flera spindlar att byta mellan för att testa, dremel, handöverfräs och i förlängningen servot.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Bara lite nyfiken på vad du hade tänkt att skrota för maskin för att hitta de delarna?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Har en kompis som jobbar med industriskrot och är allmänt händig, ingen speciell maskin i sikte än dock!
Om jag kommer på nåt smart eller kommer över nåt kul så postar jag på forumet så klart!
Skriv svar